Lukkede sosiale nettverk #Trender2011

Jørgen D. og Kristian P.

Lukkede sosiale nettverk #Trender2011

Digitale tjenester, Tjenestedesign 6 kommentarer

Synes du Twitter føles mer som Oslo S i rushtiden enn interessant meningsutveksling i hyggelig sosialt lag? Er du lei av å se barnebildene til folk du knapt kjenner? Får du med deg festinvitasjonen til helgen mandagen etter, mens du hele helgen har vasset i meldinger om hva folk har til middag? Ettersom alle nå har vent seg til å dele alt med hele verden, er tiden kommet for mer målrettet kommunikasjon i lukkede sosiale nettverk.

Filtrering, sosial kontroll eller belønning?

Like barn leker best
Like barn leker best

Hvor går veien videre for sosiale medier? Bedre filtrering av informasjon? Flere konvensjoner og sosial kontroll? Belønning til de som bidrar med godt innhold?

Sosiale medier har til nå vært opptatt av å dekke vårt behov for oppmerksomhet, og å lære oss til å leve ut våre sosiale liv på nettet. I løpet av året som har gått har det blitt stadig mindre morsomt, men samtidig stadig mer viktig, ettersom det har gått fra å være artig tidsfordriv til å bli en integrert del av måten vi sosialiserer på. Vi tror tjenestene nå vil flytte seg oppover det sosiale behovshierarkiet ved å tilby deling med likesinnede og kvalitetstid med de du bryr deg om.

Alt kan prioriteres

Vi kan allerede høre lyden av hva som kommer rundt neste sving. Ta dette med filtrering av informasjon. Google har nylig lansert sin Priority Inbox i Gmail, som automatisk forsøker å løfte frem de epostene du faktisk er troende til å lese, og skyve nyhetsbrevene og epost du likevel ikke gidder å lese ut av syne.

Selv om det fortsatt hviler et slør av mystikk over den sosiale komponenten Google Me, er det tydelig at giganten har forstått det: å kommunisere i sosiale medier i dag er som å slukke tørsten med en brannslange, og dagens tjenester tar ikke høyde for at du kommuniserer ulikt til ulike deler av din sosiale krets. (Se den glimrende presentasjonen The Real Life Social Network av Paul Adams, som er User Research Lead for sosiale tjenester hos Google.)

Facebook har også jobbet med filtrering, først med Top News-versjonen av nyhetsfeeden som et alternativ til kronologisk visning, noe som etter hvert begynner å fungere sånn temmelig ok. Neste steg er deres nylig redesignede gruppe-funksjonalitet, og med det kommende sammenslåtte meldingssystemet blir vi også lovet å få servert meldinger vi faktisk ønsker å lese (først og fremst gjennom manuelt forvaltede grupper som er delt av alle medlemmene, i tillegg til hvem som faktisk er vennene dine).

Dedikerte løsninger for små nettverk, som Path, er allerede på markedet. Blir de lettvektere som blir feid av banen av en gruppe-feature i Facebook eller har de livets rett? Tiden vil vise.

Hos Twitter må jobben stort sett gjøres selv gjennom tredjepartsklienter for å forsøke å skille gullkorn fra røkla, og er vel den tjenesten det er lettest å gå seg bort i kaoset i per i dag.

Lukkede sosiale nettverk

Vi tror de tiltakene vi nå ser for å bryte opp våre digitalsosiale liv i adskilte deler er helt nødvendige, og bare de første stegene ut av dumpa vi har havnet i. Utfordringen er at det ikke finnes noen universelle svar på hva som er relevant (hadde vi visst det hadde vi vært milliardærer). Relevans i sosiale medier er på mange måter enda mer komplekst enn det å rangere for eksempel søkeresultater, fordi små individuelle forskjeller har så stor betydning. Noen elsker Leeds, mens andre liker mora, uten noen åpenbar grunn. Verdien av en kort statusmelding er gjerne ikke universell, men sterkt avhengig av forholdet mellom avsender og mottaker og felles referanser. Mot slikt står selv den mest avanserte teknologi rådløs.

Uten et felles sett med konvensjoner fungerer sosial omgang ofte mindre bra. Når det i tillegg er ulike konvensjoner og koder som gjelder for ulike sosiale sammenhenger, blir bildet enda mer komplekst. Selv om gode konvensjoner hadde eksistert, ville vi ikke orket å ta stilling til hvem av våre 300 venner vi skulle dele med hver gang vi hadde noe på hjertet, da hadde vi ikke fått tid til noe annet.

Dersom samhandling i privat sammenheng noen sinne skal fungere, tror vi veien vil være å skille mellom ulike kretser og fasetter av vår sosiale graf. Konsekvensen av det blir mer lukkede, men også mer meningsfulle sosiale nettverk.

Kronologisk, uprioritert kommunikasjon

Sosiale medier har vært litt som ville vesten – lovløst og konstant i endring. Er det en digital nypuritanisme på vei? Vi tror vel ikke riktig det, men behovet for mer meningsfull kommunikasjon begynner å bli stort. Vi er optimister – allerede mot slutten av neste år tror vi flere av problemene kommer til å være utbedret. Fordi svaret ikke først og fremst ligger i mer avansert teknologi, men en mer fornuftig bruk av den som allerede eksisterer.

Og enda et år frem i tid kommer vi til å sammenligne kronologisk, uprioritert kommunikasjon med den tiden da e-post manglet spamfilter.

Hvorfor?: Sosiale medier har hittil trent oss opp til å dele alt vi holder på med via sosiale nettverk, men terskelen er snart nådd når det gjelder irrelevante meldinger. Det er umulig kun å basere seg på sosiale konvensjoner når nettverket blir for stort, så vi trenger enkle og bortimot usynlige verktøy for mer målrettet og meningsfull kommunikasjon.

Hvorfor ikke?: Fristelsen til å spre meldingene dine til alle blir for stor. Oppmerksomhetstrangen og latskapen gjør at den enkleste veien er å ta det for det det er, og venne oss til at vi vet alt om hverandre likevel – iallfall det som inngår i vår blankpolerte, digitale fasade.