Sosiale medier-konsulenter – Er det nødvendig, da?

Av 25.11.2011

11

Sosiale medier - konsulenter

Bildet under Creative Commons lisens av Brisbane Falling

Det foregår en debatt på Kampanje.com (med bl.a. Joakim Vars Nilsen og vår egen Nils Ola Bark) og om behovet for sosiale mediekonsulenter, deres rolle og fremtidsutsikter. Halogen og jeg har blitt nevnt i denne sammenhengen og det er åpenbart er et behov for mer generell kunnskap om temaet. Derfor føler jeg behovet for å nyansere bildet og samtidig knuse noen myter rundt hva vi såkalte sosiale medier-konsulenter egentlig bedriver tiden med.

Er jeg en “sosiale medier-konsulent”?

Jeg brenner for sosiale medier. Og jeg kan mye om mulighetene virksomheter har og hva som skal til for at de skal lykkes. Men, store deler av jobben min er ganske “klassisk” kommunikasjonsrådgivning med fokus på digitale flater. Mange prosjekter vi gjør inneholder mye mer kommunikasjon gjennom andre flater enn Facebook, Twitter og blogger. Og de aller fleste av dem har også forgreininger langt utover digitale flater. Det bildet som skapes av oss som ensporede, teknologifokuserte nerder stemmer rett og slett ikke.

Derfor er jeg skeptisk til begrepet “sosiale medier-konsulent” fordi det gir en unaturlig avgrensing mellom sosiale medier og de andre flatene. Og i Halogen er faktisk avgrensingen mer unaturlig enn noe annet sted.

Strategiske valg som lønner seg

Sosiale medier er, isolert sett, en liten del av virksomheten vår. Det største fagmiljøet vårt er fortsatt å utarbeide digitale strategi, og designe gode brukeropplevelser på alle digitale flater. Vi har store fagmiljøer innen intranett, applikasjoner, webanalyse og design. Vi har derimot tatt derimot et strategisk valg  som har gjort at vi nå er et av landets mest anerkjente miljøer innen sosiale medier.

For 3-4 år siden bestemte vi oss for å spisse kompetansen til noen få av digitalrådgivere med utgangspunkt i deres “opprinnelige” fagområder;  sosiologi, intern/ekstern kommunikasjon, innovasjon, markedsføring og samhandling.

Vi har fått lov til å studere trender og utvikle nye modeller med utgangspunkt i tradisjonell metodikk for markedsføring, kommunikasjon og forbruker adferd. Disse har vi delt med omverdenen, testet ut, implementert og justert i tett samarbeid med kundene våre.

SoMe-arbeid på ulike nivåer

Vi har mange forskjellige kunder med ulike, men ofte komplekse utfordringer i møte med de nye mediene. Derfor består arbeidet vårt av en salig blanding av strategisk og taktisk rådgivning, og operasjonell gjennomføring.

  • Strategisk helhet – vi tror på helheten, og med utgangspunkt i en kundes overordnede strategier, analysere oss frem til hvordan sosiale medier kan bli en forlengelse av virksomheten som helhet, og som en naturlig del av andre aktiviteter både online og offline mot ulike interessenter.
  • Taktiske grep for å løse konkrete utfordringer – Jobbing på taktisk nivå handler i større grad om å definere medienes rolle for å løse konkrete problemstillinger eller utnytte nye verdiskapende muligheter på kort og lang sikt. På taktisk nivå tar vi utgangspunkt i metodikk som er spesialutviklet for de nye mediene. Et eksempler er taktikkmatrisen, og den jeg er inne på i denne artikkelen i Kampanje.
  • Operasjonalisering – noen skal gjøre jobben – En god strategi og taktiske rammeverk er helt nødvendig, men noen må gjøre jobben med å gjøre dette håndfast og levende. Derfor leverer vi integrerte kampanjekonsepter (i samarbeid med PR-, medie-, og reklamebyrår), lager tilpassede facebooksider, bloggkonsepter og ikke minst kompetanseheving hos virksomhetene, både gjennom kursing og oppfølging rundt drift av tiltak.

