Ikke alle bruker jula til ro, ettertanke og kynisk planlegging av vårsemesteret. Noen bruker jula til selvkos, skryt, feting og håper å finne mandelen under regnbuen. Hvis du jobber i en av disse virksomhetene som egentlig ikke har en digital plan for 2013 har jeg laget en liste med passende nyttårsforsetter som dere kan smøre dere inn med i frostrøyken og glemme i februar. Mix and match og start endringen nå!

1. Vi skal på vekta hver uke!

Enten det gjelder nettsteder, e-postkampanjer, besvarte telefoner, leads, høyden på seddelbunka, likes eller antallet negative kommentarer på diskusjon.no… mål det! Virksomheten din vil tjene på å vite hva som skjer, putte det inn i et kvantitativt rammeverk og lære av det. Dere må naturligvis ha målsettinger å måle opp mot, men det har dere allerede på plass.

Fortsatt fortsett tas ut slik:

  • lag et dashboard med de viktigste tallene fra ulike plattformer
  • lag en månedlig rapport – skriv egne vurderinger av alle tallene
  • rutiner er til for å følges – bestem deg for hva du skal lære og når du skal lære det. Torsdager er en fin dag for rapportering.

2. Vi skal skrote skrotet!

Dette er året da dere legger ned tiltak som ikke funker. Bloggen har null lesere og null håp for forbedring? Skrot den! Nivå 4-sidene leses av ingen og trekker ingenting fra Google? Skrot dem! Gjør noe nytt, fiks problemene eller kast det på bålet sammen med Second Life-øya deres!

Forsettets frie fortsettelse:

  • Følg Forsett 1 og skaff deg en oversikt over hvilket innhold som funker på nettstedet
  • Gi alle tiltakene dine en karakter fra 1-10 på antatt effekt og del på innsatsen dere legger ned. Brøken er en god indikator på hva som kan være skrotbart.

3. Vi skal trimme innholdet på nettsida vår!

Når var sist gang du gikk gjennom tekstene på nettstedet deres? I fjor, sier du… Da er på tide å ta en gjennomlesning og tweake og jokke på punktumer, setningssammensetninger, bildetekster, overskrifter og lenker. Sannsynligheten for at du kan gjøre innholdet mer spennende, mer direkte, mer tydelig og mindre kjedelig er overveiende høy.

Slik gjør du det:

  • Les gjennom en side per dag – kopier teksten inn i .txt og pirk i vei – se også om du klarer å lage en ny tekst som er helt annerledes
  • Publiser i en fei – det er ingen få som oppdager det likevel. Sørg for at du holder oversikt over sidene du endrer og legg på tallene fra pnkt. 1 hver torsdag. Er det flere lesere? Går sekundene på sida opp? Good times!

4. Vi skal lære mer om målgruppene våre!

Noen virksomheter er redde for å vite mer om målgruppene. Andre vet mer om dem enn de vet om seg selv. Sistnevnte er nok å foretrekke, men dere bør legge dere et sted i midten og skaffe dypere innsikt i målgruppene. Se om dere kan lære mer om interesser, behov og drivere for kjøp. Kanskje vet dere mye allerede men dere bruker ikke innsikten i digitale flater. Supplér med demografien, men ikke gå i fella å tro at når dere er i mål når dere har beskrevet målgruppene ut fra alder, kjønn, utdanning og bosted.

Her er en vei å gå:

  • Bruk et bilde av en person som er i målgruppen og tenk gjennom hva du tror dette menneskets greie egentlig er. Er det en ambisiøs karrierejeger, en tiltaksløs bloggleser eller en kanskje en driftig familieorganisator? Disse kan befinne seg i samme demografiske gruppe, men det er fundamentale forskjeller i måten de møter dere på.
  • Putt på noen tanker om hvordan målgruppene oppfører seg på nett. Hvor modne er de egentlig? Nettbank og flybillettkjøp, javel. Men hva med nett-TV, profesjonell nettverksbygging, familieorganisering på Facebook eller jobbemail på mobilen?
  • Prøv å se din egen virksomhets tiltak i digitale flater med målgruppenes øyne. Er det nødvendig å tilpasse sida på Facebook til ledermålgruppa vår? Er nettstedet egentlig intuitivt å enkelt å bruke for 17 år gamle Beleibers?

