Teknoraster – sannheten om dine sosiale kunder

Av 04.02.2013

4

Det er vanskelig å komme utenom sosiale medier når man snakker om “folk” i digitale flater. Og det er vanskelig å snakke om “folk” i markedsføringskontekst uten å ha noe forhold til hva de gjør i digitale medier. “Folk” er rett og slett vanskelige greier og dette ønsker vi ønsker å gjøre noe med slik at vi kan lage bedre løsninger for dem. Vi har undersøkt og vi har laget et verktøy!

Teknoraster = sosiologisk målgruppeinnsikt + digital modenhet

Onsdag 6 februar presenterer Dag Inge Fjeld og meg drypp fra den hylferske undersøkelsen Teknoraster på Social Media Days 2013. Sammen med våre kumpaner i Blichfeldt, Tangen og Fjeld TF Målgruppeinnsikt har vi stilt TNS Gallups webpanel en rekke spørsmål om hva de egentlig driver på med på nett og hvorfor de gjør det. Det er jo egentlig ikke nytt i seg selv, det er gjort plenty av undersøkelser om hva folk holder på med på nett og spesielt i sosiale medier (bl.a. har landets fremste akademiker på området, Petter Bae Brandtszæg, kommet med mye interessant).

Det nye er at vi kombinerer den kvantitative tellinga av hvem som gjør hva med hvem som er hva.

Men hvem er egentlig hva? Hva er egentlig “folk”? Ja, folk er kanskje demografiske segmenter. Det er nyttig å vite alder, kjønn, bosted, inntekt og antall smårollinger i baksetet hvis du skal selge familiebiler. Men hjelper det deg med å vite om de kommer til å kjøpe Volksvagen eller Volvo? Prismessig er de kanskje helt like, praktisk sett er de nesten identiske biler. Likevel er det klare mønstre på hvem som velger hva. “Merkevarer bla bla”, sier du kanskje.

Hvor hører du hjemme i sosioraster og hvor skal du?

Hvor hører du hjemme i sosioraster og hvor skal du?

Men hva er det som får folk til å trekkes mot ulike merkeverer? Og hva betyr det for hva du skal skrive på nettsida di, kommentere på Twitter og poste på Facebook? Du må rett og slett skjønne mer om hvilke verdier og holdninger målgruppene dine har og hvor de egentlig de ønsker seg. Det er der svaret på liking, deling, klikking og kommentering ligger.

Det sosiologiske rammeverket, Sosioraster er tett på ideelt for å forklare “folk”. Det gir oss nemlig muligheten til å identifisere ulike grupper i befolkningen ut fra deres beholdning av kulturell og økonomisk kapital. Hva folk har i hodet er like viktig som hva de har i lommeboka. Og kombinasjonen forteller oss mye om hva de kan tenkes å gjøre i relasjon til deg og din virksomhet i digitale flater.

Hvorfor trenger du Teknoraster?

Det enkleste svaret er at Teknoraster gir deg svaret på hvilke flater dine målgrupper er, hvorfor de er der og hva de holder på med når de er der.

Det kan gi deg konkrete svar på hvorfor eller hvorfor ikke du skal satse mer på Facebook, sette opp en blogg eller lage nettstedet ditt responsivt. I tillegg er det klart at sosioraster gir viktige innspill på alt fra utforming av tekster og design, til markedsføringsstrategi, utforming av kundeløfter og alt annet som får ting til å funke i en kommersiell setting.

Og hvis selskapet ditt allerede er lagt inn i Sosioraster er det enkelt for oss å hente ut konkrete tall på akkurat dine kunder om deres digitale hverdag.

Verktøyet for deg som vil bli bedre i sosiale medier

Vi har altså stilt webpanelet spørsmål om hva de holder på med i digitale flater. Mange spørsmål om hvor ofte de legger ut ting, hvor mange venner de har på Facebook, om de leser blogger og om de synes at andre skryter på seg ting i sosiale medier. Vi har også lurt på bruk av mobil i kombinasjon med nett, om de ser på web TV og om de bruker sosiale medier i relasjon til jobben.

Og, ja! Det er store forskjeller. Mens noen grupper er ekstremt aktive på Facebook er det noen som nesten aldri gjør noen ting der selv om de er innom flere ganger daglig. Mange leser blogger, noen herjer på Twitter und so weiter. Hvem de er får du kanskje vite mer om i et foredrag på onsdag eller ved en annen anledning. Eller du kan bare betale oss for å få vite det.

Likevel er det forståelsen av menneskene i målgruppene som er det viktigste og det er derfor dette først og fremst kan beskrives som et verktøy. Sannheten om dine sosiale kunder får du bare hvis du putter inn litt innsats sammen med oss.

Ta kontakt hvis du vil at vi skal gjøre noe sammen!

Jørgen Helland

Innlegg

4 Kommentarer

  1. Heisan, og svarte banan ….. JEG FÅR IKKE VÆRT MED PÅ SOCIAL MEDIA DAYS i dag!!!! Jeg må få det her presentert på en eller annen måte senere Jørgen – please…. Hva med resten av de sosiale nettverkene – er de også inkludert her – iallefall de 5 største:

    - Facebook
    - Google+
    - Twitter
    - LinkedIn og
    - Instagram?

    Gleder meg til å lære mer om det her – fortså det – og så se mulighetene.

    Psst – delingsknapp for G+, er det på vei …. just saying…

    /Hans-Petter

  2. HP!

    Vi jobber med å sette sammen et arrangement som du kan melde deg på.

    Men, vi har altså begrenset utvalget plattformer og foruten blogg, Twitter og Facebook er det små utslag som ikke er statistisk gyldige.

    G+ og Instafans vil altså ikke få bekreftet eller avkreftet sine antakelser. Desverre-

Trackbacks og Pings:

  1. Nøkler i ballrommet – digital strategi anno 2013 | Kjøkkenfesten - 21.04.2013

    [...] er at ledere ikke forstår det digitale. Mange en digitalentusiasts erfaring, og resultatene fra Teknoraster, indikerer at det også er sant. Ledere og mellomledere i det private næringsliv er landets minst [...]

  2. S.o.M.e (Skeptisk og Meget entusiastisk) | Kjøkkenfesten - 28.05.2013

    [...] i antakelsestyranniet. Sammen med Dag Inge Fjeld og gutta i BTF Innsikt, lagde vi undersøkelsen Teknoraster (som altså er en undersøkelse gjennomført på TNS Gallups webpanel i november [...]

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>