SXSW 2012: fordøyd og oppsummert

Av 09.05.2012

4

Å tilbringe en hel uke på SXSW er en drøy munnfull. Som en anakonda som har svelget en hel gris trengte også vi tid på å fordøye materien. Men her får du endelig servert høydepunktene – i passe store porsjoner.

Rødt firkantet skilt med sorte bokstaver der det står "Special event ahead".

South by Southwest (SXSW) er en årlig film- , musikk- og interaktivfestival i Austin, Texas.

1) Storytelling

Dette var ordet vi hørte flest ganger i løpet av festivalen – et tegn på at arbeid med innhold på web for alvor begynner å bli profesjonalisert. Temaet ble belyst fra en mengde ulike vinkler, og budskapet vi sitter igjen med er at historier nå skal brukes på alle nivåer. Selger du skruer? Ikke fortvil – fortell at skruene dine er av samme type som ble brukt i bombefly under Ardenner-offensiven i 1944 og vips! Der har du en story.

Det ble også trukket frem at selskaper er for dårlige til å bruke de gode historiene de har om seg selv – ansatte sitter rett og slett for nært til å se dem.

En interessant ting som slo oss er at storytelling, særlig brukt som integrerte deler av kundeopplevelser, passer som hånd i hanske med service design (tjenestedesign på godt norsk) og teknikker derfra, som for eksempel brukerreiser. Om du har gode historier og et grep om historiefortelling, kan tjenestedesign være bindeleddet som hjelper deg med å integrere det i produktet eller tjenesten din. Og om du allerede

arbeider med tjenestedesign, og forstår hvordan dine brukeres møte med en tjeneste kan beskrives som historier, kan teknikker fra historiefortelling hjelpe deg til å løfte kundereisen til nye høyder – på noe samme måte som vi gjennom 2000-tallet gikk fra brukervennlig, men (la oss være ærlige) lite inspirerende design, til å designe også for hjertet, ikke bare hodet. Dette er iallfall noe vi har tenkt å utforske videre.

Fem personer i hudfargede drakter står ved siden av to kvinnelige utstillingsdukker på et fortau.

Storytelling kommer mer og mer. Historier skal nå brukes på alle nivåer.

2) Second screen services

Vi har sett det lenge: Når du ser på TV bruker du nesten like mye tid i sosiale medier på en skjerm ved siden av. “Second screen experiences” var en av buzzordene på fjorårets SXSW, men nå begynner enkelte av de fremoverlente medieselskapene å få mer praktisk erfaring, og kunne dele “war stories” (som for øvrig også var et ekstremt hyppig brukt buzzord for “case study” på konferansen).

The New York Times presenterte deres løsning som de har brukt ved store live-events som Oscar-utdelingen, Superbowl og valget. Med utfyllende informasjon, ekstramateriale og eksperimentelle forsøk har de både prøvd og testet, vunnet og feilet. For eksempel: Med skreddersydde workflows mellom fotografer og desken, der egne personer tok jobben med å plukke bilder og identifisere kjendiser, kunne de presentere kjendisenes Oscars-kjoler en halvtime før TV-kanalene som kjørte direktesendinger med innstikk, og i tillegg la brukerne stemme frem sine favoritter. Eksperimentering med live-TV som popper opp på web i reklamepausene splittet brukere langs midten i elsk/hat-reaksjoner.

Viktige ting å tenke på: For mange brukere er “second screen” faktisk deres primærskjerm, så ikke la det bli et venstrehåndsarbeid. Den må også kunne stå på egne ben. Mange vil også bruke løsningen både før og etter eventet, ikke bare underveis. Det er foreløpig mye upløyd mark, og norske mediehus stikker også iblant tåa borti dette farvannet. Hvem står best rustet til å gjøre dette, TV-stasjonene eller de tradisjonelle avisene? Vil NRK/TV2 eller VG/Dagbladet løse dette best? Noe for valget 2013? Grand Prix? Fotball-EM? I alle tilfelle er nok denne trenden bare i startgropa.

Skjermdump av The New York Times løsning Oscar Ballot; en second screen service avishuset bruker på store live events.

The New York Times løsning Oscar Ballot; en second screen service avishuset bruker på store live events.

3) Gadgets & beyond touch

Vi har skrevet før om hvordan enkel tilgang på teknologi som før var forbeholdt de store selskapene, nå har blitt så billig og tilgjengelig at det er en av de store drivkreftene for innovasjon. Fremveksten av nye gadgets og nye måter å interagere med digitale produkter var blant våre spådommer om digital trender for året vi nå er inne i.

