Hva om intranettet ble erstattet av apps?
Knut Rolland (Steria it-konsulentbyrå) proklamerte nylig intranettets snarlige død på Kunnskapstinget (der også kollega Jørgen Dalen hadde et innlegg). Det var selvsagt en spissformulering. Men påstanden har mye for seg. For det gjengse intranett er nemlig skapt for
- rutiner
- timelister
- reiseregninger
- enveis kommunikasjon
- hvordan håndtere kjente og kjære problemstillinger
Aiai! Så artig, dere!
Arbeidshverdagen handler derimot først og fremst om å håndtere hverdagen, så som å lande en kontrakt, produsere et dokument (gjerne med kolleger), motivere andre til ekstra innsats, dra organisasjonen i en ny retning, finne fram til rett person, etc. Til den slags utfordringer trengs det verktøy som evner å støtte opp rundt det Rolland kalte kunnskapsarbeideres behov for å improvisere i hverdagen.
Gjør det enkelt
Smarttelefoner har åpnet et nytt univers av enkelhet og brukerfryd. Hva om intranettet kunne by på den samme opplevelsen? Det er som om både oppdragsgivere og leverandører av intranett har gitt opp troen på at intranett kan være annet enn strevsomme og uinspirerende. Slik trenger det absolutt ikke være.
Kan sosiale medier fikse intranettet?
Det er faktisk lys i tunnelen. Sosiale medier kan inspirere nye måter å tenke intranett på. Her er et eksempel fra virkeligheten.
Forleden fikk jeg en melding fra en bekjent av meg på Facebook. Hun ba meg ta en titt på startsiden til en nettavis. Rent instinktivt, var det noe jeg ville endret? spurte hun. Hun ba meg foreslå inntil tre endringer. Her er forslagene jeg tastet tilbake:
- det er for mange valg i nettavisens toppmeny
- bare 2/3 av skjermbredden er i bruk, hvorfor det?
- bildebruken er slapp
Dagen etter sjekket jeg med vedkommende om hvor mye respons hun hadde fått via Facebook. Intet mindre enn 50 personer i Facebook-nettverket hadde respondert. Alt skjedde i løpet av et par kveldstimer. Vi som svarte gjorde det på fritida vår. Jeg var neppe den eneste som kjente fryden over å turnere en slik utfordring via mobilen på noen raske minutter.
Hva skjedde så? Min kontakt brukte innspillene på et møte i nettavisen morgenen etter for å få gjennomslag for at nettavisen hadde forbedringspotensial. Hun kunne vise til ærlige innspill fra 50 personer utenfor organisasjonen.
Nå tenker du kanskje at det ikke lar seg gjøre å erstatte intranett med apps. Nei, kanskje ikke per i dag. Men organisasjoner har behov for å få jobben gjort. Noen ganger ved hjelp av interne krefter. Andre ganger via nettverket utenfor jobbens brannmur.
Hva skal bli intranettets iTunes?
Internettet har demonstrert at det kan transformere industrier: Apple sin musikkbutikk iTunes har gjort platebutikker overflødige i Norge. Nettbokhandelen Amazon bidrar til at bokhandlere går konkurs i USA og får norske forlag til å skjelve i buksene.
Javisst kan vi sørge for at virksomheter får til
- bedre digital arbeidsflyt ved bruk av gode, online arbeidsrom
- chat internt i virksomheten
- levende intranett
Men det forutsetter at både leverandører og kunder våge å eksperimentere og å ta risiko.




16 kommentarer
Hanne Sorteberg
28.09.2011 | 15:04
Yammer har erstattet intranettet hos mange. Del dine gleder og suksesser, still spørsmål til grupper, ha en logg over gode ideer – ta pulsen på selskapet!! (Det finnes en Yammer app..)
Vegard Iglebæk
28.09.2011 | 15:11
Ja, Yammer fungerer godt som intern plattform for dialog og deling. Takk.