Heltene i det nye medielandskapet

Til slutt vil jeg hylle de virkelige heltene i det nye medielandskapet; 
Ildsjelene rundt om i bedrifter som jobber døgnet rundt med å få til nødvendige endringer i eget hus, og som uten å bli betalt for det, med glede deler av sine erfaringer med alle som ønsker å lære. Disse ildsjelene er kanskje de fremste ekspertene.  

Vi lever av at disse ønsker oss velkommen som sparringspartnere.

En genuin delingsglede, nysgjerrighet og et sterkt ønske om å utvikle egen kompetanse,  har gjort både dem og oss til synlige blant spesielt interesserte kommunikasjons- og markedsfolk i Norge. Det er vi stolte av!

Henriette Hedløv

Innlegg

11 Kommentarer

  1. Dette er bra sagt. I fjor høst holdt jeg dette foredraget endel : http://www.slideshare.net/gstene/business-perspectives-in-social-media

    SoMe utviklingen går rasende fort (derfor påstanden om at ingen kan være “guru” innen feltet – men det finnes noen som er svært kompetente – uten å nevne noen spesielt ;-) )
    Det neste vi vil se mer av er som du sier er helhetstenkning både i og utenfor den digitale sfære. SoMe blir en integrert del av et hele påstår endel mennesker og som sådan blir enkelttjenestenes egenverdi redusert. (derfor snakker jeg om “hele internett” som relasjonell – både kommunikasjonsmessig og forretningsmessig. Forretningsaspektene i en helhet blir i større og større grad fokus innen digital strategi, og takk for det. Det er det som gir de reelle merverdiene for kundene (våre kunder i vår bransje) og for sluttkundene. (våre kunders kunder)
    - Som sagt – vi har bare sett begynnelsen, de neste 5 årene blir veldig spennende og jeg gleder meg tiil å høre hvilke betraktninger dere har på dette – i bursdagsselskap i kveld :-)

  2. Hei Henriette
    Dette var vel timet. Et flott innlegg bygger bro. Du er bare så flink;-)
    Skulle jeg befale noen å hyre en “sosiale medier konsulent” til en innføring i utfordringene, er du førstevalget – først og fremmest for din evne til å kommunisere klart.

    Og så en liten kommentar: Jeg har kanskje vært en av de nerder som har møtt behovet og den økende etterspørsel på Kurs og rådgivning innen markedsføring i sosiale medier med et Teknologisk fokus. De første ganger jeg var ute i samtaler med bedrifter omkring bruken av sosiale medier, fant jeg ofte meg selv preikende om en verden av teknologiske muligheter i det digitale universet som tilhørerne akkurat hadde stifte bekjentskap med. Jeg preiket teknologi og glemte rent fortolkning og hands on innføring og så glemte jeg å lytte godt nok etter de signaler som de på den andre siden av bordet kom med. Jeg var ganske enkelt en forferdelig dårlig kommunikatør når det gjaldt samtalen der og da.
    Men ettersom bedriften hadde invitert meg var det jo det jeg trodde de ville ha. Mange av disse møter hadde negativ utfall for min del og jeg skjønte det første lange stykke tid lite av hva som egentlig hendte.
    Men nå tror jeg at jeg har skjønt det: Fordi min kjernekompetanse alltid har ligget på Søk og optimalisering har jeg mottatt mange besøk på nettsiden min når diverse nye aktører har søkt etter veiledning og kurs innen markedsføring i sosiale medier. Jeg hengte meg på trenden ettersom jeg var superbruker av sosiale medier og viste hvordan jeg skulle posisjonere meg overfor de som søkte hjelp i søkemotorene. Man
    kan vel si at jeg forsøkte å selge en tjeneste som det var økende behov for, men som ikke var helt definert fortsatt.
    Konsekvensen av dette har så vært at de som har søkt etter hjelp til kommunikasjonsbiten og ikke teknobiten har blitt skuffa – enten ved nærlesing av innhold på nettsiden eller i møtet med meg.
    Forventningene har ikke vært samsvarende – ganske enkelt.
    Dette tar jeg på min kappe – og jeg tror at samme problemstilling gjelder for mange teknofikserte bloggere der ute. Men at noen kritiserer oss for å ha et for sterkt fokus på Teknologi synes jeg egentlig bare viser manglende evne og tid til å sette seg inn i de ulike aktørers fokus.