Både i foredrag, paneldebatter og på arrangementer utenfor fikk vi se interessante eksempler på dette. Enkelte debatter ble i overkant teoretiske, og preget av skuffende høflig meningsutveksling mellom kapasiteter på både gesture-baserte grensesnitt (tenk Minority Report og Microsoft Kinect), og grensesnitt som lar deg føle, ikke bare peke (taktile grensesnitt). Men heldigvis var andre mer hands-on:

David Merrill, som har skapt de populære Sifteo-brikkene, mener morgendagens lek vil minne mer om gårsdagens, og handle om fysiske artifakter, ikke bare ting på en skjerm som med dataspill. Hans inspirasjon til Sifteo kom fra leker som klinkekuler og dominobrikker, og han delte sine erfaringer med utvikle produkter for the internet of things.

Leah Buechley fra MiT viste frem en tapet som med elektronisk blekk blir som et kretskort på veggen, som med magnetiske komponenter gjør veggen til en eneste stor datamaskin. Fabian Hemmert forsker på nye måter å bruke mobil på, og har laget (foreløpig temmelig klumpete) prototyper for telefoner som viser veien gjennom vektforskyvning i selve telefonen, som viser følelser, og som kan la deg sende et kyss gjennom telefonen slik at det faktisk føles i andre enden. Vi vil komme mer inn på disse tingene i senere blogginnlegg!

I samme gate er Nekomimi, noen søte kaninører som enten står rett opp, eller faller litt ned avhengig av hvilket humør du er i. Nekomimi er basert på avlesing av EEG, som vi har omtalt tidligere her på Kjøkkenfesten.

Bilde av Nekomimi; rosa og hvite kaninører som enten står rett opp, eller faller litt ned avhengig av hvilket humør du er i

Nekomimi; rosa og hvite kaninører som enten står rett opp, eller faller litt ned avhengig av hvilket humør du er i.

4) Innovation, not efficiency

Er vi for opphengt i å skape et enda mer effektivt arbeidsliv? Det var flere som hevdet at det er en kraftig tendens i samhandlingsprosjekter å forsøke å tyne enda mer ut av sitronen. Det er kvaliteten på ideene, ikke hvor raskt de blir produsert, som er det viktige. En interessant betraktning, spesielt her i Norge, der vi skårer høyt på produktivitet og lavt på innovasjon.

Flere pekte også på hvordan mange produkter gjør folk arbeidsledige, og mente at vi som designere må bidra til å skape et nytt økosystem rundt produktene som kan sysselsette flere. Reklamebyrået BBH gikk foran med et godt eller ytterst tvilsomt eksempel, litt avhengig av hvem du spør: Flere av byens arbeidsledige og uteliggere var sysselsatt som trådløse sendere og ladestasjoner for døende iPhones gjennom prosjektet/stuntet Homeless Hotspots. Okke som ble det en av festivalens store snakkiser, ikke minst den subtile, men akk så avgjørende forskjellen i at t-skjortene deres var påskrevet “I am a 4G hostpot”, fremfor, la oss for eksempel si “I have a 4G hotspot”. Djevelen er i detaljene, også i 2012.

Fire personer står sammen i en gruppe. En av mennene er sysselsatt som ladestasjon for iPhone gjennom stuntet Homeless Hotspots. De tre andre lader telefonene sine på han.

Arbeids- og hjemløse i byen ble sysselsatt som ladestasjoner for iPhone gjennom stuntet Homeless Hotspots.

 5) Apps vs mobile web / Responsivt design

Debatten om native apps eller mobile nettsider til smarttelefoner som iPhone og Android raste også på SXSW. Men den debatten har vi jo allerede kjørt mye her hjemme, og akkurat når det gjelder mobilt internett har vi flere ganger opplevd at forståelsen her hjemme ikke står noe tilbake for det de diskuterer over Atlanteren.

Så enten–eller-diskusjoner droppet vi, ganske enkelt. Derimot hørte vi Charles Ying, utvikler for den fantastiske iPad- og iPhone-appen Flipboard, hadde mange interessante erfaringer fra både–og. Han viste hvordan man kan få det aller beste resultatet ved å plukke det beste fra begge verdener, hva som skal til for å lage virkelig gode hybridløsninger og hvilke ulike hybridtankeganger som passer ulike typer produkter.

SXSW har selvsagt også fått med seg både “responsivt design” og “mobile first”, som fjorårets to store design-memer. Ying fra Flipboard fortalte at de brukte over ett år på å skalere ned fra iPad til iPhone på en måte som gjorde at opplevelsen ble god nok og lik nok, og at de nok ville designet for mobil først om de skulle ha gjort det igjen.

