VG meldte i dag på kampanje.com at de tar i bruk ny teknologi for å gi leserne av VG papir nye reklameopplevelser. Teknologien heter augmented reality (AR) og betyr utvidet virkelighet.
Hva er AR?
Augmented reality (AR) fungerer ved at man kombinerer fysiske omgivelser med digital informasjon. Gule Sider har utviklet en app som viser noe av funksjonaliteten AR kan tilby. Ved å laste ned app’en vil smarttelefonen din kombinere GPS-data og de fysiske omgivelsene hvor du står. Når du peker mobilens kamera mot en bygning i nærheten kan telefonen gi deg opplysninger om hvilke bedrifter som holder til i bygget.
Troll og reklame i 3D
Reklamekonseptet til VG papir trenger også en app som lastes ned til smarttelefonen din. Når app’en er installert på telefonen må du aktivisere programmet og peke kameraet på telefonen mot annonsen. Annonsen har da en kode som aktiviserer innholdet og i dette tilfellet er det et spill om Trolljegeren. Innholdet trenger ikke være et spill, det kan like godt være en film, tilbud eller et budskap fra annonsøren.
Som RDS på 90 tallet?
I Japan er AR allerede ganske stort og du kan selv deg at ventetiden på t-banen, bussen eller trikken kan bli noe mer spennende om du kommer over reklameplakater hvor man har muligheten til å benytte AR. Samtidig får jeg litt av samme følelsen jeg hadde dagen etter at jeg kjøpte radio med RDS (Radio Data System) på 90 tallet. RDS teknologien var imponerende og med få tastetrykk kunne man søke etter rock, jazz, pop og treffe radiostasjoner som spilte valgt musikk. Opplevelsen var heller lunken da ingen norske radiostasjoner sendte programmer kodet med RDS på den tiden. Jeg fant kun 2 kanaler i Tyskland som brukte RDS på det tidspunktet, og ingen av de spilte min type musikk.
Fremtiden er spennende
At vi vil få se mer av AR i tiden fremover er jeg helt sikker på. Museer, informasjon, oppgaver, spill osv. vil helt klart få en ny dimensjon ved bruk av AR. Som mediemann tenker jeg alltid kritisk masse, og det er vel kanskje først og fremst her jeg ikke klarer å bli super entusiastisk – helt ennå…
Hva tror du? Har du sett noen spennende AR konsepter som du vil dele med oss eller har tanker om hvordan dette vil gi forbrukerne en utvidet dimensjon i reklameopplevelsen?




20 kommentarer
Espen
04.11.2010 | 16:35
Den funker faktisk såvidt når jeg holder fonen mot skjermbildet her på bloggen. I det minste ser jeg blaff av det. Sportsseksjonen i VG ville normalt ikke blitt åpnet.
Tore G Tomasgaard
04.11.2010 | 16:49
He he du sier noe Espen, men det funker og det kan benyttes i helt andre sammenhenger hvor det kanskje kommer mer til sin rett. Tror vi vil se mer av dette både i bybildet og andre sammenhenger hvor utvidet informasjon er naturlig.
Tone Nordbø
04.11.2010 | 17:05
AR åpner for mange spennende muligheter innen interaksjon – hva det interageres med er det jo bare fantasien som setter grenser for! AR er relativt nytt i en kommersiell setting, men har blitt forsket en del på, blant annet innen læring, medisin og industri. At AR begynner å bli stuerent også i Norge så vi for rundt et år siden, når man kunne se AR på kjøkkenbordet, på kartongene fra Sunniva juice (http://www.sunnivasverden.no/#/). Sunniva prøvde seg sånn halveis på brukergenerert innhold i AR-applikasjonen sin, noe som per i dag fungerer ganske dårlig når man snakker om 3D-AR (som er det som teller fra et interaksjonsdesignperspektiv!). Forhåpentligvis vil det komme bedre teknologi for dette, brukergenerert innhold + AR er en interaksjonsdesigners våte drøm.
Ellers er jeg enig med Espen – jeg bladde gjennom VG uten å finne annonsen. Innså ved andre gjennomgang at det kanskje var dumt å hoppe over sportsseksjonen som vanlig.. Kjære VG, når dere har en så ny og spennende måte å annonsere på, hvorfor plasserer dere da annonsen på det minst relevante stedet i avisen?
Tore G Tomasgaard
04.11.2010 | 17:11
Hei Tone, enig med deg! Relevans er vel kanskje ordet her, selve plasseringen og løsningen her er vel ikke det mest imponerende, men som du nevner så er det uante muligheter for fremtidige konsepter. Kjenner du til andre eksempler hvor AR har en sentral rolle som veiviser eller problemløser?
