Linda Christin Halvorsen

Trykk på kjøp!

Tjenestedesign 3 kommentarer

Med utgangspunkt i den store nettbutikkundersøkelsen som ble gjort av Halogens eksperter på brukervennlighet, har Linda Christin Halvorsen og Jørgen Helland tatt et dypdykk i materien og kikket på en bitteliten, men svært viktig detalj: Kjøpsknappen.

Plassering og utforming av knappen har mye å si for hele kjøpsprosessen. Er knappen helt ok gjør det kanskje ikke så mye fra eller til på salgstallene dine, er knappen helt forferdelig kan det ha ganske store konsekvenser. Og en fantastisk knapp er med på å gjøre kjøpet til en god bruksopplevelse, og det igjen gir gode kunder.

Hva er en fantastisk knapp?

I de ti butikkene vi kikket på var det ingen som fikk oss til å juble. En helt forferdelig knapp er lettere å beskrive.  Jørgen uttrykte det klart og tydelig før vi startet: ”en knapp du ikke skjønner er en knapp, kanskje bare tekst som ikke ser ut som en klikkbar lenke engang. Dét er en dårlig knapp”. Vi fant ingen slike knapper i undersøkelsen vår. Internett er kommet lengre enn som så. Men vi fant noen som var farlig nær.

Kriteriene vi vurderte:

•    Tydelighet og synlighet
o    Hvor lett er det å se knappen?
•    Plassering
o    Er den plassert på et logisk sted?
•    Klikkbarhet
o    Skjønner jeg at jeg skal klikke på den?
o    Får jeg lyst til å klikke på den?
•    Forståelighet

o    Skjønner jeg hva som skjer når jeg trykker?

Emoda.no – kjøpsknappen drukner

Hva er feil? Nesten alt. Kjøpsknappen er helt lik den andre knappen ”legg i ønskeliste”. Den har ingen tydelighet overfor den, og heller ikke overfor andre elementer på siden. Med andre ord: den drukner og er vanskelig å se. Dessuten er plasseringen helt feil i forh

http://www.halogen.no/sitefiles/site33/t/emoda18.jpg

old til den før nevnte knappen ved siden av. Konvensjonen sier ”neste steg aktiveres til høyre” – dermed ser det ut som det er ønskelisteknappen som er kjøpsknappen.

Likevel –  Linda skjønner at hun skal klikke på den. Den ser ut som en knapp – men det gjør også de aller fleste knappene

på nett nå til dags. Det den får pluss for er at det står tydelig hva som skjer – det så vi ikke så altfor ofte! Knappen er merket med ”legg i h

andlekurv” og det er nettopp det som skjer. Vi har igjen å se ett-trykks-kjøpet i noen nettbutikk!

Selv om teksten i knappen tydelig forteller deg oss som vil skje når vi trykker på den, gjør ikke resten av siden det etter at vi har trykket. Siden skifter voldsomt, men du ser ikke at noe er blitt lagt i en handlekurv. Handlekurven er utrolig vanskelig å finne også. Ironisk, synes Linda, at hun i en butikk må lete etter kassa. Verken hun eller Jørgen ble særlig imponert, og ga denne kjøpsknappen terningkast 2.

Komplett.no – stor og gul

– Ah, dette var noe helt annet, sier Linda.http://www.halogen.no/sitefiles/site33/t/kompletttv6.jpg
– Tipptopp, konstaterer Jørgen. Veldig synlig, den står ut fra siden.

Knappen har god sammenheng med produktet og prisen – her er det riktig prioritering av informasjon. Jørgen poengterer at han ville ha testet ulike plasseringer. Linda er for så vidt enig. Det hun liker mest med den, er at hun får lyst til å klikke på den, den er så stor og gul. Og Jørgen liker hvordan den har plukket opp rabattfargen. Rabatt er jo bra. Jørgen har litt innside-informasjon. Han lener seg over bordet og hvisker virkningsfullt:
– De skiftet fra sort til gul knapp og salget gikk til himmels!

Linda rynker litt på nesen over at knappen sier ”kjøp” når den strengt tatt legger produktet i ”handlekurven”.  Men det blir en mindre viktig detalj her. Terningkast fem.

