Troll blir levende i VG

Tore Tomasgaard

Troll blir levende i VG

Digitale tjenester 20 kommentarer

Trolljegeren_172x172VG meldte i dag på kampanje.com at de tar i bruk ny teknologi for å gi leserne av VG papir nye reklameopplevelser. Teknologien heter augmented reality (AR) og betyr utvidet virkelighet.

Hva er AR?

Augmented reality (AR) fungerer ved at man kombinerer fysiske omgivelser med digital informasjon. Gule Sider har utviklet en app som viser noe av funksjonaliteten AR kan tilby. Ved å laste ned app’en vil smarttelefonen din kombinere GPS-data og de fysiske omgivelsene hvor du står. Når du peker mobilens kamera mot en bygning i nærheten kan telefonen gi deg opplysninger om hvilke bedrifter som holder til i bygget.

Troll og reklame i 3D

Reklamekonseptet til VG papir trenger også en app som lastes ned til smarttelefonen din. Når app’en er installert på telefonen må du aktivisere programmet og peke kameraet på telefonen mot annonsen. Annonsen har da en kode som aktiviserer innholdet og i dette tilfellet er det et spill om Trolljegeren. Innholdet trenger ikke være et spill, det kan like godt være en film, tilbud eller et budskap fra annonsøren.

Som RDS på 90 tallet?

I Japan er AR allerede ganske stort og du kan selv deg at ventetiden på t-banen, bussen eller trikken kan bli noe mer spennende om du kommer over reklameplakater hvor man har muligheten til å benytte AR. Samtidig får jeg litt av samme følelsen jeg hadde dagen etter at jeg kjøpte radio med RDS (Radio Data System) på 90 tallet. RDS teknologien var imponerende og med få tastetrykk kunne man søke etter rock, jazz, pop og treffe radiostasjoner som spilte valgt musikk. Opplevelsen var heller lunken da ingen norske radiostasjoner sendte programmer kodet med RDS på den tiden. Jeg fant kun 2 kanaler i Tyskland som brukte RDS på det tidspunktet, og ingen av de spilte min type musikk.

Fremtiden er spennende

At vi vil få se mer av AR i tiden fremover er jeg helt sikker på. Museer, informasjon, oppgaver, spill osv. vil helt klart få en ny dimensjon ved bruk av AR. Som mediemann tenker jeg alltid kritisk masse, og det er vel kanskje først og fremst her jeg ikke klarer å bli super entusiastisk – helt ennå…

Hva tror du? Har du sett noen spennende AR konsepter som du vil dele med oss eller har tanker om hvordan dette vil gi forbrukerne en utvidet dimensjon i reklameopplevelsen?