Caspar M Lund
04.11.2010 | 17:43
ARRG som har laget teknologien er et utspring fra forskningsmiljøet i Bergen, og det er svært spennende at forskning kan brukes til ultra-kommersielle formål også.
Jeg er enig med deg Thomas. AR blir spennende i året som kommer og jeg håper at håper at vi vil også se at bedrifter ser nytten og vil bruke dette for å øke kundeopplevelsen!
Caspar
04.11.2010 | 17:49
Mente (Tore) Tomas(gaard) eller bare Tore. Sorry!
PS: tror jeg har gjort deg den urett før Tore
Tone Nordbø
04.11.2010 | 18:22
Tore, du nevnte jo selv appen til Gule Sider, som kan brukes til å finne frem i nærområdet. Layar og Wikitude tilbyr også denne typen funksjonalitet. General Motors jobber med AR på frontruten for å hjelpe sjåfører med å hindre ulykker osv. ( http://bits.blogs.nytimes.com/2010/03/17/gm-tinkers-with-augmented-reality-system-for-cars/ ) Innen problemløsning finnes det mye spennende, men mye av dette er kun på forskningsnivå.
Jeg skjønner at du er skeptisk til løsningen, det var også enkelte ting man som interaksjonsdesigner kan pirke på, for eksempel det at trollet stort sett løp utfor skjermen, og det at det var vanskelig å forstå hvordan man skulle få trollet til å hoppe. Jeg synes uansett det er veldig spennende at de fantastiske menneskene i ARRG faktisk har utviklet denne ideen, så får vi håpe på mer AR fremover – også i andre kanaler.
Det jeg synes var mest spennende med ARad er kombinasjonen AR + touch. Noen som vet om andre ting som har blitt gjort innen dette?
ARRG AS
04.11.2010 | 21:19
Hei folkens,
Første gang ARRG AS er på kjøkkenet… Og ganske artig å finne linker der noen faktisk diskuterer det vi holder på med. Fortsett med det, men gjør gjerne som Caspar, post linker dere finner om prosjektet på Facebook hos ARRG AS. Alle tilbakemeldinger er utrolig viktige for oss. Konstruktiv tilbakemelding er 100 ganger viktigere enn skryt.
Om dere skulle lure, siden det ble nevnt oppe i teksten her. AR-teknologien og teoriene er gammelt stoff. Det er først de siste årene det har blitt realistisk å gjennomføre prosjekter mot konsumermarkedet.
Tone (Hei!) nevner noe om juicekartonger. Den type AR der man er avhengig av en stasjonær eller bærbar datamaskin er i forhold til vårt perspektiv ikke helt i takt med tiden. Interaksjonsdesign og brukeropplevelse handler om å gjøre ting enklest og mest mulig tilgjengelig for brukere. I dag går de fleste rundt med en liten datamaskin i lommen i form av en smartphone. Mange har selvsagt ikke dette, om noen år vil de utgjøre en marginal del av brukermassen.
Ved å benytte AR på mobil platform hopper du over en del hindringer i form av dårlig tilgjengelighet og manglende motivasjon.
Det er ikke vanskelig å se hvordan interaksjonsprinsippene endres om du sitter forran kamera og holder arket, i forhold til at arket plasseres på egnet plate og du styrer selv kameraet. Dette er vesentlig, mulig du ikke tenkte på det i farten,når du kommenterte at trollet løp utenfor skjermen.
