Jørgen D. og Kristian P.

Trender 2010: 6) Streaming og service on demand

Digitale tjenester 7 kommentarer

Den umiddelbare suksessen til streamingtjenester som Spotify det siste året er ingen tilfeldighet. Spotify er raskere, enklere og mer brukervennlig enn selv BitTorrent, som har vært den store hodepinen for musikk-, film- og spillbransjen de senere årene. Lignende tjenester for film og TV er neste steg, og vi tror spill og annet medieinnhold følger på.

spotify-android-playlist1-largeDet er ikke til å stikke under krakken under glasset at det fremdeles er enorme utfordringer knyttet til å gjøre streamingtjenester lønnsomme, ikke bare populære. Men det faktum at industrien endelig tilbyr tjenester som er bedre enn de ulovlige når det kommer til stabilitet, kvalitet på innhold, funksjonalitet og brukeropplevelse kan umulig være annet enn et steg i riktig retning.

Og det er mange, mange konkurrenter på vei. Her hjemme er Platekompaniet, Telenor og Aspiro snart klare med Spotify-killeren Wimp som allerede ser veldig lovende ut, og det går mange rykter om at iTunes har lumske streaming-planer.

På film- og TV-siden ble det ikke stort av det lovende Joost, men det er stor spenning (og rett nok en del usikkerhet) knyttet til svenske Voddler. Innen TV er det flere som vil være med på leken: Distributører som Get og Canal Digital er allerede smått igang, og også Microsoft lanserte nettopp mulighet for filmstreaming direkte gjennom sin spillkonsoll Xbox, dog foreløpig kun i USA.

Uansett utfall av disse kampene fremover gir det seg iallfall selv at videosjappa på hjørnet lever på lånt tid.

De tre mest aktuelle betalingsmåtene er reklame, enkeltprising og abonnement (eventuelt en tvunget avgift à la den gamle kasettavgiften, men det er en modell vi tror tiden har løpt ifra). Spotify sliter med å få opp volumet av abonnenter, og reklameinntektene gir sålangt latterlig lave utbetalinger til opphavsmenn- og kvinner. Men vi tror likevel det ikke lenger er snakk om «om», men «hvordan». Men det er ekstremt mange om beinet, og mange som kjemper for livet og inntekstgrunnlaget sitt.

Hvorfor? Ettersom vi begynner å være på nett overalt, også mobilt, er streaming av media den eneste logiske veien å gå. Og selv om abonnenter muligens er den vanskeligste typen kunder å få – har du de først på kroken gir de stødige inntekter praktisk talt for alltid.

Hvorfor ikke: Folks motvillighet mot å betale for noe som helst på internett kan knapt undervurderes. Og som aviser og nyhetshus så smertelig har fått erfare, er det alltids noen andre som er villige til å tilby det samme innholdet gratis.

I går: Augmented Reality (AR)

I morgen: Brukervennlige samhandlingsverktøy