Adobe holdt et temmelig godt foredrag om responsivt design, men det var veldig lite nytt som kom til bords dersom man har fulgt debatten. Uansett en grei oppsummering, noen fine nye eksempler, og ellers føltes det vel som mye som et forsøk på å sette Adobe på kartet.

Skjermdumper av iPad- og iPhone-appen Flipboard.

Den fantastiske iPad- og iPhone-appen Flipboard.

6) Digital citizenships

I snørike Boston kan du adoptere din egen brannhydrant – selvfølgelig via en fiffig App – og deretter love at du skal holde den snøfri. Flere keynote speakers hadde som hovedtema at geeks må blir mer samfunnsengasjerte, fra hyperprofesjonelle og glatte Al Gore og Sean Parker, til den fantastisk engasjerte og engasjerende Jennifer Pahlka i Code for America og hennes historie om hvordan hun ville lage mer brukervennlige applikasjoner for statsansatte – og nå faktisk får høyt betalte fagfolk til å flytte vekk fra teknologisentrene for ett år, og jobbe for det offentlige for langt lavere lønn. NRKbeta har skrevet en flott oppsummering av hennes foredrag.

Gatekart over deler av Boston som viser hvor du kan adoptere din egen brannhydrant.

I Boston kan du adoptere din egen brannhydrant via en fiffig App, og deretter love at du skal holde den snøfri.

 

7) Kill the company

Det har vært en gjenganger de siste årene å hevde at organisasjonen som vi kjenner den er døende. De fleste innleggene har vært varianter av hva Thomas Malone hevdet i The Future of Work: hierarkier fungerer ikke i kunnskapsbedrifter, og globalisering og mer kravstore ansatte vil presse frem mer desentraliserte organisasjoner. Vi opplevde årets diskusjon som mer nyansert. Visjonen om selvstendige hyperspesialister som sitter hver for seg og kommuniserer via avanserte verktøy har vel bare delvis slått til. Det kan virke som om økt tilgang til informasjon paradoksalt nok gjør at færre ønsker å spesialisere seg. Og vi er fortsatt sosiale dyr som liker å trekke sammen.

Det var likevel enighet om at mange virksomheter trenger å løsne på snippen. Lisa Bodell i Futurethink hevder i boka Kill the company at mange virksomheter har regler, skrevne som uskrevne, som sjelden eller aldri blir diskutert, og som kan virke direkte destruktive. Hun anbefalte virksomheter å ta livet av en regel i uka …

Og til slutt et tips til dere som har tenkt å dra på SXSW til neste år: Bestill hotell tidlig, gjerne et halvt år i forveien! Vi endte opp med å leie leilighet i siste liten (noe som også var fint), men ikke uten ganske så mye jobb.

Følg oss på Twitter: @halo_kris og @JorgenDalen

 

 

Jørgen D. og Kristian P.

Innlegg

4 Kommentarer

  1. Ragnhild Holberg

    09.05.2012 kl 16:44

    Takk for bra oppsummering, Jørgen og Kris. Jeg vet i alle fall hvilken konferanse jeg har lyst til å dra på neste år. Interaksjonsdesign, musikk og film? Ja takk!

    Det å tenke historiefortelling og mer konseptuelt rundt innhold tror jeg vil bidra til mer spennende løsninger framover. Så lenge man greier å holde fokus på hvem man ønsker å nå og hva man ønsker å oppnå. Og hva som tilfører verdi, det lille ekstra. De riktige historiene er jo nettopp det som kan gjøre at et selskap greier å differensiere seg fra sine konkurrenter. Historier tilfører en ekstra dimensjon, det begeistrer!

  2. Takk, Ragnhild! Og enig! Som alt annet må historiefortelling være med på å berike det du lager, ikke bli noe som står i veien. Men veldig ofte finnes jo historier latent overalt, det gjelder bare å få løftet de frem på rett måte. Som Paul Auster en gang sa: “Stories only happen to those who are able to tell them.”

Trackbacks og Pings:

  1. God sommer fra Kjøkkenet! | Kjøkkenfesten - 05.07.2012

    [...] infopynt til informasjonsdesign. Og med Jørgen Dalen og Kristian Singstad Pålshaugens innlegg SXSW 2012: fordøyd og oppsummert, fikk vi et innblikk i festivalen South by Southwest (SXSW) og hvilke trender som kommer på [...]

  2. Optimal historieoppbygging i «Det gode foredraget» | Mesan - 06.12.2013

    […] mer, blant annet kan vi lese på Kjøkkenfesten i deres rapport fra fjorårets South by Southwest «SXSW 2012: fordøyd og oppsummert» at «Storytelling kommer mer og mer. Historier skal nå brukes på alle […]

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>