På nett varer jula helt til – neste julekalender

Eivind Savio

På nett varer jula helt til – neste julekalender

Digitale tjenester 9 kommentarer

Like sikkert som at julen kommer hvert år, kommer merkevarenes digitale julekalendere. Nettavisene pyntes med bannere i julens farger, og ringer inn merkevarenes julekalendere og konkurranser. Og kanskje enda høyere ringer kassaapparatene hos nettavisene, annonsering før jul er ikke gratis.

«Same procedure as last year» gjelder også på nett

At mange merkevarer velger julekalenderen som sin markedsføringsform før jul er ikke overraskende selv om det kan medføre høye markedsføringskostnader. ”Same procedure as last year” gjelder også forbrukerne som strømmer til for å åpne virtuelle luker i jakten på overraskelser og premier.

Men til tross for at merkevarene har fått med seg etterspørselen etter digitale julekalendere, er det likevel en ting som kommer som julekvelden på kjerringa. Mange av merkevarene har ikke oppdaget at det finnes noen julenisser der ute som rundhåndet deler ut gratis trafikk. Til vanlig kjenner vi disse gavmilde nissene best under navnene Google, Kvasir, Bing eller Yahoo.

Google Trends: Søk etter julekalender
Google Trends: Søkevolum for julekalender. Søkefrasene adventskalender og julegaver er tatt med for sammenligningens skyld.

Jula varer lengre enn til påske

En populær julekalender kan føre til bedre organiske rangeringer på andre søkefraser hele året om gjort riktig. Ved å ha to tanker i hodet samtidig ved gjennomføring av julekalenderkampanjen vil ikke jula bare vare helt til påske, den vil vare hele året. I stedet for å kaste den digitale julekalenderen i søpla, pakk den bort slik som du ville gjort med et kunstig juletre. Ikke i veien (for innholdet) til daglig, men klar til bruk og finnbar for de som søker. Når neste jul kommer er det bare å pakke frem juletreet igjen (les nettadressen til forrige års julekalender), og pynte den med den gode julekalenderideen.

«Hemmeligheten» for å få en julekalender til å gi verdi gjennom hele året er å ta vare på lenkene som kalenderen genererer, det vil si la julekalenderen leve gjennom hele året på samme nettadresse. Apotek1 sin julekalender er et eksempel på dette. Den befinner seg på samme adressen, apotek1.no/julekalender. Når jula er over pakker Apotek1 bort julekalenderen sin, og erstatter den med informasjon om årets vinnerne. Nå som jula nærmer seg igjen har de blåst liv i kalendersiden igjen, og de som er utålmodig kan registrere sin interesse for å delta.

Ei kampanjeside kan ikkje vara evig veit du

I forrige måned Twittret jeg følgende tekst:

Blir bare trist når jeg ser kampanjesider av reklamebyråer og kikker på hva de måler. Null og niks, null lærdom + null SEO verdi.

Noen videre-Twittret meldingen, men jeg fikk også noe respons andre veien om at kampanjesider umulig kunne ha noe SEO verdi. Nei, ikke alle kampanjer vil ha verdi i forhold til SEO, det vil si søkemotoroptimalisering, og ikke alle kampanjer vil ha noen verdi etter kampanjeperioden. Men, det er ikke bare digitale julekalendere som kan dra nytte av å tenke litt lengre enn selve kampanjen.

Selv om søkemotorene har eksistert lengre enn Facebook og Twitter, og gang på gang bevist hvor effektive og nyttige de er, lurer jeg i blant på hva det er som gjør at så mange glemmer å inkludere søkemotorene i den digitale markedsføringsmiksen sin. Sosiale medier har byråene oppdaget, det viser alle «del på Facebook/Twitter knappene» som florerer på kampanjesider og nettsteder. Viktigheten av søk og at kampanjesidene kan gi merverdi har de derimot ikke oppdaget enda.

Hvorfor er det slik?

Ha en riktig god og optimalisert førjul.