Vi trengte ikke å komme særlig langt inn i 2010 før jeg skal forsøke å ta livet av en av trendene Kristian og Jørgen lansert før jul. Jeg har hatt mitt første møte med Voddler.
Det har vært mye snakk og spenning knyttet til denne løsningen som har blitt kalt ”Spotify for film og TV”. Det var derfor med en viss interesse jeg i forrige tok i bruk min invitasjon til Voddler.
Vanskelig installasjon
Allerede i installasjonsfasen begynte jeg å ane at det var ugler i mosen. Følelsen av at det var jeg som var dum var påtrengende. Denne følelsen har jeg ikke hatt med programvare på mange år. Ikke fordi jeg selv har blitt så mye flinkere i å håndtere programvare, men fordi leverandørene har forstått at ikke alle brukere har mellomtekniker’n i EDB.
Installasjoner skal gå glatt, det er suksesskriterium. Skulle noe likevel feile, skal vi få en hjelpsom feilmelding. Feilmelding fikk jeg, men til mye hjelp var den ikke, jeg tydet den til ”Voddler krangler med brannmuren din” og oppfordret til å gå til sidene for teknisk support. Det ble svært tydelig for meg hvor viktig god Tone-of-Voice er på hjelpesider. Svaret stod nok ett eller annet sted på sidene, men jeg klarte ikke å trenge gjennom ingeniørspråket og finne det jeg lette etter. Etter litt knoting med brannmuren min fikk jeg til slutt Voddler til å snurre.
Tastaturbasert styring
Inne i selve klienten ble jeg møtt av en melding om at Voddler kun lot seg styre ved bruk av tastaturet, dette tydeligvis fordi de ønsket å gi meg en mer fjernkontrollaktig opplevelse. Voddler er såpass frekke at de hevder at dette er knapper brukerne kjenner. Hva? Etter å ha brukt de fleste medieavspillingsprogrammer i flere år har jeg kun lært at mellomromstasten er pause. Å ikke la brukeren bruke musepekeren i programmer er antagelig hakket dummere enn å deaktivere back-knappen i nettleseren.
Kun drevet av pågangsmot knapper jeg meg videre i klienten. Det er nå det virkelig begynner å bli ille. Voddler har gjort den kardinalfeilen å la seg inspirere av DVD-menyer og fjernkontroller når de har designet menysystemet sitt.
Den feilen jeg opplever som mest gjennomgående i voddlers menystyringssystem er hva Jared Spool kaller ”poposticking”, som betyr at jeg må først grave seg til bunns i en kategori, for så å gå helt til topps igjen for så å grave seg til bunns i en annen kategori, i håp om finne det man leter etter. Dette oppleves som unødvendig klønete, og tastaturnavigasjonen gir det en ekstra duste-dimensjon.
Sporingen i grensesnittet er svak, etter hva jeg kunne skjønne har valgt element en svak highlight, men denne er så lite tydelig at jeg måtte sjekke flere ganger om jeg hadde fokus på riktig sted.
Tilbakemelding til brukeren på valgt handling er under middels, som bruker forventer jeg å få umiddelbar tilbakemelding når jeg trykker enter. Jeg liker ikke å sitte igjen med spørsmålet ”startet jeg filmen nå”.
Etter en del frem og tilbake finner jeg en kategori jeg ønsker å kikke mer i, men hvorfor er ikke presentasjonsmoduset jeg valgte i forrige kategori fortsatt det samme? Gallerivisningen er stort sett bare irriterende, særlig at det alltid må være et aktivt element som åpner seg i en slags dårlig lightbox som dekker over flere andre filmer i galleriet.
Jeg får tilslutt valgt en film, og etter en del buffring av reklame starter filmen. Selve avspillingen av går filmen går for så vidt greit, klienten sliter kun litt når jeg spoler i åttegangers hastighet.
Hvor er avslutt-knappen?
Etter endt film forsøker jeg å avslutte klienten, men hvor er avsluttknappe? For å komme meg ut av filmvisningsmodus må jeg trykke ”Escape” for å få frem avspillingskontrollene, så må jeg trykke ”pause” etterfulgt av ”stopp” for så å navigere med helt til topps i navigasjonssystemet hvor jeg til slutt finner avsluttknappen.
