Henriette Hedløv

Hvordan selge inn sosiale medier internt

Digitale tjenester 5 kommentarer

Som konsulent treffer jeg daglig ildsjeler som brenner for sosiale medier. Ildsjelene forstår at sosiale medier handler om dialog, engasjement og delaktighet. Derimot møter de lite forståelse og kunnskap om dette hos direktører og mellomledere som er vant med å kommunisere en vei – både internt og eksternt.

Engage or die!
Her er noen av de vanligste motforestillingene kolleger og sjefer kommer med:

  1. Å slippe “alle” løs er en fare for selskapets omdømme. Vi mister kontrollen!
  2. Ingen i PR har nok kunnskap og vi har ikke flere ressurser å ta av
  3. Vi har ikke kapasitet til å gå i dialog eller engasjere oss personlig i alle kundene våre. Dessuten blir det for mye å administrere
  4. De viktigste journalistene leser pressemeldingene våre uansett – og vi får stor sett den omtalen vi trenger.Tradisjonelle medier er fortsatt større og kraftigere. Vi venter til sosiale medier blir mer mainstream
  5. Kundene våre har ingen interesse av å snakke med oss – de svarer knapt på spørreundersøkelsene vi sender ut
  6. CRM-systemet vårt støtter ikke de plattformene, dessuten mener IT-sjefen at det medfører betydelig reduksjon i datasikkerheten
  7. Vi kan ikke måle effekten
  8. Det passer ikke inn i hvordan vi er organisert
  9. Flesteparten av det som diskuterer ting på internett er selvutnevnte rikssynsere og ekshibisjonister – og politikere da. Hehe
  10. Vi driver i alle fall ikke forretningen vår på 140 tegn

Ildsjelene vet at disse innvendingene skyldes manglende kunnskap. Samtidig er det vanskelig å finne de gode eksemplene på hva andre har gjort og hvilken effekt det har hatt, fordi det er så nytt. Nettet overstrømmes riktignok av hundrevis av ”10 must have’s to be successful on Twitter”-artikler. Disse er sjelden nyttige i møte med sjefen

10_must_haves

Hvordan få forankring – steg for steg
Her er noen enkle råd om hvordan komme ett skritt videre:

Sett opp en ”lyttepost” og få oversikt

Opprett en autosøk på Google Blog Alert, Tweetdeck og Facebook. Ikke glem de viktigste diskusjonsfora og vanlig Google-søk også.

Søk på ord som er viktig for virksomheten. Hva dukker opp? Hvem snakker om hva, hvor, hvordan, i hvilken kontekst? Ta skjermdumper og plukk ut de verste og beste eksemplene. For maksimal effekt, sammenlign med tilsvarende søk på konkurrenter.

Webanalyse kan åpne øynene for nettsteder du ikke visste fantes

Sjekke webstatistikken også – hvilke kilder til trafikk er det bortsett fra direktetrafikk og Google på ulike deler av nettstedet ditt? Det dukker ofte opp nettsteder/blogger/fora du ikke visste eksisterte.

Ta med deg funnene fra de to første punktene og vis til sjefen. Ikke regn med at han blir omvendt men jeg skal love at han begynner å tenke på det.

Formuler HVORFOR dere bør være til stede i sosiale medier

Det finnes ingen fasit på hvorfor en bedrift bør engasjere seg i sosiale medier. Grunnen er at det må henge sammen med selskapets virksomhet, visjon og verdier. Finn frem strategidokumenter og se etter knagger å henge deltakelse i sosiale medier på.

Et ”hvorfor” kan for eksempel begynne med ”Strategien vår sier at word of mouth er det viktigste kilden til salgsleads. Ved å bruke sosiale medier kan vi ….. ” eller ”Verdiene våre er å være hjelpsomme og fleksible. Deltakelse i sosiale medier gir oss mulighetene til å ….”

Her er noen løsrevne ”hvorfor” fra da verdens beste i sosiale medier entret scenen:
o    «For å komme i dialog med en eller flere målgrupper»
o    «Få bedre og tidsaktuell feedback fra utvalgte målgrupper»
o    «For å komme i kontakt med andre som jobber med samme problemstillinger som oss»
o    «For å gi bedriften et ansikt / personlighet fremfor slik det er i dag, som er mer i tråd med verdiene våre»
o    «For å komme i direkte kontakt med målgruppene våre fremfor via tradisjonelle gatekeepers»
o    «For å få en bedre, bredere og mer tidsaktuell plattform for informasjonsutveksling med våre målgrupper»

Grav frem relevante caser
Søk rundt på internett etter relevante casestudier og eksempler. Du trenger ikke mer enn et par eksempler om de er relevante nok. Husk å plukke ut de eksemplene som handler om dialog, engasjement og delaktighet – ikke bare de underholdende markedsføringsstuntene.

Om du googler «social media case studies» dukker det opp en drøss med mer eller mindre gode caser. Det norske nettverket ”Sosiale Medier” på LinkedIn er en annen kilde hvor du faktisk kommer i kontakt med folk som har prøvet litt av hvert – og som gladelig deler erfaringene sine.  Social Media Today er en annen god kilde.

Sammenstill noen fakta om bruk av sosiale medier
Legg ved en foil om utberedelsen av sosiale medier. Dette er ikke så lett å samle sammen men Halogen har laget en foreløpig oversikt. Denne er ikke komplett og 100% men det er godt utgangspunkt.

Det finnes også en mengde ”industry reports”. Her er en fra Eqrtools.

Fortsett å lytte
Fortsett å overvåke hva som foregår der ute, og send sjefen din små drypp du mener han ikke kan ignorere. Send ham også jevnlig lenker til konferanser eller frokostseminarer om sosiale medier

Om sjefen din ennå ikke har fått øynene opp for mulighetene, eller av andre grunner velger å lukke øynene, gå ett hakk videre opp eller til siden i organisasjonen. Nå har du ammunisjonen som skal til for å overbevise de som har et minimums av forretningsteft.

Når du har fått deres oppmerksomhet vil du sannsynligvis få ett av to oppdrag (eller kanskje begge to):

–    ”lag en plan for hvordan vi bør gjøre dette, hvor vi bør være, hvem, hva vi kan oppnå, hvordan vi kan måle det og hvilke konsekvenser det får for organisasjonen – og budsjett selvfølgelig”
eller
–    ”Sørg for at vi har med noe med sosiale medier ved neste markedskampanje – og opprett en Twitter-konto slik at vi får spredd budskapet vårt bredere”

Uansett utfall, dere er i gang!