5. Vi skal se bedre ut!

Altfor mange undervurderer viktigheten av hvordan ting faktisk ser ut og hvordan de ser ut for ulike målgrupper. Dette er spesielt framtredende når det kommer tiltak i sosiale medier, men er også gjeldene for nettsteder, e-postmaler og intranett.

NB: dette betyr ikke at alt skal bli finere. Det betyr at dere må tilpasse hvordan dere framstår i henhold til målsettinger opp mot målgruppene. Noen vil ha stygt design (fordi de liker “billig”) – det må dere ta høyde for.

Men dette er året da fokuset på kvalitet, ettertanke og respekt for de som bryr seg om dere faktisk betyr at dere må gjøre noe. Begynn med basics: god oppløsning på bildene på Facebook, at powerpointene deres ikke ser ut som logogulp fra en treåring, at teksten på Twitterprofilen ikke har skrivefeil eller z´er der de ikke hører hjemme.

Husk hva du har lært om målgruppene dine i pnkt 4. og kom i gang!

Personlige nyttårsforsetter for digitale ildsjeler

En ting er jobben. Men endring begynner jo først og fremst med oss selv. Her er noen forsetter for dere som enda ikke har bestemt dere:

  • Vær mindre på Facebook – mer på fagblogger
  • Velg konferanser basert på faglig utbytte
  • Bli bedre på det du har – motstå fristelsen til å teste ut de tre neste hypene
  • Ikke få angst neste gang Facebook endrer noe
  • Slutte å sjekke alt hele tiden
  • Bli flinkere til å snakke sjefespråk
  • Kommentere dette blogginnlegget

Ha et herlig 2013!

Jørgen Helland

Innlegg

23 Kommentarer

  1. Super liste!

    Men hva mener du med dette, kan du utdype? –> Velg konferanser basert på faglig utbytte

    • Takk for det!

      Men:

      Jeg har inntrykket av at mange velger faglige aktiviteter ut fra hva som er praktisk og hyggelig. Ingenting i veien med det! Men, skal vi bli flinkere i det vi gjør må vi utfordres og utvide den faglige horisonten. Det betyr gjerne at vi bør velge annerledes når konferanseplanen skal legges. Sett deg mer inn i programmet for de ulike konferansene og gjør research på talere og opplegg. Én knall foredragsholder, en som virkelig tar deg et steg videre, er mer verdt en 10 halvgode.

  2. Ådne Skålid

    03.01.2013 kl 10:35

    Hei Jørgen,

    glimrende lesning! Kort og godt fortalt. A digital 365 mindset!

    Keep up the good work, og hils Marianne S fra meg!

    Ådne

  3. Her var det mange nyttige påminnelser, Jørgen! Jeg skal spare på dette innlegget og ta det frem med ujevne mellomrom, for å se hva jeg kan justere eller bedre, på vegne av kunder eller oss i VU. Når det er sagt; tror du her snakker til folk og firmaer som har vært i sosiale medier og fokusert digitalt / på nett en god stund, altså de som har gjort seg noen erfaringer, har testet magefølelsen og lært litt – og som nå må få mer struktur, mer måling og bedre strategi. Men min erfaring er at om vi beveger oss litt utenfor Oslogryta, og litt utenom de folkene og casene vi kjenner til fra før, så er det faktisk _veldig_ mange som enda ikke har tatt i bruk sosiale mediers mange muligheter. Og for disse tror jeg dette innlegget er mer avskrekkende enn til hjelp.

    • Veldig hyggelig at en durkdreven digitalentusiast synes innlegget er nyttig. Tusen takk, Astrid.

      Og, ja! For mange som ikke har satt i gang med sosiale medier er nok innlegget “litt der oppe”. Jeg håper jo ikke at det er avskrekkende. Likevel er jo innlegget skrevet nettopp for ildsjelene og de som er i gang. Du er jo faktisk en del av målgruppen for akkurat dette innlegget.

