
Bilde under Creative Commons lisens av Joe Stump
I en bransje som er mest opptatt av å se framover er det viktig at vi ikke glemmer å dokumentere veien vi har gått. Det er faktisk slik at mange av oss har et altfor lempfeldig forhold til vår korte historie. Dette må vi gjøre noe med.
Historie er viktig
Som digital entusiast og sosiolog med et halvt grunnfag i historie er jeg interessert å se hvordan det norske folk gradvis venner seg til den digitale hverdagen. Hvor langt har vi ikke kommet, både på teknologisk, praktisk, strukturelt og kulturelt de siste ti årene i forholdet til digitale flater?
Men hva er de viktigste historiske markørene i denne utviklingen? Er det viktig at VG satt i gang VG+ for iPad i fjor? Er det viktig at Lille Vinkel Sko fikk sin Facebookside stengt i påsken for to år siden? Og hvor viktig var det at Google etablerte et eget kontor i Norge? Når begynte egentlig det norske folk å bruke sosiale medier i stor grad? Det er slike spørsmål som er viktig å svare på for en bransje som er i sin spede barndom.
Vår digitalhistorie er viktig for å kunne forstå hvorfor ting er som de er. Historisk innsikt gir bedre forutsetninger for å forstå hva som kommer.
Bli med på digital dugnad!
Det finnes en del kilder for norsk internetthistorie, spesielt fra perioden 1995-2005. Nina Hølke i Confetti skrev «Fus – en jubileumsbok om kommersialiseringen av internett i Norge 1995-2005″ og jeg føler meg rimelig trygg på at mange av de viktigste hendelsene er med her (jeg har altså ikke rukket å lese den enda). Men hva med de siste 5-6 årene? Hva med framveksten av sosiale medier? Hva med wap?
Jeg har opprettet et åpent dokument som jeg håper at alle som har noe av historisk interesse kan bruke til å legge inn hendelser, nettsteder etc. Jeg er ikke helt sikker på hvordan informasjonen kan brukes eller presenteres, men tanken er at dette kan fungere som grunnlag for alle som synes det er spennende.
Jeg har lagt inn litt informasjon selv og så har jeg lagt inn navnene på en rekke tjenester og nettsider som jeg mener bør omtales når historien skal skrives. Men det er så inderlig mye som gjenstår!
Jeg håper du har lyst til å bidra!
Gå inn og sjekk «WWW i Norge 1993 – 2012″ og legg gjerne inn små og store hendelser.
Skriv meldinger på Twitter under hashtaggen #internetthistorie
NB!!!!! Bli med i gruppa på LinkedIn – her organiseres alt arbeidet
Eller:
Fyr løs i kommentarfeltet med lenker til kilder eller informasjon som kanskje bare du sitter på.
NB: all informasjon som samles inn gjennom denne dugnaden er tilgjengelig og kan brukes av alle.
Nina Sletteland
26.01.2012 kl 14:13
For et initiativ, takk for inspirasjonen! Jeg er helt enig med deg i at det er viktig å se seg tilbake – for å kunne se frem. Helsekommunikasjon, som er mitt fagfelt/tema har lite erfaring med nettbasert kommunikasjon, og ingen kjente innefor online-veiledning eller onlineterapi i Norge. Kanskje noen sitter med norsk erfaring på dette?
Jon Lahlum
26.01.2012 kl 14:14
Regner med at denne er kjent? http://www.archive.org/web/web.php
Forøvrig er jeg litt stolt av at Fafo var tidlig på web i 1994.
Jon Lahlum
Leder informasjonsavdelingen
Fafo
Henriette Hedløv
26.01.2012 kl 14:21
Glimrende tiltak, Helland
Norges første seriøse digitale datingtjeneste må vel være med http://www.dagbladet.no/nettguiden/970516-guide-1.html
Har lagt den inn i .doc’en
Jørgen T. Helland
26.01.2012 kl 15:17
Takk for tilbakemeldinger, folkens!
@Nina: Kanskje noen har informasjon om online veiledning/terapi. Rent umiddelbart tenker jeg på Dr. Online og Lommelegen som var tidlig ute med store og viktige tjenester.
@Jon: Ja, Archive er en morsom tjeneste og til stor hjelp. Men den forteller ingenting om historien bak elle «hva man skal lete etter». Takk for tips, likevel!
@Henriette: Ja, litt av tanken er at vi skal få med alle disse ulike tjenestene (også de vi har vært med å lage selv:-) Takk for bidraget!
