Raske tips til Google Analytics – del 1

Av 14.01.2013

4

Nytt år, nye muligheter! Hva med å benytte det nye året til tweeke litt på oppsettet av Google Analytics og kanskje hente ut litt ekstra informasjon? I en liten bloggserie vil jeg tipse om noen enkle ting du kanskje har oversett, som kan gi deg enda litt mer innsikt til å forbedre nettstedet ditt.

I løpet av noen artikler fremover, skal du få tips om hvordan

  • du får oversikt over trafikk til sider som ikke finnes lengre (404-sider).
  • du kan tracke feilmeldinger i skjemaene dine.
  • du kan bruke måling av internsøk til å få mer innsikt om hva brukerne ser etter.
  • du benytter enkel regulære uttrykk (regexp) i rapporter og mål.

404 – din hjelper til å rydde i gamle lenker

I første runde skal jeg se litt på den ofte irriterende 404-siden. Det er altså den siden som ingen skal komme til, men som likevel dukker opp. Det skjer gjerne når vi restrukturerer innhold og glemmer å oppdatere lenker.  Ved flytting av et nettsted fra et CMS til et annet blir det gjerne nye URL’er som kan gi mange feil hvis ikke du har 301-redirectene på plass. Kanskje sletter vi en side som likevel er i bruk, osv.

Hvordan ser en typisk 404-side ut? Her er eksempel for Dagbladet og Statoil. Dagbladet sin side hjelper deg litt videre, men Statoils gir deg absolutt ingen hjelp. I tillegg forutsetter feilmeldingen at du kom til siden i din søken etter en (bensin?)stasjon.

Google Analytics og 404

Google Analytics tracker alle sider du har bedt den tracke men 404-siden er ofte et unntak. I tillegg er en 404 side spesiell (den har jo ingen fast URL), så her kan du legge til ekstra JavaScript for å hente ut mer informasjon. Det kan for eksempel være nyttig å vite hvor kunden kom i fra før 404-siden (referral) og du trenger å vite hvilken side som kunden forsøkte å nå.

Det er flere metoder å bruke, og jeg viser den ene, som går ut på å modifisere litt på GA-koden på siden. En annen metode er å benytte Events – spør evt. i kommentarfeltet.

Endringen du skal gjøre i Javascript-koden (KUN på 404-siden din!) er:

_gaq.push(['_trackPageview']);

endres til

_gaq.push(['_trackPageview','/404.html?page=' + document.location.pathname + document.location.search + '&from=' + document.referrer]);

Hva skjer her? Jo, vi setter et kunstig URL-navn på siden (/404.html – du kan godt benytte et annet filnavn, eller hekte på en underkatalog), så henter vi opp orginal-URL’en kunden benyttet (document.location.pathname) evt. parametre til denne URL’en (document.location.search) og referrer-informasjon (document.referrer). Denne informasjonen hekter vi sammen og dytter inn i Google Analytics.

Hvordan finner vi dette i Google Analytics?

Vi har tracket 404-siden som en vanlige side og du vil finne informasjonen i Content-seksjonen i Analytics. Navigér deg ned til Site Content og All Pages for oversikt over alle sidene. Legg inn /404.html i søkefeltet, for å filtrere ut 404-feilene. Har du mange, kan det se litt uoversiktlig ut. Men du vil se siden kunden forsøkte å besøke (som utløste 404-feilen), samt siden kunden kom i fra (referrer). For de som kommer direkte, vil from være tom.

Men hva med søkemotorne – de fanges ikke opp?

Når sidene dine besøkes av søkemotorne fyres ikke Google Analytics-scriptet av. Du vil derfor ikke se 404-feilene som søkemotorne finner. Her er Google Webmaster Tools din venn. Logg deg inn og du finner 404-feilene under Health og Crawl Errors.

Har du sider som er slettet fra nettstedet ditt, men feilaktig dukker opp hos Google, kan du fremskynde sletteprosessen i Google-indeksen ved å benytte valget under Optimization og Remove URLs.

