Mennesker og merkevarer er to forskjellige ting. Mens førstnevnte trenger liten forklaring, er sistnevnte litt vanskeligere å få tak på. Anders Brenna illustrerer forskjellen så inderlig vel: «Når jeg er frustrert må jeg få det ut, og jeg sier gjerne at valgene står mellom å brøle, fjerte eller tvitre.» Han er et menneske – ingen merkevare. Merkevarer brøler eller fjerter ikke. Men tvitrer, det gjør de!
Noen vil si at Brenna er både idiotisk og sosial når han «twitrer i fylla, krangler med meningsmotstandere, syter over foreldremøter som aldri tar slutt, og skjeller ut udugelige politikere på Twitter.» Jeg synes ikke han er idiotisk og støtter hans egen vurdering. Han er «en ekte person med brennende engasjement og sterke meninger.»
Problemet er selvfølgelig ikke at Brenna lever ut sitt brennende engasjement til alle døgnets tider. Det takker jeg faktisk han for at han gjør. Problemet er det at han utviser mangel på forståelse for bedrifters utfordringer i møte med sosiale medier.
Idiotiske bedrifter
For bedrifter gjør mange idiotiske ting. Noen ganger er det også det de ikke gjør som er idiotisk. Vi som jobber tett med bedriftene ser flere elementer ved dette: både de uheldige tingene de foretar seg og mulighetene de ikke tar. Heldigvis ser vi også bedrifter som lykkes i sosiale medier. Noen ganger er vi så heldige å få hjelpe dem med å lykkes.
I sosiale medier er ikke alltid en fjert bare en fjert. Uten å overdramatisere er det greit å si at en fjert kan bli en storm. Og storm i vannglassene ser vi gjerne når pressen trekker ut enkeltsitater fra en twittermelding, en facebookside eller en blogg og setter de inn i en kontekts der det ikke hører hjemme. Det er en réell risiko mange bedrifter lever med. Og egentlig er det ikke noe nytt i forhold til sosiale medier, feilgrep blir straffet i andre medier også. Men i motsetning til tradisjonelle medier, kjennetegnes de sosiale ved at langt flere av bedriftens ansatte har rett, mulighet og lyst til å uttale seg.
(Les gjerne Hans-Olav Hodøls gode innlegg om debatten mellom det private og det offentlige.)
Menneske vs. logo
Brenna har et viktig poeng når han sier at han ikke har lyst til å snakke med et aksjeselskap på Twitter. På prinsipielt grunnlag er jeg enig – et menneske er en bedre samtalepartner enn en kjedelig logo. Men det er ikke alltid et réelt valg for bedriften. Først når man forstår hvilke forutsetninger bedriften har for å inngå i dialog med folk i full offentlighet kan man ta valget om de skal putte et ansikt foran logoen eller støtte seg til det de kjenner best.
I mitt forrige innlegg tok jeg opp Head of Social Media i SAS, Christian Kamhaug, og hans rolle i forhold til merkevaren SAS. Menneskers tilstedeværelse i sosiale medier, i lys av merkevaren, er noe vi kommer til å se mange eksempler på i tiden som kommer.
Nok en hopper
Brenna gjentar i så måte klisjéen «Hopp uti» og sier at «hvis du klarer å prate med mennesker IRL, så klarer du også å prate med mennesker på Twitter.» Akk, så feil han tar. Ikke bare vil mange ha problemer med å skjønne hva «IRL» betyr, de har også problemer med å mestre Twitter. Av alle de ferske twitrerne jeg har undervist, forelest for eller snakket med kan jeg telle dem som sier at Twitter er enkelt på én hånd. Å twitre i profesjonell sammenheng er for mange en stor utfordring. Så kan man naturligvis diskutere om hva som er den beste måten å lære seg det på, og det er slik at litt prøving og feiling må til. Men det er ingen grunn til at bedrifter ikke skal lære av hverandre – mange feiltrinn er relativt enkle å unngå.
Jeg er konsulent og hjelper bedrifter med deres tilstedeværelse i sosiale medier. Mens Brenna hånler og roper «PINGLE!» til bedriften som står på bryggekanten, er det min jobb å oppmuntre bedriften og si: «Husk det du har lært – og det er helt greit å bruke badetrappen hvis du har lyst!»



15 kommentarer
Kåre Garnes
16.02.2011 | 23:23
Helt enig med deg Jørgen!
Tenkte samme tankene da jeg leste Brennas innlegg.
MEN: Jeg tror så lenge virksomheten har klare og innarbeidede verdier og «væremåter» så kan en kaste seg uti. Men det krever altså at en har en twitrer som er lojal mot disse verdiene og væremåtene..
