Annonsemarkedet for internett har falt med ni prosent i første kvartal 2009 i forhold til samme periode i fjor, viser tall fra Bransjeorganisasjon for interaktiv markedsføring, INMA.

Umodne nettannonsører forsvinner fort når budsjettene kuttes

Veksten i internettreklame har vært formidabel gjennom flere år sammenlignet med andre medier. Årsaken er til dels at internett er en kostnadseffektiv kanal, men også at markedsføring på nettet har vært hypet opp. Oppfatningen om at «jeg må gjøre masse kule ting på nett» har vært sterk i flere år og mange bedrifter har brukt utrolig mye penger på nettmarkedsføring uten helt å forstå hva de har drevet med.

Reklamebransjen har gjort et stort nummer ut av såkalt «merkevareannonsering» på internett, noe som har ført til mye ukritisk bruk av penger på bannerannonser, pop-ups og liknende. De aller færreste har klart å måle noen reell effekt av investeringene, og da finanskrisen slo til for fullt var det derfor ikke uventet at mange bedrifter kuttet budsjettet for internett-annonsering like hardt og raskt som andre budsjettposter.

Flinke merkevarebyggere utnytter muligheten

Ivrige markedssjefer har de siste ti årene brukt enorme mengder penger og energi på å dytte kommersielle budskap på publikum gjennom prangende og blinkende annonser i både print-magasiner og på internett. Folk flest er lei all støyen fra denne reklamestrømmen og stoler derfor mer på andres erfaringer og eksperter enn kommersielle budskap. Det kommer bare til å bli stadig mindre lønnsomt å avbryte folk med annonser, både fordi mange forbrukere rett og slett ikke legger merke til annonsene lengre, men også fordi annonsering som oppleves som feilplassert eller dum kan og vil etterlate et negativt inntrykk av annonsøren hos forbrukerne.

Hvis man ikke kan dumpe prisene, eller klarer å utkonkurrere alle med ekstrem produktinnovasjon må man ta i bruk nye teknikker for å vinne kampen om kundene. De flinkeste merkevarebyggerne har allerede knekket denne koden, og fokuserer på å skape innhold og produkter det snakkes om i sosiale medier på internett. Folk føler sterkt for merkevarer de føler at forstår dem, og sprer gladelig de gode opplevelsene videre.

Gjennom nye brukermønstre og sosiale medier endrer forbrukerne premissene for merkevarepåvirkning fullstendig. Engasjerende innhold, gode historier, oppriktige stemmer og brukerfokus blir viktigere enn noen gang. Det er dette merkevarebygging kommer til å handle om i tiden som kommer.