Harald Sævareid
28.09.2011 | 23:25
Ja. Intranettet døde i monologen og gjenoppstår forhåpentligvis som et effektivt samhandlingssted, på alle plattfomer. For at verktøyet skal bli relevant må det smart filtreringsfunkjsonalitet til.
Vi bruker Socialcast på min arbeidsplass. Foreløpig har det ikke løsnet helt (ikke pga. av manglende filter eller støy, men pga, delingskultur), men jeg er spent på hva http://strides.do/ fra samme selskap kan gjøre med arbeidsprosessene.
Fredrik Matheson
29.09.2011 | 10:35
Ja, Strides virker lovende. Håper Reach videreutvikles slik at det tar til seg noen av styrkene til Tibbr og Streamwork. Men vi må huske å lære opp oss selv og kolleger, reflektere over gammel/nåværende/ny praksis slik at gammel teft ikke går tapt og gamle uvaner ikke kveler nye muligheter.
Vegard Iglebæk
29.09.2011 | 10:45
Vel talt! «Intranett døde i monologen».
Intranett kan av enkelte oppleves som pavelige dekreter utstedt av kommunikasjonsavdelingen. Slik trenger det ikke være.
Et raskt blikk ut på webben viser at dialog er vanlig og at mange bidrar. Facebook og Twitter er simpelthen plattformer for at folk skal kunne finne, dele og bygge på hverandres innsikt og innfall. Nettbankens chat-funksjonalitet bidrar til en bedre kundeopplevelse.
Slik kan gode intranett også være.
Torunn Aardal
29.09.2011 | 11:47
Godt skrevet og vel poengtert!
Fremtidens smarttelefoner vil helt klart kunne utføre mange av de monotone oppgavene man gjør på intranettet, enten i form av spesial-apps eller gjennom støtte av eksisterende tjenester native.
Det krever en stor endring i brukermassen også, både for å endre oppfattelsen av intranettet (som et til tider statisk, sort hull) – og det å løsrive enkeltfunksjoner som man faktisk benytter. Idag krever vi mer fleksibilitet i løsninger – å kunne nå et intranett via apps uavhengig av plattform, nettverk eller device ville støttet opp om dette ville iallfall frigjort tid til å være kreativ og problemløsende.
Fredrik Matheson
29.09.2011 | 13:56
Husk også at forskjellige folk trenger forskjellige ting, spesielt i globale virksomheter. Ofte ville disse ha tjent på separate intranett (eller kanskje aller helst wikier med litt tilgangsstyring).
Gode poenger om dette fra StepTwo: http://www.steptwo.com.au/columntwo/reverse-innovation-of-intranets-in-global-companies/
Vegard Iglebæk
29.09.2011 | 14:57
@Fredrik: Takker for glitrende lenking til StepTwo.
De sier virkelig ting slik de er, nemlig at det er en kunst å lansere verktøy for digitalt samarbeid og intranett som skaper wow og effekt i organisasjoner. Det er godt å lese at også StepTwo mener det er mye å hente på å eksperimentere.
@Torunn: Ja! Mobil er framtida. Tenk å få nyhetsstrøm fra kolleger inn på mobilen. Tenk på hvor mye mer inspirerende koblingen mellom digitale jobbverktøy og vår egen motivasjon kunne blitt.
Lene Pettersen
29.09.2011 | 23:18
Spennende diskusjon! Jeg tror vi kanskje stiller feil spørsmål, jeg tror ikke det er så mye enten intranett eller ikke-intranett. Jeg tror kanskje vi ikke har systemer ennå utviklet som vil bli det vi ser for oss som intranettets forlengede arm.
Dersom vi løfter blikket og ser på den øvrige utviklingen, har vi nå en fot i 2.0 verden (om vi skal bruke versjonsnummeret som jeg egentlig ikke er noe fan av), og en i 3.0 – med dertil intelligent teknologi kjennetegnet ved at informasjon kommer til meg og ikke motsatt. Autoforslag om folk du kanskje kjenner er et ofte brukt eksempel på slik funksjonalitet.
