B2B fagblogg – bygg engasjement

Av 26.02.2010

28

Mange bedrifter har prøvd seg med ulike fagblogger, men har endt opp med lite engasjerende blogger som bedriften har dårlig samvittighet over. Hva er det som trengs for å skape en velfungerende fagblogg rettet mot andre bedrifter og fagpersoner?

Tvungen blogging = bloggdød

Jeg har liten tro på at bedrifter kan tvinge ansatte til å blogge. Det vil bli dårlige blogginnlegg, misfornøyde bloggere, gi liten respons og jeg ser tvang som en sikker vei til bloggdød. Dessuten er det jo ikke moro å bli tvnget til noe som helst.

Nøkkelen til å lykkes er å dyrke fram bloggernes og lesernes engasjement. Bedriften må få satt i gang engasjementssnøballen.

Start med fagheltene

Siden blogging som oftest er personlige (ikke dermed privat) betraktninger, f.eks rundt bedriftens fagområder, er det naturlig at de som faktisk har mest peiling på hva bedriftens fag, er de som blogger. Dette er naturligvis avhengig av målsettingene og målgruppene, men det får bli i et annet innlgg.

Fagheltene trenger ikke nødvendigvis sitte høyt i hierarkiet, men det er viktig at de er skikkelig flinke på det de driver med. Det gir både troverdighet til innleggene utad og gjør det lettere for bedriften å samles om bloggerne. De fleste bedrifter har fagpersoner som anerkjennes som ekstra dyktige på det de gjør. Det er disse som er fagheltene.

Fagheltene kan bli gode bloggere siden de er vant til å formidle hva de jobber med, om enn ikke alltid skriftlig. De er også over gjennomsnittet engasjerte i sine fagområder og er interessert i å øke sin anseelse i sine respektive fagmiljøer. De motiveres av at fagmiljøene gir dem feedback og anerkjennelse, noe som bedriften har vanskelig for å gi dem.

Men det er ofte noen problemer med å få fagheltene til å holde en god blogg:

  • de ikke har tid
  • de legger for mye prestisje i det de skriver slik at det tar dem ukesvis å skrive et innlegg
  • de ikke har erfaring med bloggformatet og dermed blir bloggingen en byrde

Løsningen er å få dem til å ta seg tid til å skrive innlegg, senke skuldrene og føle seg komfortable med å blogge. Det gjør man ved å gjøre dem engasjert i bloggingen.

Dyrk fram fagheltenes engasjement

Jeg tør påstå at alle gode blogger har én eller flere ildsjeler. Ildsjelene tar gjerne ansvaret for den daglige driften, litt som redaktører uten redaktøransvar. Men det er like viktig at det er andre engasjerte bidragsytere også. Her er noen tips for hvordan du kan dyrke frem engasjementet hos alle sammen:

1. Ha det praktiske i orden - fagheltene bør ikke brys med bloggplattformer som ikke fungerer, pålogginger som forsvinner eller andre ting som andre har mer greie på enn dem.

I noen bedrifter vil det være naturlig at bloggerne får stor påvirkningskraft på design og funksjonalitet på bloggen. I andre vil de være brydd av å måtte ta stilling til dette. Men jeg tør påstå at alle har et forhold til hvordan deres tekst presenteres, så mitt tips er å bruke litt ressurser på å få bloggen til å se bra ut.

2. Gjør dem i stand til å blogge. Ikke alle leser mye blogger eller har noe forhold til formatet. Gi dem inspirasjon til hvordan blogginnlegg kan skrives. En måte å gjøre dette på er å be dem finne 3-4 innlegg fra sitt eget fagmiljø som de synes er gode og be dem definere nøyaktig hvorfor de er gode.

Johannes Brodwall i Steria har skrevet noen interessante punkter om hvordan blogginnlegg blir til. Gode tips kan du også finne hos Problogger. (andre kilder til skrivetips tas i mot med takk!)

3. Support - noe går alltid galt når folk skal publisere sine første blogginnlegg. Ha noen  på plass til å hjelpe dem med formattering av tekst, legge inn bilder etc. Målet er naturligvis at alle bloggere skal klare dette selv, men i starten er det viktigere å dyrke fram skrivegleden, – ikke la dem stoppe opp på grunn av at de ikke klarer å utheve en overskrift.