    Det er mange som har peiling der ute, men det som oftest er problemet er at kundene har vanskelig for å definere sine egne behov og derfor søker konsulenter uten å være klar over hvilken profil og spisskompetanse de trenger.

    Og så kan vi jo raskt bli enige om at det er mange golddiggers derute.

    Gratulerer med dagen.

  3. Bernt Anker Bakken

    25.11.2011 kl 12:47

    Enig i det aller meste her og ryddig godt kommunisert :)
    Jeg syntes det er et bærende element i hele denne debatten, at det er vinkling på oppgavene ut i fra faglig ståsted den bærer preg av, og da kan det oppstå “hårsårhet” som er brukt som eksempel på motiver.
    Ser vi på kommunikasjonsbransjen under ett, vet vi jo (vi som har vært med noen år) at denne krigen har pågådt frem til ganske nylig. Inntredenen av sosiale medier som nok en plattform fikk den sogar til å blusse kraftig opp igjen. Helt siden internett ble tatt i bruk i kommersiell sammenheng har kommunikatørene prøvd å finne sin plass. Etter en lang periode med “reklamebyrå inkl interactive avdeling” til “digitalt kommunikasjonsbyrå” og reklamefolk som starta digitale byråer og digitale huer som startet reklamebyråer mener jeg vi endelig kan se en tydelig/naturlig integrering.Try/Apt-Mccann/Mediafront- Dinamo/Soulpolice etc. I tillegg er det et bredt samarbeid mellom enkeltstående selskaper fra de forskjellige sidene rundt bordet i en hver betalt kommunikasjonsoppgave en kunde ber om. Toppers! da har de fleste skjønt at vi jobber i kommunikasjonsbransjen hele gjengen, og at det er totalleveransen kommunikasjon som skaper merkevarer/rennommé, og dermed verdi for kundene.
    Og den jobben starter med en strategi, en strategi som er basert på innsikt/målgruppeinnsikt.
    Her er selvfølgelig kundens strategi det avgjørende, men spørsmålet er ofte hvilken strategi det er.
    En forretningsstrategi kan ikke brukes alene som en god brief, men den kan integreres i en merkevarestrategi. En merkevarestrategi tar ikke utgangspunkt i en konkret flate.Jeg mener derfor også at en digital strategi heller ikke kan stå alene (som du beskriver) med være en integrert del av den totale kommunikasjonsstrategi. Da kan det godt hende at strategien blir 90% digital og resten på alt annet. Men det kan altså ikke avgjøres før man er på det nivået. (i det store bildet) Så la oss være enige om at å differensiere oss ikke er bra – vi må integrere i det store kommunikasjonsbildet. Vi er innholdsleverandører først og fremst. Flatene ligger der tilgjengelig for alle.

  4. Veldig godt skrevet Henriette, og jeg tror det er ganske lett å underskrive på at dere i Halogen oppleves som et av de byråene som best av alt klarer å kombinere innsikt i dette mediet med strategisk og helhetlig kompetanse.

    Vi er etterhvert mange fagmiljøer som jobber med sosiale medier, og det er ulike innganger til feltet. Digitalbyråene har sin inngang, reklamebyråene sin, mediebyråene atter sin, mens vi i PR-bransjen har vår inngang. Vi vil nok alle hevde at vår inngang er den som gir best verdier for kundene, men jeg tror egentlig dette handler om hvilket behov kunden har i forhold til annen kommunikasjon. Ikke alle kunder er riktige for alle leverandører.

    Min opplevelse er at det i senere tid har dukket opp en rekke tilbydere av tjenester – og det er alt fra useriøse bedrifter som selger løsninger man bveldig fort ser ikke vil kunne fungere, til det jeg er enig med Joakim Nilsen om – at det er veldig mange rådgivere som snakker om sosiale medier som om dette var et mål i seg selv. De aller fleste kunder ser nok på kanalen som spennende, men fortsatt marginal budsjettmessig, og overhypen av sosiale medier gjør nok at noen synes bransjen mangler vidsyn. Og ikke minst evnen til å sette sin egen viktighet inn i et større perspektiv.