Her må jeg legge til at det var ved andre gangs forsøk jeg fant frem til dette, første gang fant jeg ingen annen løsning enn å dra en svensk en
Hva må fikses
Voddler er for øyeblikket kun ute med en tidlig beta, men for at dette produktet skal overleve seg selv er det en del ting det må rettes opp i:
- La brukeren navigere med musen
- Legg til søkefelt
- Få vekk DVD-menymetaforen i navigasjonen, hva er galt med å ligne på en hvilken som helst medieavspiller, kikk på youtube kikk på quicktime, kikk på mediaplayer.
- Og siste men ikke minst, så må utvalget av film og TV-programmer utvides, og presentasjonen av dem må strammes kraftig opp.



7 kommentarer
Tone Terum
01.02.2010 | 11:01
Ikke så veldig fristene å prøve Voddler etter dette. Er enig med kommentarene dine. Kan en mulig forklaring være at de satser beta-versjonen mot målgruppen veldig veldig «early adopters» som er ekstremt teknologi-kåte?
Arnstein Larsen
01.02.2010 | 11:16
Enig i at Voddler i dagens form ikke er brukervennlig. Men det er håp; Voddler har erkjent problemet og sagt at de snart kommer med avspilling i webleseren. Og da ser verden fort litt bedre ut. http://www.idg.se/2.1085/1.285061/voddler-lanserar-webbspelare
Kristian
01.02.2010 | 15:32
Fullstendig enig i at Voddler i sin nåværende form er en fryktelig opplevelse. Første gangen jeg brukte Voddler hang hele skiten seg, og jeg måtte også ty til en brutal restart. Ved neste forsøk fungerte iallfall programmet, og da jeg skulle avslutte, tydde jeg til det jeg trodde var knappen for sånt – powersymbolet (hva ellers skulle det være?). Da skrudde den av hele maskinen min(!). Ufattelig at et program finner på noe sånt.
I tillegg har den lagt til et ikon i topplinjen på Mac-en min, så Voddler insisterer tydeligvis på kjøre til enhver tid. Jeg skrudde den av, fjernet den fra oppstartslisten, og like fullt var den der neste gang. Ikke bra.
MEN MED DET SAGT – trenden du refererte til om Streaming og Service-on-demand (http://j.mp/8woy5b) står i aller høyeste grad ved lag. Det må bare komme en tjeneste som faktisk får til grensesnittet, og det er ikke sikkert det er Voddler som knekker nøtta (selv om de ikke behøver å avskrives før seriøse utfordrere kommer på banen).
Og – i forhold til denne trenden er jeg faktisk like spent på andre aktører, så som kabeloperatører (Get og Canal Digital er begge så smått i gang), produsenter av spillkonsoller (Xbox er i gang i USA, PlayStation ligger er sikkert like rundt hjørnet). Og ikke minst Apple, da, både til iPad og til vanlige maskiner.
Så blir det Voddler? Vanskelig å si, og ikke så nøye. Noen blir det.
Marius Vikene
02.02.2010 | 09:57
@Tone: Du har nok et poeng i at de teknologikåte er ekstra tilgivende i forhold til hvor ferdig et produkt er når de tar det i bruk. Men med den utviklingen vi har sett i det siste innenfor webapplikasjoner, lanseres disse over en lav sko som beta, dette tror jeg har ført til at den jevne bruker har større forventninger til hvor ferdig en betarelease er.
@Arnstein: Takk for innspill, hadde ikke sett den artikkelen, så det kan hende min eder og galle faller på steingrunn. Skal ikke se bort i fra at jeg får en bedre opplevelse med den webbaserte versjonen. Når det er sagt, er jeg fortsatt litt skeptisk. Når de som står bak løsningen gjør så mange feil første gangen, er det ikke sikkert de klarer å rette opp i så mye av det i neste versjon heller.
