B2B fagblogg – bygg engasjement

Jørgen Helland

B2B fagblogg – bygg engasjement

Digitale tjenester 28 kommentarer

Mange bedrifter har prøvd seg med ulike fagblogger, men har endt opp med lite engasjerende blogger som bedriften har dårlig samvittighet over. Hva er det som trengs for å skape en velfungerende fagblogg rettet mot andre bedrifter og fagpersoner?

Tvungen blogging = bloggdød

Jeg har liten tro på at bedrifter kan tvinge ansatte til å blogge. Det vil bli dårlige blogginnlegg, misfornøyde bloggere, gi liten respons og jeg ser tvang som en sikker vei til bloggdød. Dessuten er det jo ikke moro å bli tvnget til noe som helst.

Nøkkelen til å lykkes er å dyrke fram bloggernes og lesernes engasjement. Bedriften må få satt i gang engasjementssnøballen.

Start med fagheltene

Siden blogging som oftest er personlige (ikke dermed privat) betraktninger, f.eks rundt bedriftens fagområder, er det naturlig at de som faktisk har mest peiling på hva bedriftens fag, er de som blogger. Dette er naturligvis avhengig av målsettingene og målgruppene, men det får bli i et annet innlgg.

Fagheltene trenger ikke nødvendigvis sitte høyt i hierarkiet, men det er viktig at de er skikkelig flinke på det de driver med. Det gir både troverdighet til innleggene utad og gjør det lettere for bedriften å samles om bloggerne. De fleste bedrifter har fagpersoner som anerkjennes som ekstra dyktige på det de gjør. Det er disse som er fagheltene.

Fagheltene kan bli gode bloggere siden de er vant til å formidle hva de jobber med, om enn ikke alltid skriftlig. De er også over gjennomsnittet engasjerte i sine fagområder og er interessert i å øke sin anseelse i sine respektive fagmiljøer. De motiveres av at fagmiljøene gir dem feedback og anerkjennelse, noe som bedriften har vanskelig for å gi dem.

Men det er ofte noen problemer med å få fagheltene til å holde en god blogg:

  • de ikke har tid
  • de legger for mye prestisje i det de skriver slik at det tar dem ukesvis å skrive et innlegg
  • de ikke har erfaring med bloggformatet og dermed blir bloggingen en byrde

Løsningen er å få dem til å ta seg tid til å skrive innlegg, senke skuldrene og føle seg komfortable med å blogge. Det gjør man ved å gjøre dem engasjert i bloggingen.

Dyrk fram fagheltenes engasjement

Jeg tør påstå at alle gode blogger har én eller flere ildsjeler. Ildsjelene tar gjerne ansvaret for den daglige driften, litt som redaktører uten redaktøransvar. Men det er like viktig at det er andre engasjerte bidragsytere også. Her er noen tips for hvordan du kan dyrke frem engasjementet hos alle sammen:

1. Ha det praktiske i orden – fagheltene bør ikke brys med bloggplattformer som ikke fungerer, pålogginger som forsvinner eller andre ting som andre har mer greie på enn dem.

I noen bedrifter vil det være naturlig at bloggerne får stor påvirkningskraft på design og funksjonalitet på bloggen. I andre vil de være brydd av å måtte ta stilling til dette. Men jeg tør påstå at alle har et forhold til hvordan deres tekst presenteres, så mitt tips er å bruke litt ressurser på å få bloggen til å se bra ut.

2. Gjør dem i stand til å blogge. Ikke alle leser mye blogger eller har noe forhold til formatet. Gi dem inspirasjon til hvordan blogginnlegg kan skrives. En måte å gjøre dette på er å be dem finne 3-4 innlegg fra sitt eget fagmiljø som de synes er gode og be dem definere nøyaktig hvorfor de er gode.

Johannes Brodwall i Steria har skrevet noen interessante punkter om hvordan blogginnlegg blir til. Gode tips kan du også finne hos Problogger. (andre kilder til skrivetips tas i mot med takk!)

3. Support – noe går alltid galt når folk skal publisere sine første blogginnlegg. Ha noen  på plass til å hjelpe dem med formattering av tekst, legge inn bilder etc. Målet er naturligvis at alle bloggere skal klare dette selv, men i starten er det viktigere å dyrke fram skrivegleden, – ikke la dem stoppe opp på grunn av at de ikke klarer å utheve en overskrift.

4. Oppmuntring – bedriften må finne måter å belønne bloggere. Her i Halogen gjør vi det slik at vi trekker ut tall fra Kjøkkenfesten på månedsmøtene våre og gir en utmerkelse til noen som har gjort noe ekstra bra i løpet av den siste tiden. Men det er naturligvis andre, materielle og ikke-materielle, påskjønnelser som også kan brukes. Det viktigste er at bloggerne føler at bedriften er bak dem i det de gjør.

5. Kommentarer – bloggernes foretrukne valuta. Tilbakemeldingene man får på blogginnlegg er enormt viktige for motivasjonen. Og kommentarer trenger ikke være fra anerkjente fageksperter for å ha en effekt. Kommentarer fra andre faghelter, ledelse, administrasjon og salgsapparat er viktige.

Ikke vær bekymret for at man kanskje får for mange kommentarer fra bedriftens ansatte og heller ikke la vær å legge inn kommentar fordi du ikke har noe eksepsjonelt å komme med. «Flott innlegg!» er ofte helt på sin plass.

6. Skap samhold – uklein teambuilding. La bloggerne skape sitt eget interne miljø, uten at de må gjøre pinlige tillitsøvelser eller drikkeleker. La dem snakke om hvordan bloggingen går, gi bloggmessige tips og gi feedback på innlegg.

7. Ha klare retningslinjer. Når man starter nye prosjekter er det ofte frykten for det ukjente som gjør at man ikke våger å ta steget helt ut. For mange vil klare retningslinjer for hvordan man skal skrive, hvordan negative kommentarer skal håndteres eller hvordan bilder skal brukes gjøre at man føler en viss trygghet. Sørg for at dere tar med bloggerne selv i prosessen med å utarbeide retningslinjene.

8. Senk terskelen for engasjement. Sørg for at kravene til bidrag er så lave som mulig. Fagpersoner med respekt for seg selv vil ha problemer med å publisere noe de selv ikke kan stå inne for, så bedriften bør virkelig ikke pålegge dem enda mer ubehageligheter. Det er ingen grunn til å være bekymret for den faglige kvaliteten – fagheltene vil ikke sette sin faglige integritet på spill ved å publisere noe som ikke holder mål innen deres eget fagmiljø.

9. Markedsfør bloggen. Ved å markedsføre bloggen, både internt og eksternt, får du flere lesere. Bruk gjerne LinkedIn-grupper, Twitter, Facebook, fagforumer, e-postsignaturer, forsiden på nettstedet deres og andre steder for å si at bloggen er et sted å være.

Det er også viktig at bloggerne selv promoterer bloggen og egne sine innlegg. Bloggerne må bli aktive blogglesere og trene seg opp til å legge igjen kommentarer.

10. Mål resultater. Et velfungerende statistikksystem vil kunne gi mye innsikt i hvordan leserne egentlig setter pris på bloggen. Kommentarer er kanskje for en konvertering å regne, men husk at svært mange lesere ikke legger igjen kommentarer. En god og strukturert måling vil gi bloggerne mer forståelse av hva som fungerer og hva som ikke fungerer, en motivasjonsfaktor for å gjøre det enda bedre.

Det er helt sikkert flere ting bedriftene kan sørge gjøre for å få en vellykket bloggstrategi. Men uten engasjement kommer man ingen vei.