Anders Brenna
17.02.2011 | 09:19
Jeg liker det du skriver om at det er «helt greit å bruke badetrappen» på slutten. Min hovedkritikk av «sosiale eksperter» er jo måten det skremmes med «ikke gjør ditt» og «ikke gjør datt».
Det er bare fint om dere hjelper kundene å oppnå maksimal effekt i sosiale medier, så lenge det ikke innebærer å skremme med alt de ikke må finne på å gjøre.
Jeg tar heller ikke til orde for at andre bør etterape min personlighet eller væremåte, bare at de bør tørre å være seg selv også i sosiale medier. Vi trår alle feil av og til, og det er meningsløst å blåse opp frykten for konsekvensene av å si noe dumt. Det skaper bare en negativ spiral.
Elin Ulset Nordseth
17.02.2011 | 10:20
Kjempebra innlegg, Jørgen!
Jeg tror det er viktig at ikke steget ut i den sosiale verden blir for stor for oss nybegynnere. Det er godt å vite at det er lov å bruke badetrappen en gang i blant
Sverre Bech-Sjøthun
17.02.2011 | 14:25
Gode tanker, Jørgen! Og saken med Rita Ormbostads kommentarer på Facebook om Stella Mwangi og viser jo med all tydelighet, nok en gang, at enkelte har behov for veiledning, retningslinjer og moderering. Som min kollega Trond Albert Skjelbred sier i NA24, «Flere vil tråkke i salaten»: http://www.na24.no/article3092386.ece
Jørgen Helland
17.02.2011 | 18:12
@Kåre: Det er helt klart en fordel når den som representerer bedriften i sosiale medier er godt indoktrinert i kultur og væremåter (godt ord!). Men i mange tilfeller er det jo nettopp slik at de ansatte ikke er det. Og det er en viktig utfordring.
@Anders: Nei, jeg leser deg også slik at du ikke sier at bedriftene skal etterape din stil og væremåte. Og det var heller ikke det som var poenget mitt. Men en personlighet som leves ut er noe annet enn en bedrifts verdier. «Å være seg selv» kan for noen bedrifter være helt umulig, nettopp fordi deres personlighet ikke egner seg for offentlig dialog. Har de da ingen plass i sosiale medier?
@Elin: Ja, badetrappen er jo for at nybegynnere ikks skal måtte ta et for stort sprang. Mye av det vi jobber med for kunder er jo nettopp å gjøre om det som kundene allerede har av kommunikasjon og verdier til passende badetrapper.
@Sverre: At flere kommer til å tråkke i salaten er helt klart. Og så blir jo salaten blir større også!
Tarjei A Heggernes
18.02.2011 | 10:33
Bra post, og eg likar at du no moderer «ikkje hopp uti» til å gå uti med badetrappen! Eg meiner det skal vera takhøyde i sosiale medier, og at bedrifter, etter at dei har tenkt seg om litt iallefall, skal kunne gå ut med engasjement i sosiale medier på ein måte som ikkje er ein kopi av det dei ville brukt vanleg digital marknadskommunikasjon til. Engasjement er jo noko bedrifter håpar å skape gjennom sosiale medier, kanskje «Better to have loved and lost than never to have loved at all» og kan vera greit å i tankane? Meir om dette i den siste bloggposten min http://grindar.blogspot.com/2011/02/skal-ein-vera-smart-idiot-eller.html
Haakon Jensen
18.02.2011 | 16:17
Som jeg kommenterte på Brennas blogg; Brenna sier han ikke vil snakke med en merkevare, men likevel så har organisasjonen han leder laget tvitterkontoen @StoppDLD.
Hvorfor? Fordi gitt enkelte forutsetninger så vil faktisk folk følge og være fan av merkevarer på sosiale nettverk.
Merkevarer kan være interessante fordi de gir relevant info, fordi de gir merverdi (kundeservice) eller rett og slett fordi folk vil assosisere seg selv med merkevaren.
Er for øvrig enig i at man ikke trenger å være redd for alt mulig i sosiale medier, men det er vel ofte ikke «ekspertene» (fnutter!) som maner fram det – heller bedriftsledere som er redde for å miste kontrollen på merkevaren. En kontroll de i utgangspunktet aldri har hatt.
Ulla
20.02.2011 | 18:18
Og alle burde ha en Jørgen Helland som badetrapp i sin organisasjon! Du er god å ha når man står på kanten av bassenget og stikker en tå forsiktig uti med baderingen rundt midjen og den storblomstrede badehetten litt på snei
cecilie staude
21.02.2011 | 08:27
Interesant diskusjon og relevante problemstillinger. Selv tror jeg dette bare er begynnelsen på en lang rekke hendelser der mennesker tilstedei sosiale medier, i lys av merkevaren, kommer i en troverdighetskonflikt. Når offentlige personer (som varaordføreren i Aure og andre som representerer en merkevare) ikke har tenkt godt nok igjennom at man skal være betydelig mer varsom med å bli så privat at det kan undergrave respekt, troverdighet og kanskje til og med skape usikkerhet hos publikum, mener jeg troverdigheten fort kan svekkes. I så måte mener jeg merkevarens identitet må påvirke graden av formalitet i kommunikasjonen – for alle de som forvalter den.