    Derfor er det godt at dere tar denne debatten dere og – siden dere har den faglige tyngden og det perspektivet jeg mener mange mangler. Og så gleder jeg meg til å komme i bursdag i dag!

  5. @Nicolass Tusen takk for en ærlig kommentar – og takk for ros :) Jeg tror det er plass til alle, og virksomheter som er nysgjerrige og har en vilje til å lære nye ting, vil gjøre klokt i å hente inspirasjon og innsikt fra flere hold – med ulike vinklinger. Det finnes ingen fasit på hvordan man lykkes. Vi studerer de store linjene og bruker summen av erfaringene vi ser og får, til å utvikle modeller som rammeverk for rådgivningen vår.

    @Bernt @Thomas @Gstene Jeg er enig med dere, og mener at ingen kan være spesialisert på alt, ei heller løse alle kunders kommunikasjonsutfordringer alene. Jeg tør påstå at virksomheter (kundene våre) får best resultat av å sette sammen team fra ulike miljøer til å løse problemene sine. Derfor bør vi som byråer og konsulenthus bruke tid på å finne gode samarbeidsformer fremfor å krangle om hvem som er best isolert sett.

    Gleder meg til å treffe dere “live” i kveld :)

  6. Helt enig med de andre – godt innlegg. Spesielt bra at du trekker frem de virkelig usynlige heltene innen SoMe – nemlig ildsjelene som ofte sitter svært alene med oppgaven om å håndtere bedriftens profil på sosiale medier utad.

    Selv om jeg fortsatt er kritisk til de såkalte medieutviklerne, eller golddiggerne, som nickolass kaller dem, så vil de være alle steder der man kan nå usikre kunder med enkle budskap, men lite innhold. Klassisk “snakeoil” :-)

  7. @Heidi Takk for god kommentar. Kommer du på Kjøkkenfesten i dag?

  8. Trude Ravndal

    25.11.2011 kl 18:04

    Bra skrevet. Etter å ha arbeidet mest med tradisjonelle kommunikasjonskanaler fra “den andre siden” (jeg er en av de som strever med å overbevise fra innsiden – og gjør det som regel alene, som Heidi sier) er jeg opptatt av at: ja, sosiale medier åpner nye muligheter. De er allikevel kun ett nytt verktøy i kassen. Som jeg av og til synes opphøyes til større enn det er. Men hvor stort det er og konsekvenser av diverse satsinger (eller mangler på sådanne) går det vel en (kort) stund til før vi fatter.

    Kanskje det nettopp er teknologifokuset som nickolass peker på som virker som bøygen for mange og som gjør at uinvidde løfter fram “golddiggerne”. De vet ikke at man må tenke som man alltid har tenkt: det er kommunikasjon som er kjernen fremdeles. Sosiale medier er kun nye muligheter og en litt ny vri på WOM.

Trackbacks og Pings:

  1. Usynlige byråer? | Renomme blogg | Teaming up for you - 30.11.2011

    [...] Helena Makhotlovas innlegg Hvem eier sosiale medier? (2009) og Henriette Hedløvs aktuelle innlegg Sosiale medier-konsulenter – Er det nødvendig, da? som redegjør for hvordan aktiviteter innen sosiale medier foregår på ulike nivåer med ulike [...]

  2. Sosiale medier-konsulenter – Er det nødvendig, da? | Kjøkkenfesten | Sosial På Norsk | Scoop.it - 30.11.2011

    [...] Sosiale medier-konsulenter – Er det nødvendig, da? | Kjøkkenfesten [...]

  3. Usynlige byråer? | anneaaby - 06.03.2013

    [...] Helena Makhotlovas innlegg Hvem eier sosiale medier? (2009) og Henriette Hedløvs aktuelle innlegg Sosiale medier-konsulenter – Er det nødvendig, da? som redegjør for hvordan aktiviteter innen sosiale medier foregår på ulike nivåer med ulike [...]

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>