Utenfor skjermen er det samme som utenfor synsfeltet. I den fysiske verden fungerer det stort sett sånn at du fysisk må vende deg om for å se hva som er bak deg. Slik er det med ARad også, synsfeltet er hva som er på skjermen. Trollet løper ikke utenfor. Det er på helt rett plass hele tiden, det er brukeren som må bruke grensesnittet rett for å kunne se omgivelsene slik de framstilles. I tilfellet med dagens spill vil det bety å ha større avstand mellom kamera og markør, eller holde telefonen slik at du får widescreen format. Men dette vet du en hel del om : )
I forhold til plasseringen av dagen annonse så tror jeg at vi egentlig traff blink. Selv om jeg med mange kan ha en tendens til å legge sportsbilaget tilside, så er det ganske sikkert noen som starter med sporten. Og de traff vi godt i dag. I morgen er annonse på plass i hoveddelen av VG…
over og ut, det blir en lang dag i morgen
Jan
Jon Olav
04.11.2010 | 21:25
Gunnar Liestøl ved UIO har utvikla iPhone apps (med touch, Tone!) som lar brukaren sjå vikingskip under jorda, i tillegg til gamle bygningar (http://www.youtube.com/watch?v=NliEGCnlSwM). Desse nyttar dog ei litt spesiell form for AR som Liestøl kallar ’situated simulation’. Her blir ikkje kameraet nytta, men biletet forandrar seg likevel når telefonen blir flytta på (basert på GPS og kompass reknar eg med). Fordelen med dette er at ein står friare til å flytte seg i tid og rom, f.eks. sjå nærare på detaljar. Eit anna eksempel er spelet ARhrrrr som ser ganske morosamt ut (http://www.augmentedenvironments.org/lab/research/handheld-ar/arhrrrr/). Etterkvart som fleire får telefonar som kan køyre AR blir det sikkert mange morosame brukaropplevingar
Tore G Tomasgaard
05.11.2010 | 00:41
Hei Caspar, hyggelig at du stikker innom her, jeg forstår at det skjer spennende ting i Bergen. Kundeopplevelsen bør definitivt stå i sentrum og verdiøkning og relevans er viktige stikkord ved utvikling av slike tjenester. Som deg håper også jeg at bedrifter vil se nytten av AR i ulike prosjekter.
Både AR og situated simultation gir utrolig spennende muligheter. Tone nevner her GM sitt prosjekt med AR hvor dette kan hjelpe bilister til å unngå ulykker. Slike prosjekt er ikke bare spennende, men utvider mulighetsrommet for hvordan man kan benytte teknologien i nyttige løsninger for brukerne.
ARads er nytt i Norge og all honnør til ARRG for utvikling av løsningen, det er et spennende felt dere jobber med Jan. Jeg vet for lite om mulighetene teknologien gir, men ser for meg at utviklingen av fremtidige løsninger vil kunne gi brukeren flere valg og muligheter som å vinne billetter, gå til sider med mer info, laste ned spillet osv?
Jeg er helt enig med deg Jan at for å kunne nå ut til en kritisk masse med slike kommersielle budskap og kampanjer er smarttelefoner avgjørende. Om mulig hadde det vært spennende å høre om resultatene deres i en eller annen sammenheng. Bybildet med trikker, busser, utendørsreklame er som skapt for slike kommersielle konsept og jeg håper dere får mange spennende oppdrag vi kan se på i tiden fremover.
Jeg blir imponert over SitSim II videoen og hvordan situated simultation kan benyttes i undervisning og kurs sammenhenger Jon Olav. Dette gir oss muligheter som vi tidligere ikke har hatt og mottakerne trenger kun en smarttelefon for å ta del i disse opplevelsene. Jeg har hørt rykter om at det skal utvikles lignende tjenester for turister som besøker Colosseum i Roma. Kjenner du til dette Jon Olav?
Jørgen Helland
05.11.2010 | 08:02
Jeg synes konseptet ser spennende ut og jeg ser helt kart verdien av AR i veldig mange sammenhenger.
Men jeg er skeptisk til at jeg må laste ned en app for å se en reklame. Det er kanskje ikke mye, jeg har jo flust med andre apper på telefonen, men dette er likevel programvare jeg ikke trenger og sannsynligvis ikke har lyst på lengre enn i de tre minuttene med sporten i VG (jeg leser sport men ikke VG…).
Som markedsføringskonsept baserer dette seg på at folk får med seg (gammelsdags) reklame og gjør den handlingen de blir bedt om. Jeg går ut fra at konseptene raskt blir såpass bra at plassert annonsering kan minimeres eller skrelles helt bort for at kampanjen i seg selv spres mellom brukere. Jeg forstår at jeg jo trenger noe å holde telefonen mot, men det trenger jo slettes ikke være betalte annonser. Det kunne ha vært «Se troll på kjente landemerker i Oslo». Dette er jo egentlig en tungvint måte å få vist noen et kommersielt budskap på.
Jon Olav
05.11.2010 | 10:20
@Tore Du tenker kanskje på prosjektet Rome Reborn (http://www.romereborn.virginia.edu/) som arbeider med å modellere antikkens Roma i 3D. Dagbladet skreiv visst om dette i 2007 (http://www.dagbladet.no/dinside/2007/07/06/505591.html). Eg var på ein presentasjon av prosjektet for eit par år sidan, og meiner dei fortalte at turistar som besøkte Colosseum fikk utdelt mobile einingar med AR, for å utforske Colosseum. Det kan sjå ut som Liestøl også har gjort noko liknande.
