Kultur spiser strategi til frokost

Av 04.01.2011

7

Vi kan nesten ikke kan gjøre noe uten en strategi ser det ut til.  Likevel betyr ikke strategien noe som helst før den gjennomføres og internaliseres av organisasjonens ansatte. Selv om det er relativt vanlig problem blir det ekstra tydelig når vi snakker om sosiale medier.

Bedrifter har kultur for å gjennomføre IT-prosjekter og reklamekampanjer – ikke for å være i konstant, offentlig dialog med brukerne.

Viktig med strategi – viktigere med taktikk

Slik markedet er i dag legges det ned mye ressurser ned i lage strategier for bedriftens tilstedeværelse i sosiale medier. Jeg tror det er et viktig arbeid og jeg gjør en del av det selv. Hvis det blir gjort riktig sikrer det forankring, det skaper viktige refleksjoner og det setter organisasjonen i modus for å gjøre noe som den ikke har gjort før. Gjøres det feil havner det i en skuff og tas sjelden opp igjen.

Vi bruker likevel ordet “strategi” om ting der andre ord er mer passende. “Plan” er et fint ord vi burde bruke mer. “Føringer” kan være også være passende i noen tilfeller. Og når man kommer ned på hvilke tiltak som skal gjøres hvordan snakker man åpenbart om taktikk.

For tiltak i sosiale medier ligger hele magien i gjennomføringen, ikke i planleggingen. Den ligger i måten dere prioriterer ressurser og opplæringen dere gir til menneskene som tar den ut og ikke minst engasjementet til dem som sitter der å snakker med brukerne. Tiltak gjennomføres nemlig sammen med brukerne. Og de vil fortelle deg , på ulike sett, hva de liker og ikke liker. Du kan ikke endre strategien hver uke, du må bare stole på at de som lever den ut handler i overenstemmelse med den og presenterer din bedrift på en god måte. Det er kulturen brukerne møtes med – ikke strategien.

Uten at jeg er ekspert på endringsledelse vil jeg si at det skal mye til for å endre en organisasjons kultur via strategi. Det er strategien som er et resultat av  organisasjonskulturen, ikke omvendt. Culture eats strategy for breakfast sier det amerikanske utrykket. Hvis ikke det ikke ligger i organisasjonens kultur å gjennomføre strategien blir den ikke gjennomført. Hvor mange firmablogger har ikke lidd en sakte og pinlig død? Hvor mange sider på facebook er ikke like kjedelige som Eliteserien i fotball? Og Hvordan våger en bedrift som REMA 1000 å legge ned et tiltak som Folkekokkene?

Utfordringen er å gjøre strategien virkelig

Det er ikke slik at bedrifters organisasjonskultur må endres for å få gjennomført langsiktige tiltak i sosiale medier. Det er faktisk slik at de aller fleste bedrifter har verdier i organisasjonen som kan spilles på i utformingen av tiltakene. Verdier knyttet til kundeopplevelser, service eller faglig anerkjennelse er kanskje lettere å spille på enn verdier knyttet til hardsalg eller konkurranse. Likevel er det ofte slik at menneskene lar seg motivere av andre ting enn “bare” penger og selvhevdelse. Selv den mest kyniske selger verdsetter et godt kundeforhold. Dere kan altså lete etter de “gode” verdiene og dyrke frem disse.

Jørgen Helland

Innlegg

7 Kommentarer

  1. Erik Haugen

    04.01.2011 kl 15:07

    Flott innlegg, Jørgen. Men alt er ikke tapt.
    Poenget er at kompetansen finnes faktisk i mange bedrifter. Se på tradisjonelle butikker og annen ansikt til ansikt-salg. Her vet man verdien av gode kundeforhold. Kan være mye å lære her for bedrifter som beveger seg ut i sosiale medier, og dermed åpener for nettopp denne direkte kontakten.

  2. @Erik Haugen:

    Helt enig, Erik! Og det er poenget på slutten av innlegget: verdiene knyttet til gode kundeforhold er mulige å overføre til sosiale medier. Kulturelt sett er det altså mulig, men ofte skorter det på kompetansen til de ansatte eller viljen til å ta innover seg særegenhetene ved de ulike plattformene.

  3. Henning A Siewers

    05.01.2011 kl 08:42

    Flott start på dagen Jørgen. Sosiale medier har plassert speilet opp foran oss, og godt er det. Fra gammelt av har bedrifter brukt visjoner og strategier som høres flotte ut, men som ikke betyr så mye utenfor møterommet. Men det har vært lett å innbille seg at alt er på stell. Verdiene er jo flotte og strategien er god. De fleste sitter ennå med slappe visjoner og et bilde av egen kultur som har “fungert” i mange år. Sosiale medier forteller deg hvordan kartet stemmer med skauen du står i, og den er det ikke alle som vil utforske. Forankring betyr personlig engasjement og ansvar – en skikkelig skremmende kultur, og hvordan i alle dager skal vi kontrollere den!

  4. Veldig god kommentar, Henning! Som du sier: verdiene er flotte og strategiene er gode. Og jeg mener at de letter blir avslørt siden publikum og markedet på mange måter kommer raskere og nærmere på bedriftene gjennom sosiale medier enn det de har gjort før.

Trackbacks og Pings:

  1. Tweets that mention Kultur spiser strategi til frokost | Kjøkkenfesten -- Topsy.com - 04.01.2011

    [...] This post was mentioned on Twitter by Jørgen Helland and Halogen AS. Halogen AS said: Årets første på #kjokkenfesten fra @jorgenhelland. Ikke overraskende er det kultur og sos.med det handler om: http://bit.ly/hqvxw2 [...]

  2. SAS på lufta i sosiale medier | Kjøkkenfesten - 08.02.2011

    [...] lys rundt en satsing, spesielt internt. Det er en nybegynnerfeil og hvis man skal skape endringer i organisasjonskulturen må man satse på læring via suksess. Nå kan man jo alltid argumentere for at dette er [...]

  3. Oppgave 2: Tyrifjord Golfklubb – Happy Golfing med sosiale medier? | agnete lindes blogg - 20.02.2011

    [...] Kultur spiser strategi til frokost  [...]

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>