Jørgen D. og Kristian P.

Digitale trender 2011 – oppsummering av fjoråret

Digitale tjenester, Tjenestedesign 14 kommentarer

Tradisjonen tro tar Jørgen og Kristian på tampen av året en kikk inn i den digitale krystallkula, og spår hva neste år vil bringe oss. Er du klar for en ny runde med trender?  Det er i hvert fall vi! Hver tirsdag og fredag frem mot jul vil vi invitere deg med på en uhøytidelig diskusjon om hvordan vår digitale hverdag (kanskje) kommer til å bli.

(Av Flickr-bruker pasukaru76, med Creative Commons-lisens)

Før vi setter i gang tenkte vi å ta et tilbakeblikk på hva vi spådde i fjor. Presentasjonen vil la ut på Slideshare (lenke) har blitt lest nesten 22.000 ganger og var noen uker verdens mest omtalte på Twitter, noe vi selvsagt syntes var stas!

Ok, med både bukker og havresekker i mente – her er vår egen vurdering av våre 9 spådommer for året vi snart har lagt bak oss. Kom gjerne med dine egne bedømmelser i kommentarfeltet!

1. Social media fatigue

Her føler vi at vi traff en nerve. Bruken av sosiale medier har slettes ikke gått ned, men spenningen er ikke helt den samme. Nå zapper vi Facebook på bussen med samme entusiasme som man zapper TV-en når du egentlig skulle ha lagt deg.

Digitale selvmord er fortsatt heldigvis et marginalt fenomen, til tross for dystre spådommer fra BIs Trond Blindheim og Cecilie Staude. Folk har begynt å stille krav til innholdet i sosiale nettverk. Når du følger 2000 mennesker på Twitter og har 500 venner på Facebook blir det fort veldig langt mellom høydepunktene. På Twitter har «unfollow» blitt nesten like vanlig som «follow». Et sunnhetstegn, spør du oss.

(Fjorårets spådom kan du lese her)

2. Sanntidssøk og sosialt søk – søk 2.5?

Søk nærmer seg sanntid og nyttiggjør seg sosiale nettverk, påstod vi. Så hva skjedde her?

Google kjøpte opp Ångströ, et svensk selskap som har spesialisert seg på søk i sosiale nettverk. Personsøk har lenge vært en akilleshæl for Google – det blir spennende å se hva de får til her. I tillegg lanserte de nylig Google Instant, som ikke bare foreslår søkefraser mens du skriver, men også oppdaterer selve søkeresultatet underveis, noe som visstnok skal barbere ytterligere millisekunder av tiden det tar å finne det du er ute etter.

Microsoft lanserte i juni søkegrensesnittet Bing Social, som søker i sosiale medier og viser trending topics. De har også så smått fått på plass tett integrasjon mot Facebook, og benytter seg av dine venners «like»-aktivitet rundt omkring på internett for å gi deg mer relevante treff.

Vi mistenker likevel at det gjenstår mye arbeid med den semantiske delen av teknologien før den sosiale grafen blir det dominerende prinsippet innen søk. For ikke å snakke om personvern (men der pleier folk å gi etter om det ikke skjer noen store skandaler).

(Fjorårets spådom kan du lese her)

3. Intranettets død (slik vi kjenner det)

Vi har sett tendensen hos mange av våre kunder – eksterne partnere og konsulenter inkluderes i større og tettere grad, både i virksomheten og i arbeidsverktøyene. Erfaringer med sosiale medier gjør at stadig flere kunnskapsarbeidere oppdager at det er av konkurrentene man har mest å lære.

Trenden med å åpne opp «intranettet» tror vi bare kommer til å forsterke seg, men vårt postulat om dets død var nok noe overdrevet.

(Fjorårets spådom kan du lese her)

4. Innhold mister sitt hjem

Konsumet av tradisjonelle nettsteder fortsatte å falle i 2010, som det gjorde i foregående år.  Mange virksomheter har bevisst satset på distribuerte modeller for å øke besøkstallene totalt sett. Frykten for «tap av kontekst» viste seg litt overdrevet, det samme med at man skulle «miste kontroll over innholdet». Denne trenden tror vi bare vil forsterkes, ikke minst  etterhvert som sky-tjenester blir mer dagligdags.

(Fjorårets spådom kan du lese her)

5. Augmented Reality (AR)

Det har ikke vært en eksplosjon av AR-baserte tjenester i 2010. Teknologien begynner å imponere, men foreløpig er det mest som et leketøy å regne. Vi har fortsatt trua,  men det kan virke som om «killer-appen» fortsatt lar vente på seg. Kanskje i 2011?

(Fjorårets spådom kan du lese her)

6. Streaming og service on demand

Denne tok vel ikke av helt så mye som vi trodde i 2010. Den amerikanske musikkbransjen sitter fortsatt på gjerdet, og Spotify har brukt hele året på å lansere i USA «snart». Streaming av film, som svenske Voddler og flere andre, har ikke helt fått samme hype som musikktjenestene – trolig fordi man konsumerer film på en annen måte enn musikk, og at de lovlige tjenestene ikke gir merverdi over ulovlige varianter på samme måte som Spotify eller WiMP.