4. Oppmuntring – bedriften må finne måter å belønne bloggere. Her i Halogen gjør vi det slik at vi trekker ut tall fra Kjøkkenfesten på månedsmøtene våre og gir en utmerkelse til noen som har gjort noe ekstra bra i løpet av den siste tiden. Men det er naturligvis andre, materielle og ikke-materielle, påskjønnelser som også kan brukes. Det viktigste er at bloggerne føler at bedriften er bak dem i det de gjør.

5. Kommentarer – bloggernes foretrukne valuta. Tilbakemeldingene man får på blogginnlegg er enormt viktige for motivasjonen. Og kommentarer trenger ikke være fra anerkjente fageksperter for å ha en effekt. Kommentarer fra andre faghelter, ledelse, administrasjon og salgsapparat er viktige.

Ikke vær bekymret for at man kanskje får for mange kommentarer fra bedriftens ansatte og heller ikke la vær å legge inn kommentar fordi du ikke har noe eksepsjonelt å komme med. “Flott innlegg!” er ofte helt på sin plass.

6. Skap samhold – uklein teambuilding. La bloggerne skape sitt eget interne miljø, uten at de må gjøre pinlige tillitsøvelser eller drikkeleker. La dem snakke om hvordan bloggingen går, gi bloggmessige tips og gi feedback på innlegg.

7. Ha klare retningslinjer. Når man starter nye prosjekter er det ofte frykten for det ukjente som gjør at man ikke våger å ta steget helt ut. For mange vil klare retningslinjer for hvordan man skal skrive, hvordan negative kommentarer skal håndteres eller hvordan bilder skal brukes gjøre at man føler en viss trygghet. Sørg for at dere tar med bloggerne selv i prosessen med å utarbeide retningslinjene.

8. Senk terskelen for engasjement. Sørg for at kravene til bidrag er så lave som mulig. Fagpersoner med respekt for seg selv vil ha problemer med å publisere noe de selv ikke kan stå inne for, så bedriften bør virkelig ikke pålegge dem enda mer ubehageligheter. Det er ingen grunn til å være bekymret for den faglige kvaliteten – fagheltene vil ikke sette sin faglige integritet på spill ved å publisere noe som ikke holder mål innen deres eget fagmiljø.

9. Markedsfør bloggen. Ved å markedsføre bloggen, både internt og eksternt, får du flere lesere. Bruk gjerne LinkedIn-grupper, Twitter, Facebook, fagforumer, e-postsignaturer, forsiden på nettstedet deres og andre steder for å si at bloggen er et sted å være.

Det er også viktig at bloggerne selv promoterer bloggen og egne sine innlegg. Bloggerne må bli aktive blogglesere og trene seg opp til å legge igjen kommentarer.

10. Mål resultater. Et velfungerende statistikksystem vil kunne gi mye innsikt i hvordan leserne egentlig setter pris på bloggen. Kommentarer er kanskje for en konvertering å regne, men husk at svært mange lesere ikke legger igjen kommentarer. En god og strukturert måling vil gi bloggerne mer forståelse av hva som fungerer og hva som ikke fungerer, en motivasjonsfaktor for å gjøre det enda bedre.

Det er helt sikkert flere ting bedriftene kan sørge gjøre for å få en vellykket bloggstrategi. Men uten engasjement kommer man ingen vei.

Jørgen Helland

Innlegg

28 Kommentarer

  1. Takk for en nyttig bloggpost! Vi har en blogg, men har nettopp de utfordringene du skriver om her. Dette innlegget blir både en inspirasjon og huskeliste for meg i arbeidet fremover med å revitalisere http://blogg.hibu.no

    Vennlig hilsen Jan-Henrik Kulberg, webredaktør Høgskolen i Buskerud

  2. Jørgen Helland

    26.02.2010 kl 10:59

    Bare hyggelig, Jan-Henrik! Godt å høre at innlegget kan brukes til noe.

    Forresten ser det ut til at dere klarer å få en del innlegg på bloggen deres, men jeg ser nesten ingen kommentarer. Har du noen tanker om hvorfor det er slik?

  3. Som du skriver i punkt 9 er et av de viktigste markedsføringstiltakene er å være aktiv ute i bloggs/twittersfæren selv. Har selv erfart at det er lurt å sette opp et Twittersøk på relevante ord for å fange opp folk som snakker om temaet akkurat nå. Da kan du gå inn og delta i samtalene, samt lenke til blogginnlegget ditt. Bare sørg for at det er relevant.

