Google Analytics Summit 2012 Summert

Av 07.11.2012

6

ForrigeGoogle Analytics Summit 2012 uke var jeg på Google Analytics Summit i Mountain View, California. Dette er et årlig arrangement for Google Analytics sertifiserte partnere som de er forpliktet til å delta på. Med andre ord, da er det ikke noe annet å gjøre enn og trosse jetlag og ta turen til Silicon Valley for 2 dager med Google Analytics sexyness, og noen av de smarteste folkene i verden innen analyse, digital forretning og optimalisering.

Google Analytics partnere fra 47 land deltok. Her er mine inntrykk.

Vi hyrer! Les Årets Analytiker 2013 – en stillingsannonse

Funksjonalitetsorgasme

Nytt av året var at nesten alt fra dag 1 kunne deles offentlig, selv funksjonalitet som kommer litt frem i tid og som enda er under utvikling. Dag 1 kan best oppsummeres som en orgasme i ny funksjonalitet og fantastiske foredragsholdere. Ikke bare har Google kanskje de smarteste teknikerne og utviklerne i verden, men disse kode-geeksa leverte også varene fra scenen, og presenterte all denne nye funksjonaliteten og viktigheten av den på en måte som selv min mor (nesten) kunne forstått.

All den nye funksjonaliteten som kommer med blant annet Universal Analytics, den nye «motoren» i Google Analytics, vil garantert gi høyere puls og tung pust, og ikke bare hos analysenerdene (selv om deres puls og pust vil øke av lystbetonte årsaker). Konkurrerende verktøyleverandører vil nok få høyere puls og pust av helt andre årsaker.

Universal Analytics vil forandre Google Analytics fra å være et besøkssentrert analyseverktøy til å bli et brukersentert analyseverktøy, og hvor fokus i enda større grad vil settes på forretningsverdi. Blant annet vil alle kostnadsdata knyttet til (typisk) markedsføring kunne importeres inn i Google Analytics, og du vil kunne gjøre flerkanalstrakt ROI-analyser for både fortjente og betalte medier (under forutsetning av at du kampanjetagger betalte og fortjente medier. Og ja, kampanjetagging blir også forbedret).

Webanalysen er død, lenge leve analyse og forretningsverdi!

It’s not Google Web Analytics, its Google Analytics!

Amen! twittret jeg til dette utsagnet fra scenen.

Jeg har lenge ment at begrepet webanalyse bør begraves siden det nødvendigvis ikke gir noen assosiasjoner til forretningsverdi, og det er alt for snevert. Er en app web, og er en offline konvertering noe som et webanalyseverktøy kan måle og optimalisere?

Neste versjon av Google Analytics vil kunne måle offline konverteringer og innloggede brukere på ditt nettsted/app (anonymt) på tvers av plattformer og apps.

Stop implementing more crap, start to do analysis. Use frameworks.

Den viktigste presentasjonen dag 1 ble (slik jeg ser det) holdt av Avinash Kaushik, og overskriften tilhører han. Han presenterte ikke en eneste ny funksjonalitet i Google Analytics, men hadde likevel den viktigste presentasjonen og budskapet.

Alt for lite arbeid som gjøres i forbindelse med digital analyse handler om analyse og optimalisering. 60 % av tiden brukes på implementering og kalibrering (og Google Analytics er ikke det verktøyet som driver opp denne prosenten i størst grad). Mesteparten av tiden som brukes på kalibrering og implementering er tid som burde vært brukt på analyse og optimalisering av forretningsverdi og brukeropplevelse.

Hva er ROI av tid brukt på kalibrering versus optimalisering?

Selv om mange av mine oppdrag omhandler nettopp det å fikse målinger som ikke fungerer, ser jeg frem til at Universal Analytics lanseres fordi det vil redusere behovet for implementering og fiksing av ting som ikke virker (jeg er tross alt blåruss) – om man starter i riktig ende og fokuserer på brukeropplevelse og forretningsverdi først! Om man ikke starter der vil ikke 1000 nye funksjoner eller Universal Analytics bety noe. Det var også Avinash sitt budskap, og vi vil kjenne igjen hans “mantra” i interfacet i neste versjon av Google Analytics.

Selv om neste versjon av Google Analytics enda ikke er lansert “for mannen i gata”, finnes tankesettet bak det som kommer allerede:

Hva tenker du om neste versjon av Google Analytics? Vil det påvirke fokuset på analyse i forhold til forretningsverdi og brukeropplevelse, eller vil det være “same business as usual” i Norge?

Noe du lurer på om neste versjon av Google Analytics (som jeg har “lov” til å svare på)?

Eivind Savio

Innlegg Google+

6 Kommentarer

  1. Takk for bra oppsummering og glimrende linker!

  2. Takk for hyggelig tilbakemelding Sigurd.

  3. Kunne du sagt litt mer om akkurat det her? “Neste versjon av Google Analytics vil kunne måle offline konverteringer og innloggede brukere på ditt nettsted/app (anonymt) på tvers av plattformer og apps.”
    - Dette høres jo kjempespennende ut. Mitt firma selger mye på web, men visse produkter må man være i kontakt med oss for å få kjøpt/satt opp i abonnement via telefon eller e-post. Ergo er konverteringer utenfor web men via info på nettsidene veldig spennende å kunne tracke via Google Analytics.

  4. Det er selvfølgelig noen “hvis” knyttet til dette, og jeg kan ikke svare på alt per nå. Jeg har tilgang til Universal Analytics, men alt er ikke ferdig utviklet enda, og noe er fremdeles “hemmelig”. Andre ting er knyttet til personvern. Google Analytics ønsker å kunne gjøre analyse bedre, men ikke på bekostning av personvern.

    Det vi vet, og som kan deles offentlig, er at man med Universal Analytics vil kunne bruke KundeID fra eget CRM-system som en nøkkel. Dvs. at om jeg har gjort en kontakt online og dette gir deg en ID som kan knyttes til offline systemer, vil denne kunne knyttes til offline om CMR-systemet kan sende data tilbake til Google Analytics.

    Som før, man kan ikke sende eller lagre data i Google Analytics som går på bekostning av personvern (epost, navn etc. som nøkkel for å knytte offline sammen med online), slik at det vil være snakk om en nøkkel som ikke kan identifisere person i Google Analytics.

  5. Takk for utfyllende svar, Eivind.

Trackbacks og Pings:

  1. Vinnere og nominerte til Kjøkkenfestens Prisbonansa 2012 | Kjøkkenfesten - 29.11.2012

    [...] det er på Kjøkkenfesten han i år kan skilte med kraftsalver som Webanalyse skaper ingenting, Google Analytics Summit 2012 oppsummert. Årets høydepunkt er blogginnlegget som fremdeles fører til spastiske ansiktsuttrykk og kalde [...]

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>