Tone Terum

Brukervennlighet og tilgjengelighet trenger ikke være kjedelig!

Digitale tjenester, Tjenestedesign 15 kommentarer

Når skal Gulltaggens priser ha mer fokus på brukvennlighet, brukeropplevelse og tilgjengelighet? Bransjen må fokusere på å lage nyskapende løsninger som også er brukervennlige og tilgjengelige for alle.

Overraskende vinner årets nettsted

Gulltagen er over for denne gang. Det faglige programmet har vært fremdragende, og deltagerne har kommet inspirert og motivert tilbake til arbeidsplassene sine. I ettertid har det vært både spennende og morsomt å følge debatten i sosiale medier. På twitter har debatten rast. Mange er sjokkerte og overrasket over at Anti-sweden vant prisen for Beste nettsted.

Anti-Sweden er våre naboer på Tullinløkka, men jeg kan ikke annet enn å stemme i. Dette er jo ikke brukervennlig! At man må forklare hvordan man skal navigere på nettstedet holder jo ikke mål overhodet! Uansett hvem målgruppa skal være, finnes det vel ingen som liker å måtte se en lang intro før man kommer til innholdet, lære seg en my måte å navigere på eller måtte lete etter varene man skal handle i butikken.

Tar man et raskt søk påTwitter #antisweden kommer et hav av kommentarer.

Stort engasjement i sosiale medier

Det er ikke bare på twitter debatten har rast. Debatten har gått på facebook, webforum og i blogger. Vinnerne blir av mange anklaget for å ikke ha hatt fokus på tilgjenglighet for alle og universell utforming. Dessverre stemmer dette.

På bloggen til Fredrik Nilsen har innlegget ”Gulltaggen og imna sover i timen” vakt et stort engasjement. Nilsen har fokus på manglende tilgjengelighet for vinnerne av flere kategorier i Gulltaggen, mens mange av de 110 (hundreogti! – i skrivende stund) som har kommentert hiver seg på og fokuserer også på brukervennligheten til nettstedet som vant.

Hva bør Gulltaggen premiere?

Hvorfor  velger Gulltaggen-utdelingen velger å premiere nettsteder som ikke er brukervennlige eller tilgjengelige?  INMA og gulltaggen ønsker å fremme innovasjon, inspirasjon og utvikling.  Hurra for det! Men la det ikke gå på bekostning av alt det andre som er viktig på web. Nettet er en kanal som har andre krav og muligheter enn tradisjonelle kanaler. Brukervennlige og tilgjengelige nettsteder trenger ikke å være konforme, tradisjonelle og kjedelige. Det må være en utfordring til hele bransjen å bidra til å skape innovative nettsteder som gir brukeren en god opplevelse og i tillegg er brukervennlig og universelt utformet. Det er mulig! Det krever bare litt mer innsats og kompetanse.

Hva må til for å lykkes på nett?

Nettstedet må være så brukervennlig at brukerne får til og ønsker å bruke det. Konkurrentene er bare et tastetrykk – eller googlesøk – unna. Stikker kundene er nettstedet dødt.

Egentlig sparker jeg inn åpne dører, men det trengs visst!