    Oppfordre også folk til å kommentere på bloggen fremfor bare på f.eks Twitter, og takk dem når de har gjort det.
    Om det er spesielle folk du ønsker skal kommentere på innlegget, kan du sende dem en DM og si at du gjerne vil ha vedkommendes kommentar. Det bruker @evensr å gjøre, og det funker.

    Følg med på andre relevante blogger, kommenter på artikler som omhandler det du har skrevet om (det gjør ikke noe om de er litt “gamle”), og lenk til din egen blogg.

    Dette tar litt tid, men viser seg å være effektivt.

    En hver blogg bør også ha mulighet for å abonnere på e-post hver gang det kommer et nytt blogginnlegg. Vi jobber med å få dette på plass på Kjøkkenfesten. Ikke alle er drevne RSS-brukere.

    Det aller viktigste er likevel interessant innhold og en form som inviterer til dialog. Å ha som mål at man skal kunne lære litt selv av kommentarene som kommer, er lurt. Da blir ikke prestasjonsangsten og frykten for ikke å skrive “the manifest” så stort.

  4. for et fint innlegg, jørgen!
    jeg liker punkt 8 om frykten for at noen skal blogge noe dumt. tror det veldig ofte er der grunnen svikter for mange bedrifter, frykten for å miste kontroll over merkevaren sin ved å slippe løs folk og “la de si hva de vil”. er enig med deg – det er som regel ikke noe å bekymre seg over – det er veldig sjelden folk sterkt ønsker å dumme seg ut, i noe fora. Om det er en bekymring, by all means, bekymre deg, men ikke så mye at det stopper deg i å utnytte kommunikasjonspotensialet i blogging, liksom…

  5. Hei igjen Jørgen. At vi har få kommentarer kan sikkert ha flere årsaker.

    Det er få bloggere hos oss som ber om kommentarer

    Mange av bloggerne skriver om hverdagslige ting, og mener egentlig ikke så mye, noe som gjør at det egentlig er lite å kommentere,.

    Usikkerhet rundt selve blogg-mediet, og angst for å dumme seg ut. Jeg merker selv at det skal noe til for at jeg kommenterer, og ihvertfall mener noe. Jeg vil gjerne ha tenkt meg om grundig først, og det har jeg ikke alltid tid til.

    Bloggen er ikke skikkelig forankret hos oss ennå, og oppleves kanskje ikke som så relevant at folk tar seg tid til å delta og kommentere.

    Uansett har vi en utfordring i å gjøre bloggen relevant og levende.

  6. Interessant, mange bedrifter er sikkert redde for å bruke fagheltenes engasjement og ikke “profilene” som er litt høyere opp i hierarkiet. Vi i HSH har også en blogg men sliter med å nå ut og få kommentarer. Her kan vi sikkert bli bedre på å markedsføre via p.9. Mye av det Jan-Henrik beskriver passer inn på oss også.

    http://blogg.hsh-org.no/.

    Btw så liker jeg kjøkkenfesten og det er en kilde for mye inspirasjon. Keep up the good work.

  7. Med det samme vi er inne på deling av kunnskap og kilder til inspirasjon. Jeg har lagt ut skisse til strategi for sosiale medier hos oss på HiBu her. http://bit.ly/c74Y1g

    Kjøkkenfesten er et av stedene jeg har brukt for å bygge kunnskap. Hyggelig med innspill, og hyggelig om noe av det jeg har laget kan brukes av andre.

  8. @Jan-Henrik Tusen takk for at du deler strategien! Det blir spennende å følge dere fremover.

  9. Meget bra innleg.Kort og konsist om blogging.
    Spesielt glad at flere tør å dele sine problemer og ikke minst få konstruktive tips og råd. ;)