Konklusjon?

Følg med på dine 404-feil. Det er lett og du slipper å irritere kunder og besøkende unødvendig. I tillegg er det unødvendig å at gamle, slettede sider dukker opp i søkeresultatet hos Google og andre. Med det samme du er i gang, kan du jo sjekke ut ditt eget nettsteds 404-side. Den bør kanskje justeres litt?

Har du andre metoder for måling av 404-feil, diskuter gjerne i kommentarfeltet.

4 Kommentarer

  1. Ved å lage en custom report basert på 404 sidene og deres henvisere, vil man kunne se hvilke sider som faktisk genererer 404 sider på ditt nettsted.

    Vil nå anbefale å også sette en stianalyse for 404 siden, slik at man kan se hvor mange som forsvinner fra nettstedet totalt, samt hva de eventuelt gjør etter visning av 404 siden.

    Ved å optimalisere 404 siden med kort navigasjon og et søkefelt, vil man også kunne gi brukeren en bedre brukeropplevelse, selv om de faktisk får opp en 404 side. I tillegg, vil du fange opp hva de er ute etter i søkefeltet, om de gir deg den muligheten at de faktisk søker.

  2. Takk for innspill. Et annet tips for å bli mer oppmerksom rundt 404-feil, er å benytte Custom Alerts (under valget “Intelligence Events”). Det er en kraftig funksjon som kan benyttes til mange ting, men å sette opp en alarm når det registreres en 404-feil er en fin metode for raskt å bli oppmerksom på problemet.

    Når det gjelder optimalisering av 404-siden, er jeg helt enig med deg. Det er ikke mye som skal til for å gjøre standardsiden bedre. Spesielt viktig når man bytter CMS eller URL-struktur, noe som medfører stor fare for 404.

  3. Det å sette en custom alert, tror jeg kan være litt farlig om 404 siden er riktig målt, med en felles URL for alle unike 404 sider. Har man for eksempel relansert et nettsted med nye URL’er vil man fort bli neddynket i alerts, og sjansen for at man overser dem er større. Oppdager man for eksempel 404 siden blant topp 10 sider, trenger man ingen alert for å fortelle at det er for mye trafikk til 404 siden. Men for en normal side som i utgangspunktet ikke har 404 sider overhodet, så er jeg enig i at alerts er en god ting å bruke. Dette er jo noe man ønsker å bli oppmerksom på svært tidlig.

    Stianalysen (navigation summary i GA) for en 404 side, vil fortelle hvor mange som forlater nettstedet når de får en 404 side, og av egen erfaring så er det 1/3. Min anbefaling er å jobbe med partnersider, lenkesider som genererer flest besøk til 404 sidene, og samtidig reindeksere nettstedet gjennom de riktige kanaler som Google Webmaster tools osv.

    En annen ting er å se på analysen for internsøk kontra 404, om man får for eksempel 404 feil gjennom internsøk, hvilket er et drastisk sykdomstegn på nettsiden egentlig. Ettersom internsøket er eneste sted der brukerne i klartekst forteller hva de er ute etter, og dermed kanskje får servert en 404 side er for det første å ha kanskje dårlig navigering, dårlig innhold, samt ved 404 viser dem lite oppdaterte internlenker og artikler. Der villle jeg gjerne hatt en alert egentlig :)

  4. Anders Stensønes

    01.03.2013 kl 09:48

    Hei!
    En liten kommentar til hvordan man finner ut av hvilken side kunden forsøkte å nå som returnerte en 404:
    Hvis man har satt en egen TITLE på 404-siden, man kan finne den uten å gjøre endringer i scriptet.
    Hvis man bruker innholds-rapporten, og så sjekker sider med title = 404 (eller hva man nå har lagt inn), så kan man få en oversikt over hvilke sider som har trigget en 404 rett ut av boksen…uten endringer av noe slag.
    Custom-rapporten som Krister snakker om er også gull verdt :)

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>