Jørgen D. og Kristian P.

Trender 2010: 4) Innhold mister sitt hjem

Digitale tjenester, Tjenestedesign 3 kommentarer

Tekst, video, bilder og andre innholdselementer er for alvor i ferd med å rive seg løs fra Den Allmektige Siden – de dukker opp i feeds, inkluderes i sosiale medier, kan ses og brukes direkte fra søkeresultater og syndikeres og deles i mange ledd, langt utover hva man kunne forutse når det ble publisert. Hvor innholdet opprinnelig ble publisert er ikke det viktigste, det er langt mer avgjørende hvem som anbefalte det til oss.

Og det er et gode; vi stoler på våre venner og andre meningsautoriteter som vokser frem. Du gidder knapt å klikke på en lenke eller se på Pubsubhubbubtoppen av siden for å finne ut hvor innholdet først ble vist, og nettsteder viser innhold fra mange ulike kilder. På den annen side: kildekritikk blir vanskelig, og det blir mer krevende å få øye på desinformasjon og skjult markedsføring.

Hvorfor? Syndikeringen av innhold er et ektefødt barn og en naturlig og uunngåelig konsekvens av hvordan sosiale medier fungerer. Nye protokoller som PubSubHubbub og Salmon kan tilby bedre metoder for varslinger, oppdateringer og kommentarer.

Hvorfor ikke: Konteksten innholdet ble presentert i opprinnelig er fortsatt viktig for å gi innholdet mening, og det kan være vanskelig å vedlikeholde innhold når det ikke har et hjem. Hvilke verktøy skal hjelpe oss å navigere gjennom bombardementet av informasjon? Google? Twitter? Det er fortsatt mange løse tråder.

I går: Intranettets død (slik vi kjenner det)

I morgen: Augmented Reality (AR)