2009 is coming to an end, and we’ve dug out our good ol’ crystal ball to see what 2010 may bring. In a series of daily posts starting today, Jørgen and Kristian will present the most important digital trends for the upcoming year. Please join the discussion!
You can also see what we so cleverly predicted for 2009 and 2008.
1) Social media fatigue
Facebook was more fun when you got a bunch of new friends every day. Now that all your relationships with friends and old classmates are digitally secured, we enter the «same old, same old» stage. We know, we know, it’s not like social media is going to go away or even slow down in 2010 – on the contrary. But the sheer thrill of something brand new will start to wear off.
Up until now, Facebook has been like the first couple of wild parties you went to as a teenager, and now it’s more like hanging out for a beer with your mates – again. Social media is growing up, and – like people – grown-up means more mature, and (let’s face it) less fun. Oh, and although Twitter still can and will be useful, it’s too much like Tamagotchi (tweeting for tweet’s sake) to take over for Facebook. It will continue to grow (in certain segments, at least), but remain a niche service. Those in the know will have their own parties, with discussions and lists you’re not part of. But at least you can watch the party through the window.
So – you’ll be using more social tools, and you’ll feel confident putting your music and photos online, but probably not with quite the same enthusiasm. Maintaining a bunch of profiles is just tiresome. It’s almost like … work.
Why will this happen?: Although you still check your feed 10 times a day, watching old classmates’ pics of their kids is starting to get old, and so does constructing clever status updates to fish for comments and a bunch of «I like this».
Why not?: Photos of drunken friends are a timeless time-waster (as long as they keep adding ‘em …). And now that the social media sites own our networks, photos and conversations, it’s not like we’re going anywhere either. Keep feeding us easier ways to brag, stalk and chat, and we’re in for another round. And after all, five years ago we had no YouTube, no Facebook, no Flickr, no Twitter. Things can still change that quickly.
What do you think? Are we off the mark from the very start, or right on the money? Add your opinions and comments!
Tomorrow’s trend:
Real-time search and social search



15 kommentarer
Henning A Siewers
10.12.2009 | 12:50
Thnx for bringing this up. After an explosion there will be a moment of overwhelming silence and a feeling of «what now». And like we’ve seen before: when the trends become invisible and we all start to live with them as a natural part of our everyday life – the true interesting lifeline begins and the real progress will develop. Or not…
Line
10.12.2009 | 20:37
Veldig interessant! Og jeg er tilbøyelig til å være enig. Selvom jeg som dere skriver fortsatt er inne og sjekker feeden flere ganger daglig så er det ikke med samme entusiasme
Asbjrn
10.12.2009 | 23:15
Spådommer er stas, og dere er jo så tidlig ute at verden ikke har rukket å komme inn i «hva skjer i 2010″-modus enda. Hatten av!
Er imidlertid litt i tvil om nytten av å spå at nybegynnergleden med Facebook vil avta etterhvert som vi slutter å være nybegynnere. Tror heller at spådommen dere hadde ved starten av 2009, om «Sosiale medier som fungerer også i jobbsammenheng», er mer interessant – og nyttige sosiale medier vil nok bli en enda hetere potet i 2010 enn i 2009.
Kanskje dere rett og slett bør fornye spådomen fra i fjor, og på ny forutsi økt nyttebruk av sosiale medier? Det vil om ikke annet være en håndsrekning til alle som synes den sosiale delen av sosiale medier kan bli litt i meste laget.
Anne Z
11.12.2009 | 09:57
Jeg er tilbøyelig til å være enig med Asbjrn. Etter hvert som nyhetens interesse for det sosiale har lagt seg, blir vi lei av alle de tullete ekstra-applikasjonene som egentlig mest er designet for å holde liv i systemet for systemets egen del.
Men jeg tror også Facebook har truffet en åre når det gjelder sosial nytte – at den faktisk setter oss i stand til å organisere det sosiale livet vårt bedre, og at den øker kommunikasjonen mellom venner, og mellom folk som ellers kun ville ha vært bekjente. Sånn sett er den et nyttig verktøy og vil bestå, på samme måte som f.eks. Origo og Underskog (jeg innrømmer det, jeg er fan av bengler). De har truffet sine nisjer og rendyrker dem, på samme måte som Facebook.
Samtidig tror jeg mange er i ferd med å nå et metningspunkt ift hvor mange venner og bekjente det egentlig er nyttig å ha på fjaseboka. Hvor mange mennesker er det egentlig mulig og ønskelig å holde kontakten med til daglig?
Jeg tror ikke nødvendigvis vi blir slitne av Facebook, men mer av det akselererende antallet nye sosiale tjenester vi føler at vi må forholde oss til og følge med på. Og beviset på det er alle desktop-applikasjonene som er beregnet på å samle og organisere miniblogg-statuser, meldinger og IM-henvendelser: Gatekeeperne anno 2010.
Jørgen Dalen
11.12.2009 | 20:31
Først: takk for gode kommentarer og innspill, Henning, Line, Asbjørn og Anne!
For de av oss som har hobbyer som har en tendens til å «ta litt overhånd» kan det være nyttig å stoppe opp å lure på hva man egentlig bruker all tiden sin på. Det tror jeg gjelder bruk av sosiale medier også.