  10. Fint innlegg og interesant diskusjon. Synes særlig punktet 9 om markedsføringen av bloggen er interessant.
    Har selv blogget i snaue to måneder. Bloggen laget jeg med tanke på alle studentene jeg har på BI. Utgangspunktet var at den skulle fungere som et faglig supplement – slik at studentene mine lærer mest mulig om relevante temaer innen strategisk markedskommunikasjon. Kommentarene på blogginnleggene er økende, men kanskje få totalt sett, iallefall sammenliknet med mange andre. Dette er ikke overraskende. Primært handler nok dette om at jeg svært sjelden ber om kommentarer. Ikke fordi jeg ikke vil ha det, men fordi jeg ikke har tenkt så mye på det rett og slett. En del av innleggene er også av en slik karakter at de er like mye ment som overføring av kunskap som utgangspunkt for diskusjoner Et annet poeng kan være at på lik linje med bloggerne selv, må også bloggleserne trene seg opp til å legge igjen kommentarer. Først i det siste har jeg så smått begynt å kommentere relevante diskusjoner. Ikke fordi jeg ikke har hatt meninger, men fordi jeg trengte tid til å forstå hvordan dette fungerer.
    Likevel er jeg hellig overbevist om at bloggen fungerer i henhold til målet. Selv poster jeg mange av blogginnleggene mine via Twitter. Jeg videresender dem også til journalister, bedrifter og personer jeg omtaler i bloggen. Hyggelig er det da å registrere at leserskaren er økende – også utover målgruppen. Sånn sett er bloggen for meg også et viktig verktøy for egen merkevarebygging.

    Vil likevel gjerne ha innspill og råd til hvordan jeg kan gjøre bloggen mer levende.

    Likevel registrerer jeg at at

    De fleste av blogginnleggene mine poster jeg via Twitter. Hyggelig er det å registrere at det i økende grad er andre enn mine egne studenter som leser dem

  11. Så det ble noe rot nederst der – ja, ja – dere skjønner hva jeg mente (-:

  12. Et av de bedre innleggene om dette temaet dette her, Jørgen!

    Veldig viktige poeng om å få med fagheltene og legge ting til rette for enkel blogging, oppmuntring og retningslinjer. For bedrifter som ikke har så mange naturlige webhoder og bloggere, er dette en av de mest relevante listene jeg har kommet over, og definitivt en jeg kommer til å bruke videre i Tele2.

    Det som er merkelig noen ganger, er hvordan bedrifter bestemmer seg for at “nå skal vi satse på blogging”, men når virkeligheten er der er det fortatt problemer med å få fokus og prioritet på dette arbeidet. Jeg tror fokus på punktene i listen din vil være til stor hjelp i arbeidet med å lykkes når bloggen først er oppe og går.

  13. Jørgen Helland

    01.03.2010 kl 10:03

    @Cecilie Synes utgangspunktet for bloggen din er veldig spennende og det slå meg at siden du har lesere (og kommentarorer) som kommer til utenfra, tilfører du enda mer til studentene og det interne fagmiljøet.

    Jeg tror også du har rett i at man må lære opp leserne til å legge igjen kommentarer. På samme måte som bloggeren selv blir motivert av feedback, blir også de som kommenterer det. Henriette har for øvrig skrevet et godt innlegg om hvordan man bygger community på nett og her er det mye kunnskap å hente: http://www.kjokkenfesten.no/2010/01/09/hvordan-drive-frem-et-velfungerende-community-i-sosiale-medier/
    Henriettes kommentar om markedsføringen er også særdeles relevant.

    For øvrig merker jeg meg at det ikke nødvendigvis er om jeg spør om kommentarer som avgjør om det kommer noen. Det er mer temaet for innlegget og formen det skrives i. Et tips her er å fokusere på hva innleggets kjerne er, ikke alle de ulike vinklene man må dekke for ikke å bli avslørt/korrigert på et eller annet. Fagfolk har ofte vanskelig for å utelate noe og putter gjerne mange digresjoner og presiseringer for å gjøre innholdet solid. Men da begrenser man også lesernes mulighet til å komme med noe.

    @Kjartan
    Hyggelig at du synes innlegget er nyttig.Når sjefen kommer med “nå skal vi satse på blogging”, er det også viktig å bryte ned utsagnet og finne ut mer om hvorfor sjefen mener det er en god ide. Når man har klart for seg hvorfor man skal ha en blogg, kan innlegget bidra til å gjøre de praktiske problemstillingene mer tydelig (håper jeg). Lykke til bloggen for Tele2!

  14. Veldig bra og nyttig innlegg.
    Særlig punkt 8 og 9.
    Og kan kanskje tilføye, at ved å selv skulle markedsføre bloggen i øvrige sosiale medikanaler. Vil det gi den ‘nyfødte’ blogger større eierskap til bloggen, i tillegg til den fine bieffekt at man får nok en sosiale medie-bevandret medarbeider.

