Rekruttering er relasjonsbygging

Av 07.04.2011

0

Ankomsten og masse adopsjonen av sosiale medier bidrar stadig til endring og videreutvikling av forretningsmodeller. Vi har i våre to tidligere innlegg vist hvordan B2B-bedrifter forsøker å tilpasse seg til nye spilleregler, og utnytter forretningspotensialet av sosiale medier. For noen aktører byr sosiale medier både på utfordringer og muligheter, mens de for andre kan representere en alvorlig trussel til deres kjernevirksomhet. Profesjonell rekruttering er en slik bransje.

Skudd for baugen

Sosiale medier kan fungere som en realt skudd for baugen for rekrutteringsbransjen. Bransjens målgrupper er på begge sider av bordet og arbeidssøkere og -givere finner stadig nye måter å møtes på. De blir stadig mer ”connected” og ”tech-savvy” for kunne finne digiale veier rundt det mellomleddet som rekrutteringsbyråene er.

LinkedIn har blitt verdens største åpne database av personlige CV’er – det tradisjonelt sett viktigste fortrinnet for rekrutteringsselskaper. Twitter er fullpakket av bedrifter ivrige til å både utlyse stillinger i sitt eget nettverk, og kandidater som sitter og venter på slike utlysninger. Som om ikke dette var nok, har det nå kommet en ny rase av selv proklamerte digitale ”headhuntere”: i sosiale medier kan det å ha et riktig nettverk være nok for å bli en vellykket rekrutterer. Disse menneskene, som Malcolm Gladwell kaller for ”Connectors” har stor nettverkskapital og de bringer sammen individer fra forskjellige nettverk. De opererer i nisjer, og blir flere og flere. Bør store rekrutteringsselskaper være nervøse? Og hva kan de gjøre for å forbli aktuelle i landskapet av internettbruk som stadig er i endring?

Monsterambisjoner for å bli ”in business”

Monster Worldwide Inc er et av verdens største rekrutteringsselskaper med tilstedeværelse i 50 land i alle verdensdeler. Å være det første rekrutteringsbyrået som omfavnet digital rekruttering allerede i 1994, har bidratt til rask internasjonal vekst. Satsing på digitale kanaler har også hjulpet Monster til å  bygge et enormt profesjonelt nettverk gjennom årene og å bli en av verdens ledende på innovative rekrutteringsløsninger.

På lik linje med mange andre suksessfulle bedrifter i sosiale medier, begynte Monsters engasjement i sosiale medier ikke med en strategi. Det begynte med et par entusiastiske sjeler, som ble inspirert av magien å ha en betydningsfull digital samtale med likesinnende. På den tiden var det lite som tydet på at det var behov for å endre på bedriftskommunikasjonen. I mars 2005 hadde Monster.com 22 millioner unike besøkende, 27 sidevisninger per besøk, 17.4 minutter per besøk og nesten 59 millioner registrerte brukere. De hadde en CV database på over 46 millioner. Monster begynte med sosiale medier helt og holdent som et proaktivt tiltak for å gi et bedre tilbud til målgrupper.

Monster begynte å blogge allerede i desember 2003. Bedriften opprettet en blogg rettet mot arbeidssøkere for å guide dem gjennom lange jobbsøkingsprosesser. Jobbsøkere brukte allerede hyppig det populære området ”Career tips” på Monster.com, og bloggen ble bare en forlengelse av denne tjenesten. Monster bloggen ble en manifestasjon av et brennende ønske om å hjelpe mennesker i å oppnå sine profesjonelle drømmer.

Rekruttering er relasjonsbygging

Idag står Monsters ansatte bak flere bedriftsblogger, blant annet Monsterthinking. Bloggen har utelukkende brukerfokus, og er dedikert til emnene HR, rekruttering og sosiale medier. Forfatterne henter inspirasjon fra andre ledende blogger om samme tema, samt massemedier. Målet er alltid å ligge foran kundens behov for informasjon og inspirasjon. Monster har skjønt hva relasjonsbygging virkelig dreier seg om. I følge dem handler det om å glede målgruppen, om og om igjen. Det handler om å tilby mer enn en passende stilling – men å gi en opplevelse, kjærlighet og personlig veiledning.

Monster overvåker konstant populære nettsteder, som tar opp tilsvarende diskusjonemner, og refererer hyppig til disse på sine blogger og Twitter-konto . Et spesielt team av Monsters sosiale mediaentusiaster er dedikert til å intervjue bransjekjendiser, delta i aktuelle konferanser, overvåke trender og rapportere om sine oppleveleser på selskapets blogg og Twitter. Ved å løfte andre, ofte konkurrerende virksomheter, bygger de et nettverk av lojale tilhengere, merkevare ambassadører og potensielle kunder. Alt dette er basert på gjensidig respekt og felles interesser.

Istedenfor å konkurrere med sosiale medier, har Monster omfavnet de nye mulighetene å hjelpe kundene på. En etter en har de introdusert tjenester som hjelper andre å bli bedre nettverksbyggere. Blant annet har de lansert en konsulenttjeneste for kunder som ønsker å etablere en profesjonell tilstedeværelse i sosiale medier – ”Social Recruitment Solution”. De tilbyr både rådgivning og tekniske løsninger for å bistå bedrifter i å rekruttere online på egen hånd

”Practice Safe Social Media”

Monster oppfordrer aktivt de ansatte til å delta i sosiale medier på vegne av bedriften. Ledelsen sier at de har hentet mye inspirasjon fra Google, og deres prinsipper om internkommunikasjon og kultur. Den sosiale atferden kan ikke bli imitert. Du må finne lidenskapelige mennesker internt i bedriften, og du må gi dem friheten til å eksperimentere. Men Monster er en svær internasjonal organisasjon og er opptatt av å gjøre ting riktig. Retningslinjer for nettkommunikasjon er et ”must”, mener Janet Swaysland, Senior Vice President, Global Corporate Communication and Social media at Monster Worldwide Inc. Det er viktig å få jurister på sin side, og sammen lage spilleregler som alle kan leve med. For at de ansatte lett skal adoptere reglene, må de være bygget på organisasjonens verdier og være enkle å forholde seg til.

Er du i en rekrutteringsvirksomhet?

Husk at arbeidsgivere ønsker mer enn bare å finne passende kandidater. De er opptatt av sitt eget omdømme som en attraktiv arbeidsgiver. Gi dem tips om hvordan de kan synliggjøre det beste ved sin merkevare online  og lage appellerende jobbannonser.

Husk at jobbsøkere ønsker mer enn bare å finne en jobb – de ønsker gode arbeidsopplevelser. Bruk sosiale medier for å glede kundene gi dem mer verdi enn dine konkurrenter. Gi konteksten til utlyste stillinger – fortell om bedriftsturer, firmalunjser og mennesker som står bak logoene.

Dyrk det som differensierer deg fra andre, og aldri glem å bygge en hær av merkevareambassadører både internt og eksternt. Når dine tjenester blir mindre unike og kanskje til og med mindre relevante i et marked i endring, er det din personliget og dine kvaliteter som vil fortsette å bringe ”business” din vei. Kanskje Janet Swysland har rett når hun sier: Sosiale medier er ikke en del av din marketingmiks. Sosial medier ER business!


Se et intervjue med Janet Swysland på Smartblog.com

Helena Makhotlova

Innlegg

0Ingen kommentarer

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>