  4. Elisabeth H. Todal

    03.01.2013 kl 12:58

    Denne var veldig fin, Jørgen! Tusen takk. Jeg har forresten veldig lyst til å like Astrids innlegg, men det går jo ikke an. Tommel opp til dere begge!

  5. Godt nytt år, alle, digitale ildsjeler!

    Fantastisk blogginnlegg, Mr. Helland. Henger meg på Astrid; tar den frem med ujevne mellomrom. Dog burde vi ta den frem til et fast tidspunkt, og bruke tipsene som en sjekkliste. Det er en god rutine, det, tenker jeg! Eller er dere andre alltid flinke til å følge rutinene deres og gjøre alt dere bestemmer dere for?

    • Det var veldig hyggelig skrevet, Monica!

      Men, nei! Jeg, og vi i Halogen, er nok ikke like flinke til å følge rutinene heller. Faktisk skrev jeg innlegget også for innvortes bruk…

  6. Hei og godt nytt år Jørgen (og resten av gjengen i Halogen).

    Som alltid skriver du utrolig godt – og alltid med et flott tilsnitt av snerten humor og sarkasme :)

    Hvor mye tid tar det her da – hver dag… he,he.
    Jeg er ikke misunnelig på de som sov i timen i 2011 og som sov gjennom hele 2012 og trodde at egen hjemmeside fortsatt kunne se ut som en 90-talls side. Ei heller de som fortsatt tror at kundene deres forblir lojale åkke som. Kombinasjonen av eget, kjøpt og fortjent omtale og innhold er ikke lett å etterleve hver dag gitt den økende trenden om at kunder forventer mer direktedialog og nærhet til sine bedrifter.

    Det skal bli tøft å se hvilke andre selskaper som reiser seg fra grøfta enn de få vi så i 2012 som gjorde det – og for alle som vil eller skal så er dine retningslinjer gode som gull – og morsomme å lese også … så får vi se da om de varer like lenge som treningsforsettene våre :)

    /Hans-Petter

    • Og riktig godt nytt år til deg også, HP!

      Steg for steg blir de fleste virksomhetene som har dyppet tærne i digitalhavet flinkere til det de gjør. Men fokuset på sosiale medier har i de siste årene fjernet fokuset fra basics: nettsteder, eposter og søk. Jeg ville derfor slå et lite slag for feiing for egen dør og rydding i egne rekker.

      Nettstedet er fremdeles det viktigste digitale kontaktpunktet for veldig mange virksomheter.

      • Hans-Petter

        03.01.2013 kl 16:55

        Helt enig – mye snakk om økosystemet mellom de forskjellige enheter vi bruker i vår daglige digitale hverdag, overraskende lite når det kommer til økosystemet hva gjelder innholdet i seg… Og tilpassing av innholdet til det digitale og mobile økosystemet …

  7. Hei og godt nyttår, Jørgen! Utmerket liste, her var det masse nyttige råd, påminnelser og inspirasjon til gode rutiner og opprydning. Fint å få på starten av året!

  8. Hei igjen Jørgen.

    Takk igjen for samtalen her, og lige så for samtalen på Facebook og på egen blogg i dag.
    Det er rart med det hvordan slike lister har en unik evne til å engasjere :)
    Men det funker – lister altså … lurer på hvor mye egentlig som vil bli annerledes i 2013 i forhold til 2012 – bare fordi vi har begynt et nytt år. Hvor raskt vil bedrifter ta inn over seg de endringene som må til for å opprettholde kundens gunst. Hvor mye må gjøres annerledes i forhold til betalte, eide og fortjente kanaler, og hvilke selskaper vil utmerke seg i 2013?

    Personlig håper jeg selvsagt på IT-bransjen, hvor jeg har mitt opphav fra. De har veldig mye å hente. Det samme gjelder egentlig alle andre bransjer også som fortsatt henger igjen i hjemmesider fra 90-tallet, som ikke er tilpasset mobile flater, og hvor kommunikasjonen egentlig kun er basert på en-veis broadcast av diverse nyheter som er gjennompolert til å ikke egentlig innholde mye matnyttig annet enn selvskryt av hva det nye produktet og tjenesten vil tilføre selskapets egen suksess.

