Krise i en digital hverdag

Av 17.01.2013

2

I dag er våre øyne rettet mot gisseldramaet i Algerie. Hvordan spiller dette seg ut i en digital nyhetsverden?

Tradisjonelle medier best

Tidligere store hendelser har vist at digitale medier er ypperlige kanaler for oss som ønsker å følge med. Nettavisene produserer innhold fortløpende og klarer å gi folk oversikt over hva som har skjedd i løpet av sekunder via forsidene. Dette er det vi forventer av dem.

Vi forventer også at vi får se ting i sanntid. Pressekonferanser skal vi kunne se på både TV og nett. Og denne gangen har både VG, Dagbladet og NRK  egne direktesentre som samler sammen informasjon om saken. Disse fungerer veldig godt for folk som føler at de har all bakgrunnsinformasjonen og trenger det som skjer akkurat nå. Jeg synes at NRKs er best i så måte da den er ryddigere og ikke blander sammen redaksjonelt innhold med det som kommer fra publikum.

Det er åpenbart at de tradisjonelle mediene nå for alvor forstår sanntidskommunikasjon. Og i denne saken er de overlegne sosiale medier til å få fram informasjon og distribuere den raskt. Det henger nok sammen med at det er lite for folk å ta del i, lite å mene noe om. Det kommer heller ikke ut mye innhold fra In Anemas, eller om selskapenes operasjoner i Algerie, eller gislene og dermed er det lite å dele. Når situasjonen nå er uavklart er det faktisk lite for folk å gjøre i digitale flater utenom å følge med. Det kan endre seg raskt.

Aktører med digitale musestemmer

Det er interessant å se nettsidene til både Utenriksdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet ikke på noen måte reflekterer at det er dette som er den viktigste saken i landet akkurat nå. Jo, de har nyhetssaker, men det skinner gjennom at de konsentrerer seg om å kommunisere med andre medier heller enn å komme ut med relevant innhold. Og det er tross alt det viktigste, men jeg synes likevel de kunne gjort mer for å tilfredsstille de som ønsker å vite mer. De har blant annet mye bakgrunnsstoff som kan være relevant for noen, ikke minst for journalister med liten tid og stor skrivevilje.

NB: jeg glemte helt å legge inn lenke til Kriseinfo.no – her finner man i det minste litt mer informasjon fra myndighetene. Hvordan brukerne skal finne nettsiden er det derimot værre med. Jeg finner ingen lenker til denne fra de andre nettstedene.

Det samme gjelder egentlig Statoil selv om deres forside i det minste presenterer en slags melding om situasjonen og telefonnumre for presse og pårørende. Disse har også bakgrunnsinformasjon om anlegget og deres operasjoner i Algerie som kan trekkes fram i denne situasjonen. BP, som jo burde være på ballen i en krisesituasjon, nøyer seg med en snever pressemelding.

Litt avhengig av hvordan situasjonen utvikler seg kommer vi til å se ulike digitale løsninger på å få ut informasjon. Spørsmålet er bare hvem som sitter igjen med den beste løsningen på sine utfordringer knyttet til saken.

Jørgen Helland

Innlegg

2 Kommentarer

  1. “…både VG, Dagbladet og NRK egne direktesentre som samler sammen informasjon om saken.”

    Tror nok du blander litt. Det som vi i VG kaller VG Direkte er ikke ALT som har med situasjonen å gjøre, det er det som skjer akkurat nå – den aller siste utviklingen og ofte ting som ikke vi har rukket å lage hele saker på.

    http://direkte.vg.no/studio/bortfringen-i-algerie

    Det er forsiden til VG som “samler sammen informasjon om saken” og det er nesten alltid en oppsummerende sak om hva har skjedd så langt på forsiden.

    Dessuten vil de fleste saker fra Algerie nå ha en “Dette er saken” sidebar som sier det siste som har skjedd slik at man kan få oversikt selv om man kommer inn til en enkeltsak.

    “Jeg synes at NRKs er best i så måte da den er ryddigere og ikke blander sammen redaksjonelt innhold med det som kommer fra publikum.”

    I kolonnen til venstre er det bare vårt eget stoff og det som den som styrer dekningen velger å dra inn der fra andre kilder. Akkurat nå f eks har Eva-Therese Grøttum som styrer sendingen der, dratt inn en tweet fra den britiske statsministeren i venstrespalten fordi den er relevant for publikum.

    I spalte to er det “spørsmål og svar” fra publikum, og i den tredje overvåkes det forskjellige hashtags, feeder og kontoer satt opp ettersom hva som funker for øyeblikket.

    Øyvind Solstad
    Ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier, VG

    • Takk for at du presiserer, Øyvind!

      Min vurdering er basert på et kjapt overblikk. Poenget er egentlig ikke å redegjøre for deres eller andres tilnærminger rundt denne saken eller andre. Det er et mer komplekst bilde. Poenget er å illustrere at “sanntid” nå er noe dere mestrer like godt som sosiale medier.

      Når jeg skriver “blander sammen” så er nok ikke det helt presist. Nei, dere blander ikke sammen redaksjonelt og sosialt innhold, men dere har samme typer innhold på samme side. Jeg tror for øvrig at de aller fleste vil si seg enig at NRKs side er ryddigere, selv om det naturligvis er avhengig av grid, grafisk design, prioritering av innhold etc.

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>