@Kristian: Målet med innlegget var forsåvidt ikke å knekke trenden deres, jeg ønsket mer å gi uttrykk for at jeg betviler at det er Voddler som kommer til å ri toppen av denne trenden. Med nettleserversjonen kan den hende jeg må bite i meg mine ord. Vodder lå kanskje an til å være den løsningen som skulle bekrefte trenden, så tiden får vise om det stemmer. Hvis vi ser på de andre utfordrene i en historisk kontekst, har jeg begrenset tro på kabelopperatørene, de har gjort mye feil tidligere, mens Apple har gjort mye riktig. Det som i hvert fall stemmer er at både infrastrukturen og markedet nå er modent for slike typer tjenester.
Kristian
02.02.2010 | 11:36
Jeg er nok ikke villig til å være like ettergivende som deg, Marius, og vil heller ta dine opprinnelige forargelser i forsvar.
Jeg ser ikke umiddelbart hvorfor en webløsning skal gjøre Voddler noe bedre. Problemet ligger ikke i at man må laste ned og installere et program, men i at brukergrensesnittet er ræva. En velfungerende, interaktiv og responsiv streamingtjeneste for film kan være ganske heavy, og det er ikke gitt at webteknologien (altså kjøre dette over HTTP) er noe bedre egnet til det. For eksempel bruker Spotify under panseret en slags pseudo-torrent-teknikk, der din maskin ikke bare laster NED, men også laster OPP for å avlaste det sentrale presset på serverne. I deres egne ord: «Spotify uses a peer-to-peer network to relieve the pressure on our streaming servers. We use a hybrid model where central servers and peers work in unison to provide you the best, fastest experience in an economically viable fashion.»
Og merk: Dette er for avspilling av lyd. Når du skal streame bilde i HD-kvalitet i tillegg blir ikke dette noe mindre viktig, for å si det forsiktig.
Dessuten – de sier at selve videoavspillingen skal foregå via en plugin i nettleseren. Dersom plugin her er noe som helst annet enn Flash vil det jo ikke være det spor bedre.
For all del – en velfungerende webversjon av Voddler vil være et fint tilskudd til desktop-utgaven. Men dersom de for alvor tror at en webversjon vil være løsningen, later det til at de ikke har forstått problemet. Noe som gir meg mindre tro på at de vil løse det.
Derimot tror jeg ikke alt håp er ute for Voddler. Dersom de klarer å «get their shit together» før de virkelig store aktørene kommer på banen, er produktløftet så bra at det er lett å tilgi dårlige førsteversjoner.
Så Voddler, kom nå igjen!
Alf Tore Meling
02.02.2010 | 12:08
Har en 14-åring som fikk Voddler-invite samtidig med meg. Han likte det ikke noe særlig. Både pga brukergrensesnitt og filmutvalg. Jeg er enig. Men. Vi er begge villig til å gi dem både en og to og tre sjanser til.
Har forøvrig blogget om Voddler og Spotify på kuttisme.no | Lei av å stjele, vil ikke eie – ønsker å leie | http://www.kuttisme.no/2010/01/15/lei-av-a-stjele-vil-ikke-eie-%C3%B8nsker-a-leie/
Jeg krysser fingre og håper de får det til. Vi betaler gjerne for god tjeneste. Heia Voddler!
Kristian
05.02.2010 | 10:20
Bra innlegg, og ikke minst spennende diskusjon på Kuttisme, Alf Tore! Jeg skal slenge meg inn i diskusjonen, men den har begynt å touche borti så store spørsmål at jeg må få lest skikkelig hva som er sagt.
For øvrig skal visst Voddler også slippe en Adobe AIR-klient i mars, sier de i et nyhetsbrev jeg fikk i dag. De lokker med mer brukervennlige features, deriblant støtte for mus og «mer fleksible menyer», hva nå det skal bety.
Men å lage Voddler som AIR-applikasjon kan muligens være lurt, ettersom de ikke har fått helt dreisen på standalone-programmet (Wimp funker iallfall fint som AIR-applikasjon), men de sier ingenting om den nye kommer til å ta over eller komme i tillegg. Virker rart med to ulike nedlastbare programmer:
http://blog.voddler.com/?p=408