Jørgen Dalen
21.02.2011 | 10:51
en problemstilling jeg gjerne skulle hørt mer om fra dere sosmed-eksperter er dette om man skal være smal/bred i kommunikasjonen. 70% av følgerne mine på twitter tilhører samme fagmiljø som meg, noe som borger for å være smal i komunikasjonen. Tenker også at sjansen da er mindre for å tråkke i salaten (eller ta mageplask fra femmern for å holde meg til metaforen), enn om jeg prøver å henvende meg til alle mulige grupper samtidig. Synspunkter?
cecilie staude
22.02.2011 | 07:48
De som kjenner meg vet at jeg er opptatt av (irriterende for noen) at det ikke nødvendigvis er antallet personer man følger som har betydning for hva man får ut av tilstedeværelse på Twitter. Min strategi er kanskje som din at det er personenes egenskaper og ”kvaliteten” på forbindelsene som avgjør hvorvidt man opplever få verdi ut av sin deltagelse i sosiale nettverk. Dette har så langt lagt store føringer på hvem jeg selv følger med på – og risikoen for magaplask er kanskje mindre når den strategien ligger i bånn.
Noe jeg imidlertid er blitt mer oppmerksom på den siste tiden er nettopp det du selv trekker frem – om å bli for smal/bred i kommunikasjonen. Jeg tror jeg er nødt til å innrømme at jeg sakte men sikkert innser at jeg tilføres mye også fra andre enn dem jeg anser som «mine» om du skjønner. I så måte er kanskje strategien i ferd med å endres..
Er likevel veldig opptatt av å kommunisere budskap som de som følger meg opplever relevante. I så måte tror jeg man vil være tjent med å dele seg opp (listevarianten) – og kommunisere budskap med skreddersøm rettet mot dem man ønsker å nå. Jeg reagerer for eksempel sterkt når VG i sommer offentliggjorde en liste med “100 tvitrere du bør følge“, uten å gi leserne noen videre forklaring på hvorfor man etter sigende bør følge de 100 “kjendisene, filmstjernene, litteraturpersonlighetene og kunstkritikerne”. For meg blir det meningsløst! Like meningsløst som de tvitrerne som har nøyaktig like mange followers som de selv følger. Men det kommer jo an på målet den enkelt har med å være tilstede.
Brian Solis hevder at Twitter fremover vil tape terreng, nettopp fordi det som driver mange av de ivrigste tvitrerne er mer konkurransen om å «ha den siste tweeten», enn relevant nisjekommunikasjon og kunnskapsdeling. Jeg er enig med ham. Selv følger jeg i dag 179 personer på Twitter. I en større sammenheng er dette svært få. Likevel ser jeg at det er i overkant ambisiøst – i henhold til målet. For selv om jeg etterhvert innser at jeg får mye ut av «utvide strategien» – dreier det seg fortsatt om å få størst mulig verdi ut av min deltagelse i sosiale nettverk og dra fordel av hverandre. Det vil fortsatt legge føringer på aktiviteten og etterhvert som jeg erfarer at de jeg følger ikke tilfører meg annet enn trivielle og intetsigende tekster, med mer eller mindre håpløse diskusjoner, statusoppdateringer, godnattaklemmer og poesi vil de nok høyst sanansynlig «kastes ut».
Svein Tore Marthinsen
22.02.2011 | 11:40
Befinner meg i en slags mellomposisjon mellom Brenna og Helland her.
Langt på vei er jeg enig med Brenna i at sosiale medier handler om å ta med seg hele mennesket. Hovedgrunnen til at bl.a. Twitter har blitt så stort som det har blitt på sylkort tid, tror jeg ligger i blandingen av det trivielle og substansielle.
Hvis bedrifter og privatpersoner skulle fulgt alle rådene fra forståsegpåere, så ville Twitter vært dødt. Fordi det hadde blitt altfor kjedelig. På den annen side er det lov å bruke hodet. Også på Twitter. Og man kommer langt med alminnelig folkeskikk. På twitter som andre steder. Slik folkeskikk innebærer, i mine ører, ikke å fise høyt.
Victor Sanchez Barrera
24.02.2011 | 16:01
Jeg vil gjerne tipse om et bra innlegg om sosiale medier etiquettes fra Chris Brogan.
INSIDER’S GUIDE TO SOCIAL MEDIA http://bit.ly/i3qjwc. God lesning.
Trackbacks
18.05.2012 | 00:38