Nå er vi som Marika og jeg understreket på tirsdagens Kunnskapsting, i startfasen av vårt analysearbeid, så det er for tidlig å kunne si så mye ut fra våre data hva gjelder nettopp dette. Men konseptutvikleren i magen min vil jo bare sette i gang og tegne morgendagens konsept allerede nu! Så dersom jeg skulle ta på denne sistnevnte hatten ville jeg tenkt at folk trenger arbeidsverktøy som støtter dem i jobben (typ ‘Heisan Lene, ser du har vært en tur i Bergen, skrive reiseregninga nå?’, en funksjonalitet som Harald Rygge så genialt tegna inn da vi laget konseptet til Statnetts nye intranett for et par år tilbake), tilgang til relevant informasjon og folk der og da – når jeg trenger det, hvor alskens andre virksomhets interne tunge systemer man bruker i arbeidet er integrert inn (eller ut, alt ettersom hvordan du ser det)(alla mash ups så jeg slipper å forholde meg til noe mer enn akkurat det jeg trenger). Tendenser rettet mot mobil kommunikasjon er jo nesten ikke noe vits å nevne som tegn i tida.
I tillegg ser vi en stadig tettere integrasjon mellom sosiale medie applikasjoner, og som vi sa på Kunnskapstinget om kommunikasjonsflyten på tvers av virksomhetens grenser, vil antakelig også gjelder morgendagens «intranett» – med tettere integrasjon mellom innside og utside. Om dette blir mobile apps slik CEO fra Flextronics forteller sine erfaringer om http://video.forbes.com//fvn/cio/equinix-flextronics-cio-on-engaging-employees eller andre mer eller mindre hybrider gjenstår å se.
Men vi må ikke glemme, slik Fredrik er inne på, at det er en rekke ulike behov, internt i virksomheten – og virksomhetene i mellom. Det er store forskjeller mellom organisasjoner som for eksempel Riksarkivet og finn.no. Og det endringer i organisasjonen må som kjent til, for i bunn er det jo folk som skal bruke dette
Vegard Iglebæk
30.09.2011 | 13:39
Takk for gode innspill, Lene.
Jeg likte spesielt godt Forbes-videoen. Flextronics-karen formulerer det presist: Det er viktig å eksperimentere med ulike verktøy for å finne ut hva folk flest opplever som nyttig og bra. Heller det enn å innføre en mastodont som er uvisst om blir tatt godt i mot av folket.
Er det ikke nettopp slik Google jobber når de lanserer tjenestene sine? Prøve og feile og alltid observere hvordan publikum tar i bruk verktøyene.
Harald Sævareid
03.10.2011 | 20:33
Tidligere en gang over middagsbordet, før vi fortsatte festen her på kjøkkenet, hevdet jeg at en kan ikke definere et intranettbehov med kun HR-sjef, daglig leder og IT-sjef.
En må ha med folk som trenger verktøyet. En ingeniør, en selger, en prosjektleder. En forsker. En kunnskapsarbeider.
Ja. Vi er enige om at intranettet ikke skal være en møteplass – eller enda bedre: en arbeidsplass.
Min drøm for et en elektronisk arbeidsplass er en dramatisk reduksjon epost vi sender. Med minst 70% – og at alt flytter over på intranettet, med god personlig sortering.
For å komme ditt mener jeg at en må gjennomføre følgende, i prioritert rekkefølge.
1. Utmerket oppgavehåndtering (ref Teambox – og noe som Strides (fikk beta i dag) har på gang)
– Alt er oppgaver, enten det er å skrive et dokument, se gjennom et dokument, følge opp en telefon, konstruere en del, lage en logo, lese en artikkel
– Gjøre det mulig å lage oppgaver eller aksjoner fra et møte i stedet for et referat som ingen leser og heller la aksjonslista bli referatet.
– Supre filtreringsmuligheter (dine, mine, prosjektrelaterte, avdelingsoppgaver, møte, produktrelatert, oppgaver som forfaller i morgen)
2. Flytte diskusjoner fra epost-siloer, der du har flaks om de riktige mottakerne leser den til åpne, brukervennlige arbeidsområder (Sharepoint default passerer ikke her, heller ikke tradisjonelle wikis) Eller en kan diskutere en oppgave?
