Jørgen D. og Kristian P.

Trender 2010: 9) iPhone-killers

Digitale tjenester 2 kommentarer

For snart tre år siden slapp Apple iPhone som en bombe, og løftet egenhendig lista betraktelig – ikke bare for brukervennlighet, men for ren bruksglede på mobiltelefon. Siden da har det ikke manglet på forsøk på iPhone-killers fra konkurrentene, men hittil har de fleste fortonet seg som kruttlappistoler i møte med en Smith & Wesson. Vi tror konkurrentene er i ferd med å se forskjell på flint og krutt. Og det er bra for alle.

HTC-DroidDjevelen er i detaljene, sies det, og ved et knallhardt fokus på et enkelt og imponerende konsistent brukergrensesnitt kunne Apple debutere i mobilmarkedet med å parkere konkurrentene – fabrikanter som hadde årelang erfaring i å overby hverandre med teknisk funksjonalitet ingen brydde seg stort om, og som alltid kuttet hjørner nær release når det kom til brukergrensesnittet. Apple, på sin side, våget å kutte ut funksjonalitet som var å regne for selvsagt i en mobiltelefon, tilby et middelmådig kamera uten videomulighet, men satset på en vanvittig responsiv berøringsskjerm. Og alt iPhonen hadde av features, var uovertruffet gjennomført.

Kampen er derimot ikke over. Selv om iPhone har stått for imponerende høye andeler av mobil surfing både i USA og i Norge, er det først og fremst nok et bevis på at det er brukeropplevelsen, ikke teknologien, som får folk til å bruke nye tjenester – markedsandelene til iPhone har nemlig aldri vært i nærheten av hva man kan få inntrykk av.

Det ligger an til en clash of titans med ganske velkjente aktører. Den nye hæren av mobiltelefoner med Googles operativsystem «Android» ser spesielt lovende ut, der de beste hardware-kreftene til Motorola, Samsung og HTC parres med Googles beviselige evne til design av solid brukeropplevelse, og deres etter hvert svært omfattende sett med tjenester (vi nevner i fleng: søk, Maps, Gmail, Docs, YouTube, Picasa, etc …). Sammen kan de ikke bare frekt kopiere de sentrale iPhone-featurene, men også angripe dens svakeste punkter med full kraft. Det kan gi oss bedre kamera, mulighet for å kjøre flere programmer samtidig, støtte for Flash og Java, fysisk tastatur, fullverdig GPS (gratis!), og mye mer, i et enkelt, godt designet brukergrensesnitt. De aller siste ryktene tilsier at Google også har satt HTC i sving med å lage en helt egen Google-telefon som Google designer fra bunnen av, etter klar iPhone-modell. Innsatsen vil helt klart høynes, mens Microsoft (som vanlig) halter etter som best de kan.

Hvorfor? Apple holder knallhard kontroll over sitt univers, til økende frustrasjon for utviklere. Så langt har dette tjent dem godt, men det kan være en farlig strategi i lengden. Viktige aktører begynner å gå lei av Apples strenge og lite gjennomsiktige prosess for å godkjenne hva som slipper inn i deres App Store. Og når andre mobilleverandører begynner å levere gode brukeropplevelser, kan de faktisk endelig vise seg å bruke sine overlegne tekniske funksjoner til noe nyttig. Dette kan snu trenden – for tro det eller ei: folk flest har faktisk ikke en iPhone.

Hvorfor ikke: Apple har fremdeles et overtak, også på grunn av deres imponerende kontroll over hele verdikjeden. Det vil være en utfordring å klare å etablere en app store som kan måle seg med hva Apple har fått til. Mer enn noensinne finner vi djevelen i detaljene, og det som på avstand ser ut som svært lovende angrep kan fort vise seg å falle sammen ved nærmere ettersyn. Og som alltid er det ikke godt å vite hva Apple har gjemt oppe i sitt godt beskyttede erme.

Med dette avslutter vi årets runde med trender. Takk for alle innsiktsfulle kommentarer og innspill som har kommet så langt, og la oss gjerne fortsette diskusjonen til langt ut i det nye året!

Kristian & Jørgen

Her er de tidligere publiserte trendene oppsummert (vi kommer til å samle alle i en fullversjon til nedlasting også):

  1. Social media fatigue
  2. Sanntidssøk og sosialt søk – søk 2.5?
  3. Intranettets død (slik vi kjenner det)
  4. Innhold mister sitt hjem
  5. Augmented Reality (AR)
  6. Streaming og service on demand
  7. Brukervennlige samhandlingsverktøy
  8. Det nye grensesnittet
Social media fatigue
2) Sanntidssøk og sosialt søk – søk 2.5?
3) Intranettets død (slik vi kjenner det)
4) Innhold mister sitt hjem
5) Augmented Reality (AR)
6) Streaming og service on demand
7) Brukervennlige samhandlingsverktøy
8) Det nye grensesnittet