Innen både musikk, film og annen underholdning finnes ikke de helt gode kalkylene som kan garantere at dette vil demme opp for de siste årenes tap av inntekter. Men ettersom streaming fortsatt ser ut til å være den eneste gjedda som vaker i sivet, tror vi fortsatt det vil skje ting her, og før snarere enn siden.

Vi kan allerede røpe at vi skal se nærmere på hva som skjer på TV-fronten når vi for alvor dykker inn i krystallkula. Kan 2011 bli året?

P.S. Apple har annonsert stort på sine nettsider at dagen i dag kun er nok en  –«vi aldri kommer til å glemme». Kan det virkelig være at de endelig gjør nytte av oppkjøpet av Lala, og lanserer streaming à la Spotify? Har Steve og Zuck blitt enige om betingelsene for Facebook-integrasjon i den foreløpig håpløse og usosiale Ping-tjenesten i iTunes? Wall Street Journal mener heller det er snakk om at Apple har blitt enige med Yoko Ono om å få selge Beatles-katalogen digitalt. Duh …

(Fjorårets spådom kan du lese her)

7. Brukervennlige samhandlingsverktøy

Google Wave ble lagt ned i 2010 etter et snaut år – det store flertallet skjønte aldri hva «verktøyet som kunne brukes til hva som helst» egentlig skulle brukes til (eller hvordan). Derimot elsker vi at listen over gode lavterskel-verktøy nærmest har eksplodert, og det virker som lav terskel for bruk er en forutsetning for å lykkes.

Vi tror at samhandling i nærmeste fremtid først og fremst kommer til å være såpass sporadisk og fragmentert at vi vil se mye spennende innovasjon fra mindre leverandører, og så kan heller Microsoft og Google sloss om å kjøpe de opp når tiden er mer moden.

I 2011 kan behovet raskt dreies til å klare å tilgjengeliggjøre verktøyene innenfor brannmurer og integrere de med andre løsninger, som ansattregistre og klassiske intranett.

(Fjorårets spådom kan du lese her)

8. Det nye grensesnittet

Denne var jo forhåndslekket fra Apple, så ingen overraskelser her. Nesten mer interessant enn produktene i seg selv er alle fagdiskusjonene som fulgte i kjølvannet: Hvordan utvikler rikere touchkonvensjoner seg? Hva er egentlig den ideelle størrelsen på skjermen? Kan man bruke det til noe nyttig, eller er det mest for underholdning? Blir brukere mer interessert i å betale for innholdet?

(Fjorårets spådom kan du lese her)

9. iPhone-killers

Vi spådde at 2011 ville bli året der konkurrentene endelig ville begynne å skape reell konkurranse for Apples iPhone, og det ser ut til å ha slått til. Salget av Google Android-baserte mobiltelefoner øker nå mer enn iPhone i 2010, og kan meget vel passere i totalt antall snart. Ryktene sier at Microsoft faktisk endelig begynner å få sving på sakene med deres Windows Mobile 7, og selv om Steve Ballmer trolig er den eneste i bransjen som dermed mener de er tidlig ute på smarttelefonmarkedet, trenger det ikke være for sent.

I tillegg til å være et godt operativsystem, er Googles raske vekst i stor grad drevet frem av Android.  I motsetning til Apples iOS kan Android benyttes av en mengde ulike telefonprodusenter og operatører, mens iOS kun finnes på Apples egne telefoner, og i flere markeder kun fra én operatør.

Men Googles styrke er samtidig deres svakhet – Android finnes nå på en mengde ulike telefonmodeller fra ulike produsenter, med variasjon i alt fra skjermstørrelse, tilgjengelige knapper og kraft under panseret. Disse telefonene kjører så en rekke ulike versjoner av selve operativsystemet, og ikke alle lar seg oppgradere. Dette gjør det mildt sagt krevende å utvikle applikasjoner for Android, og føle seg trygg på at det faktisk fungerer som forventet på mer enn halvparten av telefonene.

Som toppen av kransekaka kommer det faktum at Android, som et open source operativsystem, ironisk nok gir telefonselskapene mulighet til å fylle telefonen med meningsløse applikasjoner, slik de gjorde på gamle wap-telefoner.

Det blir vel litt som å lengte tilbake til før muren falt, men plutselig føltes Apples innelåste, system ganske befriende likevel. Men en ting får vi gi Steve Ballmer rett i, om vi tolker han med litt mer goodwill – Microsoft er kanskje ikke tidlig på banen, men vi er fortsatt tidlig i smarttelefonenes historie. Så her er nok ikke siste ord sagt.

(Fjorårets spådom kan du lese her)

Hva syns du?

Hva synes du: var det noe vi bommet på eller helt overså i 2010?