Jørgen D. og Kristian P.

Trender 2010: 5) Augmented Reality (AR)

Digitale tjenester 8 kommentarer

Virtual Reality (VR) var en våt drøm allerede på 80-tallet, men har hele veien slitt med å få dreis på sakene, og aldri tatt av. Nå kommer derimot Augmented Reality (AR) for alvor isteden. Istedenfor å leve livet med klumpete briller som forer oss med en virtuell digital verden, snur AR flisa helt rundt, og beriker den faktiske virkeligheten med digital informasjon. Litt som om du istedenfor dagens GPS-er kunne se piler og kjøreanvisninger som om de fløt oppå veien foran deg.

RealityBMulighetene synes endeløse – mobilapplikasjoner kan fungere som turistguide ved å vise hvilke butikker du har i synsfeltet, eller utfyllende informasjon om en bygning, piloter kan få symboler projisert ut over landskapet, eller kapteiner på skip kan se farlige skjær i vanskelige farvann.

Tanken om AR har for så vidt vært med oss en god stund allerede, men nå begynner teknologien som skal til både å bli god nok og billig nok til å finne veien til vanlig forbrukerelektronikk, noe som åpner opp for et vell av nye bruksområder og tilbydere. Det vil nok være en hype en stund til, men har allerede vist sin nytteverdi, og vi er ikke i tvil om at det kun er snakk om et tidsspørsmål før AR er noe vi lærer oss å forvente i mange sammenhenger.

Hvorfor? Brukeropplevelsen blir bedre med berikende tjenester, og Augmented Reality har et stort kommersielt potensiale.

Hvorfor ikke: For noen vil disse tjenestene ødelegge for den «ekte» opplevelsen. Kanskje har vi iblant behov for at enkelte ting bare er virkelige?

I går: Innhold mister sitt hjem

I morgen: Service on demand