Tone Terum

Lær å brukerteste

Tjenestedesign Ingen kommentarer
Jobber du med å utvikle applikasjoner eller nettløsninger for sluttbrukere? Da er sjansen stor for at resultatet kan verdiøkes ved å brukerteste løsningen. En brukertest trenger ikke å være noe hokus pokus, og min holdning er at all brukerinvolvering er av det gode. 15. april arrangerer vi kurs der du får praktisk trening i brukertesting.

Hvorfor  skal man egentlig brukerteste?

Hensikten med brukertesting er å få innspill til å forbedre designet. I alle årene jeg har jobbet med brukertesting har jeg aldri opplevd å gjennomføre en brukertest uten å sitte igjen med a-ha opplevelser. ”Det var altså sånn brukerne opplevde designet vårt!”.  Samme hvor dreven man er i design av brukeropplevelser, vil alltid det å involvere reelle brukere av nettstedet ha en verdi.  

Fancy testlab er ikke det viktigste

Jeg jobbet tidligere i Telenor Mobil, hvor vi hadde vi en fancy testlab med utstyr for millioner. Men det er ikke nødvendig med dyrt utstyr for å få verdifulle innspill i en brukersentrert designprosess. Det aller viktigste er å ha kompetanse til gjennomføring en brukertest på en hensiktsmessig måte.

Brukertesting
Brukertesting - Så enkelt kan en brukertest gjøres. Her ser vi en testperson foran PC'n, en testfasilitator og en observatør på andre siden av bordet

Dette trenger du å vite for å drive brukersentrering i praksis

Du påvirker testresultatet med alt du sier og gjør. Derfor er det viktig å ha kunnskap om:

  • Hva bør testes?
  • Når skal du teste?
  • Hvem skal du teste løsningen på?
  • Hvordan lage gode oppgaver?
  • Hvordan snakke med en testbruker?
  • Hvordan bruke funnene videre?

Dette og mer til får du lære på vårt kurs i brukertesting.

Kurset vil være veldig praktisk. Vi vil jobbe med case, og gjennomføre alle trinnene i en brukertest i løpet av kursdagen.

Les mer:

Netlife Research: Gjør det selv: 5 trinn til brukertestet nettsted

På kjøkkenfesten: Brukertest for loners