Jeg har også funnet denne siden:
http://folk.uio.no/h1730g17/nyprosjekt/index.html
Ingeborg Volan
26.01.2012 kl 15:44
Hm, jeg lurer jo veldig på hvem som laget Norges første diskusjonsforum. Hvilket er eldst? Og her har jeg ikke peiling, men kanskje noen av folka på Kvinneguiden.no eller Hardware.no vet det?
Nadia K. Tokerud
26.01.2012 kl 16:07
Jobben Gry Finnsrud (@gyfi) gjorde med å starte opp kvinneguiden og hvordan den har utviklet seg er ihvertfall interessant.
Anne Sofie
26.01.2012 kl 17:53
Jeg kommer til å tenke på et tiltak … har diffus hukommelse her. Men det var altså tipslinje på nett for folk som kom over overgrepsbilder mot barn. Het det Barnevakten? Redd Barna var også tidlig ute og jobbet med overgrepsproblematikk på nett – rettet mot norske nettbrukere.
Oskar Seljeskog
26.01.2012 kl 20:28
Opera etableres i 1995: http://no.wikipedia.org/wiki/Opera_Software
Men de blir kanskje ikke viktige før senere?
akallevig
27.01.2012 kl 09:40
Gulltaggen var heller ikke mye verdt før mye senere, men det er jo liksom etableringen – frøet det ble til, om du vil – som historie bygges på
Jørgen T. Helland
27.01.2012 kl 10:13
Det viktigste nå er å få inn årstallene og hendelsene. Så får vi gjøre vurderinger på viktighetsgraden etterpå.
Kvinneguiden kjenner jeg faktisk ikke til. Har du noen formening om omfanget? Hadde de diskusjonsforum?
Jeg er enig med Ingeborg at de første diskusjonsforumene er veldig interessante å se på. Jeg håper det kommer langt mer informasjon om dette.
Barnevakten er for meg helt ukjent. Når var dette, Anne Sofie?
Opera har lenge vært en stor og viktig aktør i den norske digitalbransjen. Viktig å få dem med.
Gulltaggen er også viktig. Hadde vært morsomt å finne fram til vinnerne i denne første utdelingen.
VamPus
27.01.2012 kl 15:00
Doktoronline.no var en stor aktør før, ta med mislykkede satsninger – som ABC Nyheters konsept for borgerjournalistikk lansert i 2007. Tjenester som Origo og deres avtale med A-pressen og mitt.arbeiderparti. At statsministeren kom på twitter og av og til tvitrer selv (som da han måtte kjøre til Norge under askeskyen) er vel en hendelse som kan bemerkes.
Du kan jo også sjekke med de politiske partiene og spørre om deres netthistorie, SoMe i valgkamp etc.
Jannicke Husevåg
27.01.2012 kl 15:48
Førte kommune som tok i bruk sosiale medier: Utsira?
http://utsira.blogspot.com/2010/01/hvorfor-er-vi-pa-twitter-og-facebook.html
Eirik H. Urke
27.01.2012 kl 17:29
Topp tiltak! Kan vi forutsette at resultatet av dette arbeidet også kan brukes fritt av alle som finner det nyttig? Sies ingenting om det, så vidt jeg kan se.
Jørgen T. Helland
27.01.2012 kl 19:24
@Eirik – Ja, selvfølgelig skal alle som vil kunne bruke dataene. Det burde vært tydeligere i teksten. Skal oppdatere!
Arve Kvaløy
30.01.2012 kl 22:31
Fabelaktig initiativ Jørgen! Har lagt inn noen små high-lights fra -99 i Google Docs
Sigurd J. Vik
31.01.2012 kl 12:07
For et prosjekt med en smule nerdete tilsnitt må det kanskje være lov til å være litt pedantisk:
Er det internetthistorien eller (bare) webhistorien du vil samle inn data om?
For de av oss som har vært på nett lenge nok så vil man kanskje huske at webben praktisk talt ikke fantes i internettes tidlige dager. (Den ble funnet opp i 1991 av Tim Berners Lee). Det var altså andre tjenester enn WWW som var gjeldende da de første avsnittene i norsk internetthistorie ble skrevet; IRC, usenet, epost, Gopher m.v.
Jørgen Helland
31.01.2012 kl 12:33
@Arve: Glimrende! Som en av de mer senior webfolka jeg kjenner vet jeg at du har mye å bidra med. Takk for innsatsen!