Som Anne er inne på kan Facebook være en god måte å vedlikeholde relasjoner på, men blir det for mange profiler å vedlikeholde blir det fort en misforhold mellom utbytte og innsats (i hvert fall hvis man skal være sosial).
Enig med resonnementet ditt Asbjørn. Når jeg er i skikkelig jobbstrebersk modus stiller jeg ofte følgende kontrollspørmål til meg selv: «gjør denne applikasjonen meg mer produktiv, eller at jeg kan levere bedre kvalitet?»
Den største nytteverdien sosiale medier har i en jobbsammenheng synes jeg er det at man kan få svar på spørsmål fra mennesker man knapt visste eksisterte.
Tor
13.12.2009 | 15:02
Hei
Jeg har fått testet google wave et par måneder. Jeg tror kanskje ikke google wave vil danke ut Twitter eller Facebook, men kanskje legge seg i mellom som et samarbeidsverktøy for næringslivet. Jeg har fått sett noe av det som kommer blir utviklet av ildsjeler som avstemingsgadget og det siste publishwave hvor man flere kan skrive realtime i samme dokument i sanntid og publisere flere steder. En annen gadget publiserer mot Twitter og Facebook. Youtube kan lastes direkte opp i en wave. Et annet prosjekt er å gå gjennom og singere avtaler i en wave. Networking på googel wave går i ekpressfart, det er bare å melde interesse i en wave.
Det er til og med ideer på gang med en søkebase på waves. Og nå for et par dager siden kom det en feature med å organisereing av grupper i wave via Google Grupper slik at nå man finner en wave som man vil la andre ta del i så inviterer man alle medlemmer i gruppen- som kan være hele markedsavdelingen i et firma eller en interessegruppe. Det er en annen brukerterskel enn andre verktøy og det tar tid å sette seg inn i og få oversikt over søkekriterier, roboter og gadgets – men det er fasinerende. Det blir spennende å se om det tar helt av som Google håper på.
Jørgen Dalen
13.12.2009 | 20:06
Hei Tor!
Takk for innspill!
Jeg er enig med deg at Google wave vil fungere best i næringslivet der samarbeidet følger litt mer struktur – vårt privatliv er litt for fragmentert og uforutsigbart for den typen samhandling Google wave legger opp til.
Dessuten tror jeg brukerterskelen fortsatt er litt høy. Når folk må spørre hvordan man skal editere teksten eller finne andre mennesker er det et tegn på at produktet ikke er helt modent. Følg forresten med på onsdagens trend som handler litt om dette
kristianpalshaugen
14.12.2009 | 09:42
Vil også gjerne takke for gode innspill og kommentarer!
Enig i veldig mye av det du sier, Asbjørn. Og jeg tror du har helt rett i at nyttefokuset vil øke. Jeg tror også det henger sammen med Henning sitt poeng – at det etterhvert glir inn som en naturlig del av vår hverdag, og ikke som «en greie for sin egen del».
På mange måter er det litt der Twitter er nå, tror jeg; selv om det definitivt kan være nyttig finnes det mye selvpromovering og det er definitivt ikke noe for alle med det første. David McCandless har laget en nydelig illustrasjon kalt «If Twitter was 100 people» som viser noe av den naturlige ubalansen Twitter som medium lett gir:
http://www.informationisbeautiful.net/2009/if-twitter-was-100-people/
Det minner om 90-9-1-regelen som Yahoo i sin tid formulerte, som sier noe om hvordan folk bidrar i communities. Den sier at ca. 1% er svært aktive, og oppretter grupper og diskusjonstråder, rundt 9% følger opp og svarer på innlegg andre har startet, mens 90% er passive lesere som ikke selv bidrar direkte (men likefullt kan ha stort utbytte av andres bidrag!). Jeg tror en av flere ting Facebook har vært ekstremt flinke til er å senke terskelen for bidrag til et ekstremt minimum (selv det å få en ny venn i nettverket genererer innhold i alle deres venners feed-er), samtidig som de gjør handlinger ekstremt enkelt, og dekker et reelt behov.
Så jeg tror faktisk fortsatt at nybegynnergleden faktisk VIL avta, men at nytteverdien vil øke. Ta for eksempel det å sende e-post – i begynnelsen var det utrolig fascinerende i seg selv å kunne sende «brev» kloden rundt på et blunk, i tillegg fikk vi den sedvanlige teknologipessimistiske diskusjonen om hvor mye vi ville miste som mennesker ved ikke lenger å slikke egne frimerker og sende fysiske brev. Nå er e-post et selvsagt og umistelig kommunikasjonsmiddel, og mer utbredt enn noen gang – men ikke spesielt spennende i seg selv. Jeg tror de vi nå omtaler som «nye» og «sosiale» medier vil oppleve mye av det samme.
Rett nok vil nok dette skje fortere hos oss som er spesielt interessert enn hos det brede lag, men jeg tror mekanismene er de samme!
Jørgen Dalen
16.12.2009 | 12:29
Her en blog som differensierer mellom sosiale medier som markedsførings- og selvpromoteringskanal og som et verktøy for å effektivisere samhandling:
http://blogs.zdnet.com/collaboration/?p=1150
Trackbacks
06.02.2012 | 10:03