  15. Tusen takk for gode innspill. Jeg lærer noe nytt hver eneste dag (-:

  16. Lasse Pedersen

    01.03.2010 kl 17:28

    Her var det mange gode poenger og kommentarer.

    Jeg tror også det er lettere å få en fagperson til å blogge i en organisasjon som lever av å selge tjenester og kompetanse, enn det kan det være for de fagfolkene som jobber i organisasjoner hvor det er andre som driver kommunikasjon og markedsdialog.

    Derfor er tydeliggjøring eller endring av roller viktig og bruk av intensiver, som du er inne på i punkt 4 Jørgen, viktig.

    Hvis jeg skal bruke Tele2 og Kjartan som eksempel, så ville en interessant fagblogg kunne ha med deltagere fra produktutviklingsmiljøene, forskning og utvikling og nettverksutbygging. En vil da fort kunne komme i situasjoner hvor andre enheter vil ha meninger om hva som er et godt budskap, slik som kommunikasjon-, marked- og salgsavdelingene. Det vil derfor være viktig å ha gjort gode avklaringer med de miljøene som driver med kommunikasjon og markedsdialog slik at en ikke får konflikt eller at bloggeren ikke har frihet til å mene og uttale seg.

  17. @Lasse Interessant at du skulle komme med et slikt eksempel om Tele2. Vi lanserer nemlig om kort tid en blogg i den retningen du skisserer, og håper at det blir interessant lesning og dialog der. Men du har helt rett i at det høyst sannsynlig vil være en del meninger om hvor frie forfatterne bør være. Det blir en bra anledning til å tenke litt over hva åpenhet og kommunikasjon med omverden innebærer.

  18. Hans Mathias

    04.03.2010 kl 19:51

    Hei,

    Jeg synes at omrtalen av fagbloggen med kommentarer minner svært mye om hvordan man skal kommunisere med omverdenen, uansett platform.

    Stort sett dreier det seg om å komme frem til rett målgruppe med det rette budskapet, hvilket ikke er sjenerende nytenkende. Hovedspørsmålet er da hva man skal si, og hvem som er målgruppen. Har man forestillinger om det, kan blogging være en plattform (den er i hvert fall billig), eller at andre kommunikasjonsformer kan være like aktuellt.

    Ennå er aviser en viktig kommunikasjonskanal i Norge. Hvis man har noe viktig å si til en relativt uspesifisert målgrupe, kan man jo skrive et innlegg i avisen. Problemet med dette er at det sitter en, forhåpendlig vis, kompetent redaktør som man må passere og som kan andre meninger enn artikkelskriveren om hva som er bra og hva som ikke er bra. Man blir altså kvalitetsvurdert. Det er det som er så fint med en blogg, der kan man si hva man vil uten innblanding fra andre. Der kan man si at “på bildet sitter pappa og jeg og venter på bussen” – noe som må være veldig interessant å vite for alle oss andre.

  19. Hei Hans Mathias
    Ja, du har nok rett i at bloggen ikke skiller seg fra andre kommunikasjonsplattformer i forhold til hvordan man skal håndtere kommunikasjonen med omverdenen. Og jeg jeg er også enig i at andre plattformer kan være vel så passende for ulike målgrupper.

    Men, jeg stusser litt på det du sier med at bloggen er “billig”. Ja, det er ikke spesielt dyrt å sette opp en blogg. Det kan gjøres på et par minutter og det finnes en rekke tjenester som gladelig gir deg alt du trenger uten kostnad. Rent teknisk kan en blogg være helt gratis.

    Det som koster er å drive bloggen. Å produsere innhold tar tid. En blogg som ikke oppdateres hyppig nok dør hen ganske raskt. Og erfaring tilsier at hvis det ikke skapes et engasjement rundt bloggen, så blir den ikke oppdatert hyppig – den blir en konstant kilde til dårlig samvittighet.

    I stedet for en kompetent debattredaktør, har man som blogger et forhold til sine lesere som gjør at de er med på å forme hva du skriver om. Interaksjonen med leserne er for mange typer blogger et suksesskriterie (les mitt siste innlegg om blogg-matrisen). Det er leserne som står for kvalitetsvurderingen.