@Sigurd: Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva avgrensingene skal være. Det overliggende temaet er nok likevel hvordan mennesker i Norge har forholdt seg til digitale flater opp gjennom årene, men jeg ser at vi trenger litt jobbing på terminologi og avgrensinger. Bra med pedanteriet!
Terje Riksaasen
31.01.2012 kl 13:20
Første fotballside i Norge (1992), laget av undertegnede:
http://terjerix.com/rbk/
@Sigurd: Ja, man brukte jo internett en god stund (ihvertfall i 1991) før web kom i form av programmet Mosaic, for min del. NTB hadde egne grupper på Usenet. Der kunne man egentlig lese nyheter på nesten samme måte som på web.
Verdensomspennende mailinglister var jo populære. Og som du nevner IRC og Gopher.
Husker forøvrig at mitt første møte med email var tidlig på 80-tallet.
Heidi Helgestad
01.02.2012 kl 11:49
Elever i videregående skole får elev-pc på skolen, lånekassen gir stipend til egenandelen. (For å få det til definerer de PC som læremiddel … litt rart ettersom det ikke var PC med programmer, men ikke innhold.)
Kunnskapsdepartementet mars 2007: «Vi har nå fått til en god løsning som balanserer fylkeskommunenes ønske om at alle elever skal ha bærbare PCer med at læremidler i videregående opplæring skal være gratis,» sier kunnskapsminister Øystein Djupedal.
Vidar Falkenberg
02.02.2012 kl 10:27
Veldig bra tiltak! Jeg håper folk bidrar og at det kan bli en søkbar og organisert (på et eller annet vis) inngang til dataene. Jeg blir gjerne med på den biten hvis det har interesse.
Hvor får man forresten tak i boken du nevner – Fus?
Jørgen T. Helland
02.02.2012 kl 11:00
@Vidar: ja, all bidrag som gjør dette lettere tilgjengelig, sikrere og mer brukervennlig er av interesse. Send meg en epost på jorgen.helland@halogen.no så tar vi det derfra.
Fus er jaggu ikke lett å få tak. Prøv her: http://books.google.no/books/about/Fus.html?id=vbcSOwAACAAJ&redir_esc=y Eller ta kontakt med forfatterne.
Aleksander Aas
08.02.2012 kl 10:35
Vi får ta en runde med Opera historie Jørgen. Skal se om jeg ikke mailen deg høydepunktene fra vår historie. Top 250 viktige ting?
Anders Grimsrud
08.02.2012 kl 18:28
Det kan jo vært relevant å ta med statistikk fra Norid:
http://www.norid.no/statistikk/domener/
Skal bli spennende å se det ferdige resultatet. Lykke til!
Jørgen Helland
08.02.2012 kl 19:09
@Aleksander – absolutt! jeg synes Opera ofte overses i en rekke relevante sammenhenger, deriblant bruken av SoMe og bygging av community. Men er 250 ting virkelig historiske godbiter? Uansett står du faktisk fritt til å legge inn så mange du vil i dokumentet;-)
@Anders – statistikk er jo alltid moro og relevant. Men er det ikke slik at domenenutviklingen er litt «off» i ordskifte? En periode var det jo helt texas på domenefronten. Uansett interessant i mange henseende. Takk for innspill!
Michael Undseth-Gyllenberg
09.02.2012 kl 02:39
1984. NUUG (Norwegian Unix Users Group) starter EUnet i Norge. 2 år etter at UUCP linkene ble etablert mellom England, Nederland, Danmark og Sverige 1982.
Ammar Siddiqi
09.02.2012 kl 15:02
Bare for å nevne noen muligheter som dramatisk endret folks nettvaner;
* Audio streaming (RealAudio)
* P2P, fildeling (MP3, DivX etc)
* MSN chat / NetMeeting (alle har vel eid en hotmail-konto? Til tross for flere alternativer, ICQ?)
* Nettbank
* Bredbånd, ADSL/Kabel
* 3G, mobilsurfing via smarttelefoner
* YouTube, videoarkiv (flash-video)
* FaceBook, SoMe (MySpace rakk vel aldri å ta av utenfor USA)
* WordPress, blogger (publiseringsløsning)
* Apple; iPhone og iPad (apps, brukeropplevelse)
* Skype
Hvis man kun ser på SoMe, så synes jeg IRC og usenet (nyhetsgrupper) er kanskje det som er best sammenlignbart med den type kommunikasjonsform som FaceBook og Twitter legger opp til/brukes som.
Ps. Jørgen, skal ta meg tid til å få lagt inn noe av dette i G-docen din – godt tiltak!