Henriette Hedløv

LinkedIn – B2B i sosiale medier

Digitale tjenester, Tjenestedesign 10 kommentarer

Vi bruker internett til å orientere oss enten vi skal gå til anskaffelse av en barnevogn, et nytt nettsted eller profesjonelt linefiskeutstyr. Selv om forretningsprosessene innen B2B ofte er mer komplekse og sammensatte enn i B2C, spiller internett en viktig rolle i deler av prosessen.

Nå som internett er blitt mer enn statiske nettsider med glattpolerte budskap og produktbeskrivelser, vil virksomheter som setter i gang tiltak for å  forberede seg på en mer «sosial», digital og kundestyrt hverdag fort få konkurransefortrinn.

Ett sted å skaffe seg erfaringer, er på LinkedIn.

LinkedIn – uoppdaget perle fritt for privat småprat

LinkedIn er så mye mer enn en CV-database og gullgruve for hodejegere. LinkedIn er et sted hvor kjøpere og selgere treffes for å dele kunnskap. LinkedIn er befriende proft – helt fritt for privat, trivielt småprat. Likevel er det personlig – mer personlig enn selskapers tilstedeværelse på Twitter. Ingen gjemmer seg bak logoer på LinkedIn.

541 000 nettverksgrupper

I Norge ligger vi langt etter f.eks. USA i å utnytte mulighetene i dette nettverket. De færreste deltar aktivt i en eller flere av de 541 000 nettverksgruppene som finnes. De som har sett mulighetene derimot, deltar aktivt i grupper for å identifisere og komme i dialog med nye prospekt gjennom aktiv deltakelse.

I følge Nortrade driver mer enn 4 000 norske bedrifter med eksport og import. For mange av disse er LinkedIn en skjult skatt for nettverksbygging og leadgenering. Jobber du i oljeindustrien har du 133 ulike nettverksgrupper å boltre deg i. Gjør du forretninger i eller med Kina, kan du skaffe deg verdifulle kontakter i China Trade Group. Leverer dere teknologi, løsninger eller kompetanse som bedrer mijøet, finnes 33 grupper med potensielle kunder, partnere og konkurrenter på det internasjonale markedet.

Forretningsmuligheter på det norske markedet

Forretningsmulighetene på det norske markedet er foreløbig begrenset, men på Norske nettbutikker er et eksempel på en mulig «lost opportunity» for leverandører av nettbutikkløsninger til SMB-markedet. Hadde jeg jobbet med nettløsninger som dette, ville jeg ha fulgt denne tråden med stor interesse  – og helt sikkert også deltatt selv.

Å overvåke ulike sosiale nettverk er like viktig for bedriftsmarkedet som for andre. Selgere, markedsførere og produkteksperter bør derfor komme seg på blant annet LinkedIn for å bygge nettverk, verdiøke eller starte samtaler knyttet til bransjen, selskapet eller produkter. Men det er samme regler her som i andre sosiale nettverk.

Kunnskapsdeling og interesse for andre blir bedre mottatt enn tradisjonelle salg og markedsføringsbudskap.

6 tips for å komme i gang

Brukergrensesnittet på LinkedIn er ikke av beste sort, og det kunne ha gjort seg med en egen LinkedIn-guide. Det har jeg ingen intensjon om å lage her.

1. Personlig  merkevarebygging. Fyll ut CVen din skikkelig. Dess mer komplett den er, dess høyrer ranker den i søkemotorer. Du kan legge inn feeds fra twitter, presentasjoner fra Slideshare, bloggen som en del av profilen. Bli «venn»  med kollegaer, kunder, leverandører og partnere.

2. Søk etter relevante grupper. Bruk gruppesøket og se hva du finner av relevante grupper i din bransje / fagfelt, og bli medlem. Bruk litt tid på å se igjennom eldre diskusjonstråder for å se om du får noe igjen for å være medlem.

3. Les oppdateringene du får på e-post. Du trenger ikke å gå innom gruppene jevnlig. Du kan abonnere på oppdateringer en gang om dagen eller en gang per uke.

4. Legg ut eventer eller seminarer Brukergrensesnittet er utrolig dårlig under events, men her er hovedsiden til Events. Eventene har en fantastisk mulighet for spredning om du benytter deg av de mulighetene som finnes.

5. Åpne spørsmål. LinkedIn har en annen funksjonalitet som er godt gjemt. Den heter Answers. Her stiller man åpne spørsmål, og søke i svar.

6. Still et spørsmål eller kommenter på et innlegg i gruppen – bare for å ha «broken the ice». Sannsynligheten for at du får respons er stor!