    Ha en strålende weekend så lenge / Hans-Petter

  9. Carina Alice Bredesen

    12.01.2013 kl 00:44

    Absolutt mer fag og mindre Face.

    Skal også i gang med å bygge ny nettside, og da er jo disse tipsene ypperlig for planlegging av drift.

  10. Denne listen likte jeg! Her var det mye jeg bør tenke over og bli bedre på!

    Lurer litt på det med målgruppen. Har forsøkt dette med “personas” før uten å ha fått det helt til. Syns bl.a. det er vanskelig å si noe særlig om målgruppen ( verdier og holdninger, fritidsinteresser, hva som er deres foretrukne nyhets/underholdningskilde etc) ut i fra de faktiske opplysningene jeg vet om de ( eks.: mann, 30 – 45, jobber i IT-bransjen). Har du noen tips? Har du flere eks. på spørsmål man kan stille seg når man skal definere denne personen?

    • Hei Marianne

      Veldig interessant spørsmål og nesten skremmende relevant. Vi er nemlig i ferd med å sluttføre en undersøkelse som nettopp tar for seg digitale bruksmønstre og “identitet”. Det kommer mer informasjon om dette senere.

      Men:

      Hvilke verdier og retning her i livet har nok mye å si for deres forhold til ulike målgrupper. Og det hjelper, som du jo vet, at det å avdekke holdninger, fritidsinteresser etc. ikke alltid like lett. Og med mindre du har noen verktøy i bunn, eller konkrete målgruppeundersøkelser å støtte deg til, så er det ikke lett å være spesielt presis.

      Jeg synes likevel at personas er et godt utgangspunkt fordi vi vet at de aller fleste mennesker faller inn i sosiologiske mønstre. Det betyr at selv om den ene IT-ingeniøren elsker Metallica og den andre digger Michael Bubblé, så har de ofte av det samme grunnleggende verdisettet. Situasjon, inntekt og slikt er med på å avgjøre det. Jeg pleier ofte å ta utgangspunkt i folk jeg kjenner, og ofte er det slik at det er folk i virksomheten som dekker målgruppene på ulike sett. Det er ofte slik at vi vet mer enn det vi umiddelbart har klart i hodet. Du vet hva som driver dem, du forstår litt av hva deres vei i livet er. Sannsynligheten for at du bommer vurderer jeg som liten og følgende av å bomme er ofte ikke større enn at de er opprettelige med relativt små grep.

      • Takk for utfyllende svar, Jørgen! Nå skjønner jeg litt mer av det, gleder meg også til å lese resultater fra undersøkelsen ( håper de presenteres her på bloggen) så skal jeg gjøre et nytt personasforsøk! :-)

  11. Veldig fin og inspirerende liste! Lager den om til sjekkliste nå med en gang, jeg.

    Hva mener du egentlig med sjefespråk?

    • Hehe! Sjefespråket er det språket beslutningstakerne foretrekker å bruke når de skal ta beslutninger. Mange tenker gjerne at adm.dir er en av folket og bruker minst like mange digresjoner, muntlige skrivemåter og smileys. Min erfaring er at det gjør de, men ikke i styrerommet. Da er det plutselig tyngre businessspråk som gjelder. Skal du nå gjennom med forslag til endringer i digitale tiltak må du snakke business, ikke drømmer. I noen tilfeller holder det å snakke “kommunikasjon”, i andre tilfeller må du ned på kroner og øre.

    • Og gratulerer med den beste frilansersiden jeg har sett! Godt eksempel på hvordan design og innhold kan selge kompetanse!

Trackbacks og Pings:

  1. thomasrost.no » Hvordan måle god museumsvirksomhet i SoMe? - 07.01.2013

    [...] Spoileralert: jeg aner ikke! Det er sikkert mer fornuftig å lese Jørgen Hellands gode fødselshjelper for netttiltak i 2013. [...]

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>