Elkjøp.no – spennende kontrasterhttp://www.halogen.no/sitefiles/site33/t/elkjop12.jpg

Plasseringen av pris, bilde og knapp i forhold til hverandre er ganske lik komplett.no – men med svært annerledes resultat. Alle de tre elementene er knyttet tett opp mot hverandre som på komplett.no, men på en slik måte at de nesten drukner hverandre i oppsettet.
– Så mye rot rundt kjøpsknappen, utbryter Jørgen, alle de grafiske elementene har liksom fått minst plass på siden!
– Veldig merkelig, nikker Linda. Prisen er veldig flashy og veldig tydelig. Men det blir masete på sider med mange produkter. Jørgen skulle gjerne sett mer luft rundt kjøpsknappen.

Linda gir et lite pluss for at det ved siden av ”kjøp” i knappen er lagt inn en liten handlevogn.
– Så skjønner du litt bedre hva som skjer. Jørgen har sluttet å bry seg om teksten i knappen på dette tidspunktet. Han kaster terningen. En firer.

Kondomeriet.no – billig følelsehttp://www.halogen.no/sitefiles/site33/t/kondomeriet12.jpg

Linda går inn på kondomeriet.no, og velger et produkt. Helt tilfeldig, selvfølgelig.
– Hm, her var det mye rot.  Både pris og knapp forsvinner litt i dette. Hva er greia med antallvalget? Det synes ikke, og virker ikke riktig å plassere her. Hvor mange delfiner vil jeg egentlig trenge? Og må jeg ta stilling til det her og nå?
Jørgen er enig.
– Hele greia virker litt dårlig strukturert – dårlig prioritering av visuell plass. Prisen er det viktigste, ved siden av bilde, men den forsvinner. Bildet er også litt rart. Ser ut som fjernkontrollen er det viktigste? Javel? Overraskende.
Linda liker ikke kjøpsknappen. Hun forstår jo lett at den er til å klikke på, men den ser litt billig ut.
– Er billigfølelsen jeg er ute etter når jeg er inne på kondomeriet.no og handler? Linda er skeptisk. Jørgen ser på den rosa skraveringen bak prisen og rister oppgitt på hodet. Terningkast tre.

Så langt alt vel. Det har vært noen gode knapper og noen dårlige, men foreløpig ingen som vil sette emosjonelle spor lik den neste.

G-sport.no begynner godt http://www.halogen.no/sitefiles/site33/t/gsport12.jpg

Knappen er plassert fint i forhold til produktet, og egentlig ganske greit synlig.
– Men hvorfor er den så blass? lurer Linda. Hun prøver å trykke på den. Ingenting skjer.
– Hva, kan jeg ikke kjøpe denne støvelen?
Jørgen kikker på siden.
– Du må jo velge farge og størrelse først!
– Hm? Linda kikker på siden og rynker brynene. Hva i all verden skal hun nå? Hun klikker på et av ikonene med overskrift ”farge”, og på en av firkantene i en lang rekke som viser størrelsesutvalget. Det ser ut som dette skal løse seg. Men det er ikke så lett. For hver gang hun trykker, lastes siden på nytt. Noen av størrelsene er grået ut. Hun velger ikke disse, hun regner med at de er størrelser de ikke har. Men de hadde heller ikke den størrelsen hun valgte som ikke var grået ut! Linda hyler.

– Aaaaah! Ja, jeg skjønner jo at jeg skal klikke på den knappen, men jeg må jo gjøre 10 klikk før jeg får lov til å klikke på den!
Jørgen skyver henne forsiktig vekk fra pulten og PC’en. Han forstår Lindas frustrasjon godt, han har selv prøvd ut knappen på en jakke, uten at det gikk noe bedre. Like fullt beholder han roen og går litt mer rasjonelt til verks videre i vurderingen.
– Hva skjer med at andre produkter er skjøvet inn i din kjøpsprosess og konkurrer visuelt med produktet du er i ferd med å kjøpe? Hm.
Ikke helt fornøyd med oppsettet på denne produktpresentasjonen. Like fullt er det ikke så mye forkludrer kjøpsknappen som kjøpsknapp når man først får lov til å klikke på den, så gsport.no får en firer. Men det er så vidt. Linda er sliten nå.

Like fullt  – jakten på den perfekte kjøpsknappen fortsetter.