Google Analytics Real Time data for beslutninger i sanntid

Av 30.09.2011

6

I den nye versjonen av Google Analytics rulles det nå ut sanntidsrapportering – og da snakker vi virkelig sanntid! Du kan forvente å få tilgang til disse rapportene i løpet av 1-2 uker.

Som Google Analytics Certified Partner (GACP) har Halogen hatt tilgang til disse rapportene en liten stund. Her er mitt førsteinntrykk.

For de aller fleste av oss vil disse rapportene i det daglige antagelig bare være “kule”, men de kan være veldig nyttige også i mindre opplagte sammenhenger.

  • Er du en nettavis trenger du ofte sanntidsdata for å kunne forstå hvilket innhold som er populært akkurat nå. Dette for å kunne optimalisere plassering og publisering for å kunne optimalisere annonseinntekt og holde på leseren. Det finnes allerede mange spesialiserte verktøy for dette, men med lanseringen av Real Time har Google Analytics begynt å fylle dette gapet. På GACP Summit (seminar for partnere) for noen uker siden kom det frem mange spennende innspill for å utvikle Real Time videre, og det skal bli spennende å se hva mer som kan komme.
  • Det kan det være viktig å forstå i sanntid betydningen av lanseringer  av nye kampanjer. For eksempel kan TV og sosiale medier føre til umiddelbare reaksjoner i form av trafikk.

For å bøte på disse mulighetene for analyse og optimalisering har nå altså Google Analytics lansert Real Time. Du finner rapportene under Dashboard-fanen.

Real Time rapportene

Rapportene inneholder 3 områder:

  • Innhold
  • Trafikkilder
  • Geografisk lokalisering

Det gjør at du har sanntidsdata for følgende områder:

  • Aktive besøk
  • % Nye og returnerende besøk
  • Sidevisninger
  • Trafikkilder (direkte, henvising, kampanjer, søkeord)
  • Aktive sider

Dessverre er det ikke Ecommerce-data eller konverteringsdata i sanntidsrapportene, noe som er kjipt, men samtidig forståelig. Mengden data som prosesseres hvert sekund er ufattelig mye, og måten Real Time er bygd opp på gjør det mer utfordrende å kunne rapportere denne informasjonen i sanntid. Men, kjenner du dine nettadresser godt, og vet hva som er konverteringsURLen, kan du søke opp denne i innholdsrapporten og du vil se konverteringer i sanntid. Og da kan du egentlig i sanntid se pengene strømme inn…

Real Time og brukeropplevelse

Å presentere data i sanntid er utfordrende, men jeg synes de har løst dette på en innovativ måte. Ved hjelp av farger (rød og grønne “flash”) vises det hvilket innhold, trafikkilder og lokasjoner som blir mer eller mindre populært. Har du mye trafikk kan det være tildels hypnotiserende å kikke på disse “fargeflashene”, men samtidig gjør det at du er i stand til oppfatte endringer som skjer i sanntid.

På GACP Summit ble mange av de som jobber med brukeropplevelse i Google Analytics presentert, og det var interessant å høre hvordan de jobber med brukeropplevelse og design. Det er gjennomtenkte tanker bak utformingen av Google Analytics, og Real Time er ikke noe unntak selv om den lanseres som beta.

Hvilken nytte ser du for deg at du kan ha av Real Time?

Eivind Savio

Innlegg Google+

6 Kommentarer

  1. glimrende for å tracke og optimalisere bannerannonser (hvis det er klikk man vil ha), radiospotter o.l.

    MEN det vil kreve mer fleksible cms, organisasjoner, arbeidstider og mye annet. Mitt tips er at det er der det meste kommer til å svikte..

    inntil Google kanskje leverer et CMS som kan kobles mot analytics og operere ut fra et sett med regler. (“Hvis Visitor returnerer innen 1 time vis pris med rabatt” eller “Hvis trafikkilde = Banner på Heavymetal.no vis Metal version of website”) Men det er vel egentlig en helt annen sak!!

  2. Som deg Kåre tror jeg nok den største utfordringen vil være organisasjonenes fleksibilitet og mulighet til å snu seg rundt raskt. Men, har faktisk hørt fra enkelte som er store på netthandel at de ønsker sanntid fordi de (hevder de) kan ta grep mer eller mindre umiddelbart.

    Godt innspill om bannerannonser. I den forbindelse et lite hjertesukk:
    Bannerannonser må tagges for Google Analytics, hvis ikke vil denne trafikken registreres som henvisning eller direktetrafikk.

    Vedrørende Behavioral Targeting som du nevner kan man tildels gjøre dette i dag ved hjelp av Google Analytics og Custom Variables. Metoden er dog for tungvint å implementere til at jeg vil anbefale den (og man får heller ikke data om dette i sanntid).

  3. Jeg gleder meg til å raskere følge trafikken på nypubliserte blogginnlegg her på Kjøkkenfesten. Bit.ly har funka bra, men det er altid mer spennende å brekke ned på kilde til trafikken.

  4. Dette er kjempenyheter. Men er dette forbeholdt premiumkunder av Google? Har dere noen oversikt over når dette blir lansert for norske kunder?

  5. Dette er ikke forbeholdt premiumkunder. Åpner for alle i løpet av 1-2 uker.

    Om du ikke vil vente så lenge kan du forsøke å få tidligere tilgang gjennom linken under:
    https://services.google.com/fb/forms/realtimeanalytics/

  6. Hei Eivind,

    Veldig spennende, men som det sies så er det foreløpig noe begrenset til å overvåke trafikk og engasjement mer enn konkrete oppnådde resultater.

    Kan nok likevel være svært nyttig i form av at man kan få økt oppmerksomhet og engasjement rundt søk- og innholdsstrategi i organisasjonen man jobber med/for.

    Kanskje det kunne være motiverende å sette opp et dashboard med rapporteringer av KPI’er og engagement på en skjerm på veggen slik at alle kan se hva som foregår “der ute”?

    Satte opp en Widget i Windows Vista for en travel kunde for noen år siden som rapporterte konverteringer, men siden totaltrafikken var mer sexy ble den byttet ut med værmeldingen :-)

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>