Lillian Olsen

Bien Sparebank er 125 år i dag

Digitale tjenester 2 kommentarer

Bien er 125 årVi har blitt glade i Bien Sparebank. Kundene er også veldig glade i Bien. De ansatte elsker å jobbe der og jeg tror at folk som jobber på Hammersborg setter pris på den lille banken som alltid har vært der.

125årsjubilanten

Bien Sparebank er 125 år i dag og feiringen er i gang. Vi har jobbet med Bien siden i fjor høst og har hjulpet dem med å lage bloggen Bien i Byen, nye vindusdekorasjoner til kontoret deres, nye reklameplakater i Ibsen parkeringshus og bannere til nettstedet.

Men før vi gjorde det måtte vi ta tak i noen av utfordringene rundt kommunikasjonsplattformen Bien benyttet seg av.

Kommunikasjonsutfordringene

Sett utenfra var det litt vanskelig å se hva Bien egentlig dreide seg om. Mange vi snakket med hadde i årevis gått forbi den lille banken på Hammersborg uten å vite hva de står for og hvem de henvender seg til.

Vi startet med å kikke nærmere på Bien og Biens kunder. Ved hjelp av en grundig sosiologisk undersøkelse (sosioraster) lærte vi masse om hvem kundene er og hva som driver dem i deres forhold til banken og omverdenen. Selv om Bien har kunder i alle aldre og fra alle samfunnslag, ble det klart at kundene var utrolig samstemte i hvorfor de er kunder hos akkurat Bien; de setter pris på at banken ser dem som mennesker og ikke bare som regnestykker eller pengesekker.

Nytt merkevareløfte

Sammen med banksjefen og ledergruppen i banken ble Biens nye merkevareløfte utformet:

”I en liten bank er alle kunder store”

Dette omfavner sjela til banken og er et løfte som Bien både kan og vil stå inne for. Det er ikke et innholdsløst slagord eller en altfor visjonær programerklæring. Men det skaper en realistisk forventning til hvordan banken ser på og behandler sine kunder.

Bloggen et naturlig valg

Bloggen www.bienibyen.no så dagens lys for noen uker siden og er en blogg av og for de ansatte i Bien. Her kan du treffe banksjefen Hans, kundemedarbeider Ragnhild, markedssjef Lena eller noen av de andre hyggelige Bien ansatte.

Bloggen konsentrerer seg foreløpig om Bien og bankens historie. Du finner også innlegg om personlig økonomi, samt en del videosnutter med Ragnhild Wiker, en av bankens mest trofaste medarbeidere:

Se mer videoer med Ragnhild her

Bloggen eksemplifiserer Biens merkevareløfte på en god måte. I stedet for å bruke kostbare annonser i tradisjonelle medier, velger Bien å ta tak i dem som allerede er glad i dem. Ved å vise dem kjærlighet og omtanke, blant annet med å gi dem en annerledes, personlig og engasjerende leseropplevelse på nett, vil banken både få positiv energi i retur, samt at publikum snakker mer om Bien.

Vi kommer nok til å fortelle mer senere om hvordan vi jobbet med Bien og hva som skjer framover.

Vi er stolte av å jobbe med Bien, besøk dem i dag på www.BieniByen.no