3. Flytte distribusjon av dokumenter fra epost til arbeidsområder (det er i utgangspunktet løst med første punkt, men er så viktig for å få til et eget punkt. Epostserveren bør returnere bort epost med vedlegg.)
– Det må være mulig å kommentere et dokument uten å måtte åpne det og bruke track changes for å si hva en mener.
4. Og gjøre alle arbeidsområder i utgangspunktet åpne – og søkbare. Så kan en heller stenge noen HR-sider og annet som ikke alle trenger tilgang til stengt.
Og forhåpentligvis stimulerer denne infrastrukturen også til en åpen delingskultur.
Lars-Christian Elvenes
10.10.2011 | 17:06
Bra innlegg med tanke på bruk utover intranettets «vegger». Med tanke på apps har jo også http://www.podio.com noe på gang som jeg vil tro ligger opp mot tanken nettbasert platform med apps istedet for intranett. Ta en titt, hvis dere ikke kjenner dem.
Selv går jeg vel svært få steder uten at iPaden er med, og da er definitivt apps helt essensielt, og jeg tror det kommer til å komme mye spennende her.
I forhold til HR er dette spesielt interessant (jeg er i HR Norge), og tror definitivt at dette er et område HR må forstå, ikke minst fordi det blir mer og mer utbredt i organisasjoner generelt (eks. med regjeringen som går løs på iPadsatsing nå, og dermed blir avhengige av apps i stor grad).
- Lars-Christian
Harald Sævareid
10.10.2011 | 23:33
Ja. Noe er i gjære. Podio ser fint ut, men litt tungt å komme i gang med? Jeg er i ihvertfall glad for at vi har HR med på laget, Lars-Christian.
Oracle lanserer sitt sosiale verktøy for bedrifter http://cloud.oracle.com/mycloud/f?p=service:social:0::::: Med tanke på at de også leverer CRM-systemet Siebel og PLM-systemet Agile skal vi ikke ser bort fra at de får med seg noen av de tunge og mer trauste bedriftene inn i en mer oppgaveorientert og sosial samhandling.
Vegard Iglebæk
11.10.2011 | 13:19
@lars-christian og @harald: Takk for friske og relevante kommentarer.
Jeg tror vi ser starten av en ny fase der behovet for kommunikasjon mellom medarbeidere går over i en ny fase. Intranettet slik vi kjenner det som enveis kommunikasjon og tunge systemer vil kanskje avløses av mindre, lettere og mer fokuserte verktøy?
Både @lene og @harald sine innspill reflekterer i det minste en slik dreining. Podio og Strides lar i det minste brukeren ta en skritt i den retningen.
Vi får se om nyvinningene holder det de lover. Uansett er det viktigste fremdeles at de hjelper oss med å få gjort jobben. Hver dag.
Knut H. Rolland
25.10.2011 | 14:19
Hei Vegard og alle andre – og takk for en veldig fin fortsettelse av diskusjonen på Kunnskapstinget. Positivt overrasket over at mange andre tenker i samme baner. I tillegg til det som er debatert over her – så tror jeg det er to viktige momenter som jeg oppfatter som kjernen i intranett-problematikken:
1.Det må skapes en større forståelse og erfaring med å drive IKT samhandlingsprosjekter ikke som et «produksjonsprosjekt» som skal designe og utvikle et predefinert konsept – men som et «innovasjonsprosjekt». Det betyr at det må skapes rom for en nærmest utaggerende eksperimentering med ny teknologi og arbeidsformer – ikke i en lab-setting men i et faktisk bruksmiljø. Intranett utvikling i dag er typisk «produksjonsprosjekter»
2. Samhandling != Saksbehandling. Det må skapes en bedre og mer omforent forståelse av at for hva som skal til for å støtte kunnskapsarbeid som noe annet en administrativt og planmessig arbeid.
Trackbacks
18.05.2012 | 01:17