Ulla Sommerfelt

Design er god butikk

Tjenestedesign Ingen kommentarer

Jeg har aldri trodd på mye på reklame. Og selv om jeg tror en del på markedsføring som i dialog med kundene, er det ingenting som overbeviser meg mer enn et produkt som leverer det jeg forventer – eller mer.

Den beste måten å bygge merkevare på er ved å investere i design.

Design er mye mer

Design har et litt dårlig rykte i ingeniørtunge Norge. Mange oppfatter design som pynt; noe man tilsetter et produkt etter at det er utviklet for å få det til å se mer ”fancy” ut. Designere blir ofte sett på som litt sære, kunsteriske sjeler som lever litt i sin egen verden.  Men heldigvis har for eksempel Apple og Steve Jobs hjulpet kraftig til å få øynene opp på en del ledere og annet godtfolk og fått mange til å forstå at design er ikke bare måten et produkt ser ut og føles – design er måten det virker. ‘

Økt fortjeneste!

Nylig ble en hollandsk undersøkelse offentliggjort, som konkluderer med 20% bedre fortjeneste for selskaper som bruker design og designere i sine virksomheter. Norsk designråd og Synovate har laget en undersøkelse som blant annet peker på at virksomheter som bruker design har bedre konkurransekraft, lønnsomhet og innovasjonsgrad enn de som ikke bruker design.

Design forbedrer produktene

Flere av våre kunder har visst dette lenge. Våre applikasjonsprosjekter handler ikke om å få produkter til å se sexy eller fancy ut. De handler mer om å forbedre effektiviteten for operatører, øke sikkerheten og feilmarginen om bord på et skip eller å forbedre ergonomien og arbeidsplassen for brukerne. At det også ser lekkert ut når mine designerkolleger har hatt sine kjærlige hender rundt, er bare med til ytterligere å underbygge produktets troverdighet og ikke minst stolthet hos produkteiere og markedsførere. Og la oss ikke glemme at det grafiske designet er sentralt for å underbygge brukervennligheten.

Design øker fortjenesten
Gammelt design med trykknapper. Operatøren må fly mellom ulike apparater for å utføre funksjonene. Ny design med touch. Funksjonene kommer til operatøren avhengig av arbeidssituasjonen. Effektivt!

Med fra starten

For våre kunder handler prosjektene primært om å skape bedre lønnsomhet og å oppnå konkurransefortrinn i en verden som inneholder langt mer teknologi enn vi makter å ta i bruk, og hvor alle produktene på markedet stort sett gjør det samme. De har skjønt at designere må inn i produktutviklingsprosessen helt fra starten, ikke på slutten for å pynte litt på overflaten. Designere og ingeniører må jobbe side om side for å oppnå den nødvendige verdiskapningen og det beste resultat.

Vi vet også av erfaring at designere bidrar til innovasjon i produktutviklingsprosesser
, noe som studien fra designrådet/Synovate også har vist. Skal Norge komme ut av sin dårlige ranking på innovasjon i Europa må man med andre ord satse mer på design.

Tør dere slippe designerne til?

Som leder, forretningsutvikler eller produktutvikler kan det lønne seg å ta en dyp innpust og samle mot til å gjøre feil. Tør du slippe designere inn i de tidlige fasene av produktutviklingsprosessene og gi dem frie hender til å tenke ut av boksen for å frigjøre bedriften fra gamle tankemønstre? Hvis Norge skal finne på noe lurt når oljen tar slutt, bør en del bedriftsledere sette seg inn i hvordan man kan bruke design til å få bedre konkurransekraft og økt innovasjon.

Design er rett og slett god butikk for alle som utvikler produkter, både fysiske så vel som interaktive.