Henriette Hedløv

Hva skjer med nettsidene våre?

Digitale tjenester 2 kommentarer

Det nye digitale landskapet har blitt mer komplekst,  uoversiktelig og krevende som følge av de sosiale mediene og løsrevne tjenester i applikasjonsformatet. Det dukker stadig opp teknologi og plattformer som stjeler trafikk og fokus vekk fra nettsidene våre og som er bedre tilpasset folks behov og adferd.

I dag var jeg en av fire foredragsholdere/workshopledere på seminaret 4 steg til websuksess i regi av Dataforeningens webkommunikasjonsgruppe. Oppgaven var å drive frem en dialog rundt hvilken rolle den tradisjonelle hjemmesiden vil ha fremover. Vi tok utgangpunkt i deltakernes egne virksomheter og identifiserte servicekonsepter som ville egne seg bedre i sosiale medier eller som applikasjon enn et innholdselement på hjemmesiden vår.

Dette blogginnlegget er en oppsummering av dagens workshop, og avsluttes med spørsmålet om nettsider slik vi kjenner dem i dag, er døde om 5 – 10 år…

Her er presentasjonen jeg innledet workshop’en  med;

View more presentations from Halogen as .
 Twittermeldinger fra seminaret #websuksess

Hva driver vi med i 2015?

Etter presentasjonen var oppgaven å se 5 år frem i tid og  identifisere ulike digitale servicekonsepter med utgangspunkt i deltakernes virksomheter . Vi skulle prøve å frigjøre oss informasjonsformidling i browserformat, og tenkte mer på dialog og lommevennlige tjenester som har en reell verdi for oss og målgruppene våre.

Vi delte oppgaven i to;  applikasjoner og «manpower» i sosiale medier. For å komplisere det ytterligere, skulle vi også tenke på elementer som sørger for mobilsering av folk, organisk spredning og/eller mange til mange-dialog. Det var ikke enkelt.

 Dette er en aktivitet jeg anbefaler å bruke minimum 1 dag på –  vi hadde 45 minutter.

Nye konsepter i vente!

Vi kjørte to identiske workshops med deltakere fra blant andre Matilsynet, Akershus Fylkeskommune, Den norske legeforeningenStatens vegvesen, advokatfirmaet Grette, Standard Online, Oslo Lufthavn, Vinmonopolet, Oslo Teknopol, AffectoBisnode Norge. Enkelte er utelatt av konkurransehensyn – ja, vi drev faktisk med innovasjon i dag!

Her er noen av ideene som ble dokumentert på gule postit-lapper

Ideer til applikasjoner (ikke alle er like selvforklarende …)

Gruppe 1: «A poor man’s guide to Oslo»-app, «Osloveiviseren for grundere», «riktig doserings»-app for hjemmesykepleiere – selvsagt sømløst integrert med pasientens e-journal, pasientapp med diagnosesøk, stillingsannonseapp’en for leger, «hvordan går det med rettssaken min»-app, blåskjellvarsel-app,

Gruppe 2: «Finn legen din» (videreføring av Fastlegen.no), film/animasjoner av alle behandlingsformer (for leger),  «faglig lommeveileder» (for leger), medlemstilbud «on the run», «ledige drosjeløyver»-app, «finn-igjen-bilen-din-på-flyplassen»-app, «køtid-i-sikkerhetskontrollen»-app, «flyavgang/ankomst»-app’en, kurs «on the run»-app, «oppdatert ledige elevpasser»-app, «melde inn behov for vedlikehold på bilen»-app inkludert GPS koordinator, «hvem eier bilen»-app’en (egner seg både til sjekking og tipsing av råkjørere), køvarsling/trafikkmeldinger med bilder og film, reiseplanlegger med reisetid og bompengekostnad, «turistveger m/severdigheter underveis»-app, «standard-app’ene tilgjengelig i alle formater og søkbare med mulighet for dialog»

Drømmmeapp’en for travle småbarnsforeldre

Noen kom også opp med drømmeapp’en for travle småbarnsforeldre – «Yummi in my  tummy»; På bussen på vei til barnehagen drar du opp Iphonen, finner en middagsrett du har lyst på (samling av utvalgte oppskriftsblogger og sider) og trykker Yum!. Deretter skjer alt av seg selv; bestillingen kommer til den forhåndsdefinerte nærbutikken din, varene blir pakket, pengene trukket automatisk fra kontoen, varene levert på døren  i det du kommer hjem fra barnehagen med slitne unger.

Noen som kan lage denne?

«manpower» i sosiale medier

Det kom også opp noen ideer til hvordan vi kan drive butikk og service ved å delta aktivt i dialog med omgivelsene i de sosiale mediene. Her var det riktignok ikke kreativiteten like stor. De praktiske begrensningene dukket raskt opp … tid, tid, tid … men her er noen;

Faglig innspill til studenter ved oppgaveskriving og i traineeperioden, dialog i åpne og lukkede forum mellom fageksperter og brukerne, og brukerne  seg i mellom om standardene de benytter, interaktive, nettbaserte kurs,  tilgjengeliggjøre ekspertise rundt studenters rettigheter i ulike situasjoner, det digitale forebyggende trafikkpolitiet som deltar i dialog om trafikksikkerhet, årsaker til ulykker, vegstandarder og store prosjekter, delta i forum med personlig veiledning om hvor man finner troverdig helseinformasjon, mobilsere og samle utenlandske grundere i Oslo til å rekruttere og  veilede nye, ekspertveiledning for nyankomne.

Og hjemmesidens rolle?

Dessverre ble det ikke mye tid til refleksjon rundt hjemmesidens rolle og funksjon men jeg håper vi kan ta den videre her. Er nettsider slik vi kjenner dem i dag døde om 5 – 10 år? Hvordan ser de eventuelt ut, og hvilken funksjon vil de ha?

Kjør debatt!

Benytter anledningen til å takke Elise Frigstad og Lars-Petter Kjos for lange samtaler og gode innpsill i planleggingen av workshop’en. Begge sitter sammen med meg  i Dataforeningens faggruppe for sosiale medier