Paal Holter

Norsk, interaktiv design!

Digitale tjenester 5 kommentarer

Norsk Designråd hedrer norskdesignede, innovative produkter med Merket for God Design en gang i året. Utmerkelsen har en høy status i bransjen, særlig i kategoriene som har med fysiske produkter å gjøre.

I 2009 var det imidlertid lusne tolv søknader i den dedikerte kategorien for ”Interaktiv design”, hvorav to fikk Merket. Med alt som skjer i Norge i dag, både på Internett og i andre typer skjermbaserte løsninger, må man konkludere med at denne utmerkelsen ikke akkurat har tatt helt av i bransjen for digitale brukeropplevelser (ennå).

Norsk Designråds formål heter så flott ”å fremme bruk av design som et strategisk innovasjonsverktøy for å oppnå større konkurranseevne og lønnsomhet i norsk industri og næringsliv. ” Jeg synes de gjør en god og viktig jobb, som må være minst like relevant for interaktive, digitale løsninger som for industridesign.

Dersom man er så heldig å motta utmerkelsen, vinner man selvsagt heder, ære og skrytelisens. Men i tillegg får man muligheten til å sprøyte ekstra troverdighet inn i markedsføringen, som kan generere business for både designhus og produkteier. Og så får man sannsynligvis en del ”gratis” synlighet i media – noe Norsk Designråd er proffe til å bidra med.

Har du vært med å lage en skjermbasert produkt som er/blir lansert i 2010? Legg inn en søknad da vel! Fristen er 19. oktober 2010. Les mer om kriterier og fremgangsmåter her.

Hvis du kjenner til et prosjekt eller et designhus/bedrift som du mener kanskje fortjener en utmerkelse, send gjerne tipset til meg (eller alternativt direkte til Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd).

Undertegnede er nå stolt juryleder i kategorien for Interaktiv design, og ser helst at vi får mange og gode kandidater til årets Merket for God Design!