Henriette Hedløv

Når kommersielle krefter inntar sosiale medier

Digitale tjenester 12 kommentarer

Jeg leste nettopp en artikkel om at Coca Cola og Unilever går vekk fra kampanjenettsteder tilfordel for å utnytte mulighetene på de etablerte sosiale nettverkene.

Argumentene er at de ønsker å drive aktiviteter og merkevarebygging der hvor folk er, fremfor å tvinge folk inn på egne plattformer.

På den ene siden høres dette svært fornuftig ut.

Hvorfor skal man bruke masse ressurser på en fancy kampanjesite med begrenset varighet, og like mye på å få folk inn på den?  I dag kan man faktisk lage egne mininettsteder på Facebook-tabs, koble opp betalingsløsninger (se Leger Uten grensers julekampanje), embedde filmer, bilder, konkurranseelementer og ymse apps. Det er bare kreativiteten som setter stopper for hva som er mulig.

På den annen side … kan for sterke og påtrengende kommersielle krefter i de sosiale nettverkene føre til at folk skygger banen?

Plan Norge har fått mye ros, omtale og penger i kjølevannet av sin kampanje for jenters rettigheter «gi ditt ansikt» hvor Nettby var en av de viktigste trafikkdriverne kanal i kampanjen sammen med VG-nett.

I forbindelse med research til en annen organisasjon jeg arbeider med, ramlet jeg over svært negative kommentarer om Plan Norges på Nettby. Flere nettbyinnbyggere har dannet grupper (den største med over 1 900 medlemmer) som irriterer seg over og diskuterer organisasjonens hyppige utsendelser av det de kaller «spam».

Hva skjer når alle merkevarer og organisasjoner driver massekommunikasjon via de sosiale mediene? Skygger folk banen og finner nye steder, blokker merkevarer og venner som henger seg på alle mulige kommersielle stunts? Eller er det liv laga for merkevarene om de klarer å dyrke frem de meningsfulle markedsføringskonseptene ?

ps. Plan Norge gjør generelt svært mye bra i sosiale medier (spesielt jobbing med bloggere og nye meningsbærere som f.eks «blogg deg til Asia») selv om de ikke står frem med egne ansatte i særlig grad (eller kanskje jeg har oversett noe?)