  20. Hans Mathias
    Jeg er uenig i flere av påstandene dine.

    1. “det som er så fint med en blogg, er at man kan si hva man vil uten innblanding fra andre”.
    I motsetning til artikler i tradisjonelle medier er blogger laget nettopp for dialog og “innblanding”. Kommentarene er svært ofte kritiske eller komplimenterende, og øker dessuten den totale verdien av innlegget

    2. “Ennå er aviser en viktig kommunikasjonskanal i Norge”. Ja, men avisens begrensede siteantall, pressens kommersielle hensyn, konfliktmaksimering og fokus på massene, gjør at den er en flaskehals til folks tilgang informasjon, kunnskap og meninger. Det er også svært mye viktig her i verden som aldri når avisspaltene.
    Blogger og andre sosiale medier bidrar til å redusere avisenes betydning som formidler og gatekeeper.

    3. Å redusere blogger og bloggere til en irrelevant syklubb illustrert ved å si at man på blogger kan man si at på blogger kan man skrive at “på bildet sitter pappa og jeg og venter på bussen”, tar jeg bare som et tegn at du ikke har benyttet nok tid på å finne blogger hvor du faktisk er i målgruppen. Det er en forutsetning for påvirkning.

    Jeg tør også påstå at kommunikasjon via blogging potensielt har større påvirkningskraft enn kommentarer i avisene. Årsaken er at blogger treffer målgruppene direkte, lesere deler med andre i målgruppen, og innlegget lenkes til fra andre relevante blogger. I tillegg dukker innlegget opp når folk foretar kontekstrelevante søk i søkemotorer. Dermed blir det bedre og mer effektiv kommunikasjon fordi vi treffer målgruppene når de selv er mottakelig for påvirkning.

  21. Hans Mathias

    07.03.2010 kl 17:11

    Hvorfor jeg i det hele tatt gidder å delta i denne meningsutvekslingen (det er ingen diskusjon), er å prøve å danne meg et bilde av blogging som en kommersiell kommunikasjonsplatform.

    Det er altså ikke snakk om å være for eller imot blogger. Men for meg ser det ut til at blogger har det meste til felles med mye annen kommunikasjon. Det er riktig at man kan nå frem til mindre målgrupper via en blogg, men man vet jo ikke hvem som tilfeldigvis skulle stikke innom og man jo ikke kan målstyre en blogg.

    Hvis man ser på en blogg som et kommersielt virkemiddel, må man vurdere på hvilken måte det kan gjøres. Det kan for eksempel være en blogger som uttaler seg positivt om et produkt eller et firma. Da havner man rett i teoriene om “testemonials”. Hvor troverdig er en slik anbefaling når man vet (eller tror) at bloggeren er betalt av det samme fima?

    Et medium påvirker også troverdigheten. En annonse i Vi Menn har ikke samme “impact” som den samme annone i Kapital. Jeg bor et par måneder i året i USA. Der har vi 250 TV kanaler, hvorav 248 er kommersielle kanaler. Er alle kanalene like viktig for en annonsør? Selvsagt ikke. Noen når frem til et lite publikum, andre er så useriøse at større annonsører holder seg borte. Det blir jo samme historien med blogger.

    Vi har forøvrig ca 140 forskjellige aviser her i landet. Alle er ikke fokusert på massene, og man skal ikke undervurdere verdien av en redaktørs vurdering av innleggene.

    Etter min mening er ikke blogging irrelevant. Men det ser altså ut til at blogging som platform ikke kan melde seg ut av flere teorier om hvordan og i hvilken grad et budskap kommer fram og hvilken virkning budskapene har. Henriettes avslutning om at blogging har større påvirkningskraft, har hun antagelig ingen dekning for. Større enn hva da? Hvordan finner man forøvrig blogger der jeg er i målgruppen? Målgruppen for hva da? En ny bil? Da ville jeg jo heller lete etter en vurdering utført av bladet Motor eller andre tidsskrifter/hjemmesider som Auto Motor und Sport eller amerikanske Consumer Report. Hvorfor det? Jo for der antar jeg det sitter kompetente personer som har greie på det de snakker om.

    Og blogging er billig. Jørgen sier at en blogg må oppdateteres. Det må en avis også, de kan jo ikke publisere de samme artiklene flere ganger. Men i motsetning til aviser, så slippeer bloggeren å gå ut i skauen å finne et tre, koke det til cellulose, lage papirmasse og papir, trykke budskapet og så sende det ut med avisbudet. Så slikt sett er blogging billig.

