Frykt og grådighet i webløsninger

Av 28.10.2011

0

Satt på spissen er det kun 2 følelser som gir energi til et firma: Frykt og grådighet. Min påstand er at nettsteder også bygges og utvikles basert på disse følelsene.

Frykt og grådighet i praksis

Graf: Frykt og grådighetI aksjemarkedet påvirker disse følelsene kjøpsatferd. For å lykkes må du kjøpe lavt og selge høyt, men hva gjør markedet? Ofte det motsatte, man kjøper på høy kurs og selger lavt.

Når aksjene stiger slår grådigheten inn, og folk holder på aksjene sine i håp om den ultimate lønningsdagen. De som ikke eier den verdifulle aksjen vil også være med på ballet, men kjøper mens kursen er på topp. Grådighet er energien som driver aksjen til toppen av berg og dalbanen.

Så starter aksjen å falle, men ingen selger. Grådigheten gjør at man tviholder på aksjen i håp om at snøballer ikke skal smelte i helvete og at aksjen skal komme tilbake til gammel kurs. Men når selger man seg ut av et fallende marked? På bunnen.

Frykten har nå for alvor satt inn og ingen kjøper, selv om aksjen er på sitt billigste.

Slik styrer grådighet og frykt nettsteder

I det daglige styrer grådighet og frykt også mange andre beslutninger. Frykt gjør at man ikke tester om det er mulig å forbedre nettsiden gjennom A/B eller multivariabel testing. Frykten for at ny versjon ikke skal vinne seirer.

Grådighet gjør at nettsteder redesignes uten å vite om det leder til bedre måloppnåelse. Grådighet fører til at forsiden blir oversvømt med nyheter, uvesentlig informasjon og bannermosaikk som forverrer brukeropplevelsen og i verste fall reduserer inntektene.

Fryktens lavmælte hylekor

Overfor våre likesinnede fremsettes kravet om at en plass ved sjefens bord er fortjent. Vi vet at vi leverer verdi, men når agendaen skal settes tusler vi tilbake til jobben med å publisere og rapportere. Det er ingen risiko i det.

Men – når jobben endres fra leveranse til å skape forretningsverdi forlates komfortsonen. Suksess er ikke garantert. Når vi blir spurt om hvilke endringer i strategi og taktikk som bør foretas kommer vi kanskje med noen forslag, men vi overlater til andre å ta de vanskelige beslutningene.

Vi velger frykt, og den mulige gevinsten ofres for å unngå og bli lagt på syndebukkens alter. I tillegg, grådighet høres så forferdelig feil ut. Vi vil ikke bli satt i bås med de grådige som veltet økonomien i verden.

Grådighet er bra

Grådighet kan også være bra. Grådighet skaper risikotoleranse. Grådighet er det som får deg til å utfordre en middels konverteringsrate og foreslå radikale ting om hvordan nettsiden bør endres, eller til og med hvordan bedriften bør endres. Grådighet vil føre til at du er den personen de som er lammet av frykt vil henvende seg til når man skal ta vanskelige avgjørelser.

Grådig god, ikke bare grådig

Men, for at grådighet skal være bra holder det ikke med å være grådig, du må også være grådig god.

Grådighet innebærer et tankesett som handler om å finne muligheter, og analysen vil støtte opp under mulighetene. Du vil kjøpe lavt og selge høyt fordi du har informasjonen som forteller deg hva som er høyt og lavt. Det gjør deg grådig god.

Frykt derimot får deg til å fokusere på de små tingene slik som å fikse ting som ikke fungerer på nettstedet. Disse tingene har også en oppside, men dette tankesettet endrer bare ting fra negativt til null – ikke fra null til positivt.

  • Frykt er måling og rapportering. Grådighet er testing og optimalisering.
  • Frykt gjør at andre snakker med sjefen. Grådighet gjør at du får snakke med sjefen.
  • Frykt gjør at du endrer bud i Adwords. Grådighet er å gjøre noe drastisk på nettstedet for å møte et behov.
  • Frykt er å fokusere på ”besøk” eller ”engasjement”. Grådighet er å fokusere på salget.
  • Frykt er å ikke endre markedsmiksen. Grådighet er å utfordre etablerte ”sannheter”.
  • Frykt er å nekte de ansatte og bruke sosiale medier på jobb. Grådighet er å se nye muligher.

Du kommer til å ta feil, ikke bare en gang, men flere ganger. Men – firmaer er vant til at folk tar feil. Analysen som du brukte til støtte for din grådighet vil likevel gi dere ny kunnskap og læring. Uten analysen ville du bare vært en grådig person som tok feil.

Frykt ikke grådighet og velg det for en gangs skyld, men sørg for at du sitter på informasjonen som understøtter dine valg.

Eivind Savio

Innlegg Google+

0Ingen kommentarer

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>