Tone Nordbø
05.11.2010 | 10:55
Velkommen til Kjøkkenfesten, Jan!
Vi prøvde å snu på både avisen og telefonen, med forskjellige avstander, men det var rett og slett litt vanskelig å få en god synsvinkel. Tror også litt av problemet er at når markøren er i en avis er det vanskelig å få den til å være flat uten å legge den på et bord/henge den på en vegg, og da får man gjerne problemer med lys. Derfor lurer jeg på om markørene også kommer på VG nett, eller er det bare i avis? Å også ha dem på nett gjør de jo mer tilgjengelige for alle, men samtidig er det jo gøy for de som kjøper papirutgaven å få noe mer enn det man får på nett. Noen tips til hvordan man får trollet til å hoppe i gårsdagens avis?
Jon Olav: stilige eksempler! Jeg vil påstå at SitSim ikke er AR – det blander ikke virkelighet med noe virtuelt. Men det kunne de veldig gjerne gjort, tror opplevelsen kunne blitt enda bedre av det. Og kudos til ARhrrr for bruk av Skittles som tangible inputs!
Tore har rett når det gjelder hvilke muligheter dette åpner for, denne typen reklame har potensiale til å ta i bruk enda mer interaksjon i form av konkurranser, mer informasjon osv.
Tore G Tomasgaard
05.11.2010 | 11:11
Hei Jørgen, ser poenget ditt. Mulig det er nok å laste ned en app for å kunne se alle kampanjer? Det burde i alle fall være en tanke for utviklerne. Jeg tror også at det vil være vanskelig å få brukerne til å laste ned nye app hver gang de ser slike annonser. AR som markedsføringskonsept tror jeg vil måtte belage seg på betalt kommunikasjon, share eller viral mekanismene tar vel vekk noe av facinasjonen som både AR og SitSim har? Finnes det noen best practice på utvikling av slike kampanjer?
Hei Jan Olav, ja, det er riktig. Mener å ha lest at de ville benytte lignende teknologi som SitSim for å illustrere hvordan gladiatorene hadde det under gulvet i Colusseum, tror ikke de er helt ferdige med prosjektet ennå?
Enig med Tone at det er litt vanskelig å få spillet til å fungere 100%, mulig det er jeg som ikke klarer å holde telefonen helt stille, men har prøvd mange ganger uten at det blir helt 100%.
Jon Olav
05.11.2010 | 12:49
@Jørgen. Einig – det lite poeng i å måtte laste ned ein app kun for å få reklame. Bruk av AR bør gje brukaren ein verdi ut over reklame, t.d. underholdning, informasjon, konkurransar eller gode tilbod. Det synest eg VG klarte ved å lage eit spel, sjølv om underholdningsverdien kanskje er litt avgrensa.
@Tone. Definisjonar av det virtuelle og verkelige kan fort bli vanskeleg: ein videostraum er heller ikkje verkelig eller fysisk, den er digitalt prosessert. Samtidig er alt på skjermen verkelig i den forstand at det er noko vi kan sjå og interagere med. Eg vil også påstå at SitSim blandar det verkelege og virtuelle: det å gå rundt eit bygg og snu på telefonen er fysisk og verkeleg, og det som er på skjermen reflekterer det fysiske miljøet. Etter det eg har forstått valde Liestøl å droppe video fordi det ofte blir problem med at videostraumen og det simulerte ikkje blir godt nok integrert, f.eks. er det ofte litt treghet i systemet som kan resultere i hakking og ulike lag som ikkje passar saman. Når det kun er simulering er i det minste skjermbildet konsekvent.
Tone Nordbø
05.11.2010 | 13:17
Jon Olav, det jeg mente var at de kunne gjort noe lignende det som ble gjort av noen fra AHO (finner selvsagt ikke lenke nå..), hvor man ser den gamle bygningen gjennom telefonen, men bakgrunnen (gress, himmel osv.) er virkelighet. Slik det var nå får man jo bare sett et bilde, hvor været er slik det var når bildet ble tatt osv. Det som er bra med AR er jo at man kan få slike ting til å virke mer live, og jeg tror en slik løsning vil gi en bedre brukeropplevelse fremfor slik det var laget nå. Men ja, vi kan vel si at SitSim blander det virkelige og det virtuelle, men da ikke som AR, heller som interaksjonstyper.
Vigleik Norheim
08.11.2010 | 20:41
Sjekk ut denne! http://www.vimeo.com/15307676.
Nordmannen Johan Øverbye står bak.
Trackbacks
18.05.2012 | 00:13