  22. Hans Mathias – for å finne blogger der du er i målgruppen handler det ganske enkelt om å identifisere bloggere som skriver om temaer du er interessert i og som du kan lære noe av. Da jeg startet opp min egen blogg i januar – en blogg der jeg i hovedsak har studentene mine som målgruppe – var en stor del av forarbeidet å identifisere og følge med på bloggere som skriver om ting jeg er opptatt av – mend tanke på hva studentene skla lære. Den jobben gav meg både mye kunnskap og ikke minst inspirasjon til selv å velge min måte å bruke blogg som virkemiddelen i kommunikasjon med “mine” omgivelser.

    Jeg er helt enig med Henriette i forhold til at blogger potensielt har større påvirkningskraft enn det vi leser om i avisen, i bladet Motor elerl i Vi Menn for den saks skyld. De to siste innleggene på min egen blogg , http://ceciliestaude.blogspot.com/, er gode eksempler på medienes utvikling og ikke minst evne til å blåse bagateller ut av alle proposjoner. Journalistenes profesjonelle kilder er også lei av å bli feilsitert, misforstått og konsekvent få budskapet sitt forvrengt for å tilfredsstille journalistenes krav til en god sak.

    Derfor har jeg stor tro på fremtiden for velfungerende fagblogger rettet mot bedrifter, fagpersoner og andre definerte målgrupper (som min). Men i en verden der brukerne selv velger å la seg påvirke til eksempelvis å kjøpe et produkt av en person eller bedrift du aldri har møtt, men fulgt bloggen til i månedsvis, må en tenke godt igjennom sin kommunikasjon. Og det gjør mange allerede. I økende grad prøver stadig flere bedrifter og fagpersoner å ta del i diskusjonen, kaste seg inn i nettopp denne verden av mer personlig kommunikasjon.

    Det er for øvrig flere som har ventet en stund på at norske journalister selv skal ta i bruk bloggen som arbeidsverktøy. Ingeborg Voland har skrevet et interessant innlegg om at fenomenet beat blogging, som hun hevder vi kanskje kan oversette med ”temablogger, er i sterk vekst. Innlegget kan du lese her:

    http://74.125.77.132/search?q=cache:FOPfW18ryOMJ:http://netthoder.wordpress.com/2009/03/10/beat-blogging-med-bloggen-som-journalistisk-verkt%C3%B8y/+Journalistikk%20og%20blogger

Trackbacks og Pings:

  1. B2B-blogg-matrisen - 05.03.2010

    [...] en uke siden skrev jeg om hvordan bedrifter kan bygge engasjement rundt bloggen sin. Men,Men før bedriftene kommer så langt, må vi velge hva slags blogg det er hensiktsmessig å [...]

  2. Organisasjonskultur og sosiale medier - 10.08.2010

    [...] kan, nemlig anerkjennelse fra relevante fagpersoner utenfor bedriften. Dette gjelder spesielt for faghelter der man kommer mye lengre når man knytter sammen bedriftens målsettinger med de ansattes [...]

  3. Blogg: Sånn bygger du en flott B-2-B fagblogg – skap engasjement « Goweest's Blog - 20.10.2010

    [...] LES MER Kommentarer (0) Tilbaketråkk (0) Legg igjen en kommentar Tilbakesporing [...]

  4. B-2-B fagblogg – bygg engasjement « Goweest's Blog - 22.10.2010

    [...] Mange bedrifter har prøvd seg med ulike fagblogger, men har endt opp med lite engasjerende blogger som bedriften har dårlig samvittighet over. Hva er det som trengs for å skape en velfungerende fagblogg rettet mot andre bedrifter og fagpersoner? LES MER [...]

  5. Ved siden av ildsjelen | Kjøkkenfesten - 15.09.2011

    [...] er bra for deres karriere. Jeg har tidligere skrevet om hvordan man kan bygge engasjement rundt en B2B fagblogg og det kommer nok mer om dette [...]

  6. 9 grunner at dere ikke skal blogge | Kjøkkenfesten - 15.05.2012

    [...] mener at blogging gjøres best av fagfolk og andre som jobber tettere på det virksomheten faktisk driver med, og ikke nødvendigvis av de som jobber med å fortelle om [...]

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>