Den digitale TV-revolusjonen?

Tore Tomasgaard

Den digitale TV-revolusjonen?

Digitale tjenester, Tjenestedesign 7 kommentarer

Google TVForventningene var høye for en knapp måned siden når Google lanserte Google TV. For mange av oss har ventetiden vært lang og endelig har vi fått muligheten til å kunne søke opp programinnhold på TV gjennom internettkabelen. Nå håper mange at Google TV skal flytte brukeropplevelsen med søkbart TV- innhold nok en dimensjon nærmere til en selvkomponert og personifisert TV-opplevelse.

David møter Goliat

Som mange har erfart er det ikke alltid like enkelt å etablere seg med nye produkt i mediemarkedet, spesielt når disse produktene er en direkte trussel mot eksisterende forretningsmodeller. Det kom derfor heller ikke som et sjokk når Cnet.com meldte at TV selskapene NBC, CBS, ABC og Fox Broadcasting har gitt Google avslag om et mulig samarbeid for visning av innhold gjennom Google’s programplattform.

Hva er de store selskapene så redde for?

Ved overgangen til digitale sendinger i Norge kom også muligheten til å ta opp TV-program med PVR/DVR opptakere og spole over TV reklamen. Dette er ikke godt nytt for TV-selskap med reklamefinansierte forretningsmodeller. TV bransjen er ikke den som snur seg raskest og fremveksten av en forbrukerstyrt hverdag med digitalt innhold har kanskje vist seg å skulle bli større enn noen skulle tro de siste 2 årene? Google er en global kjempe i et interaktivt perspektiv og kanskje blir frykten for minkende markedsandeler rett og slett for skremmende for de etablerte TV selskapene.

Endrede medievaner og et fragmentert mediemarked

Vi ser at mediemarkedet blir mer og mer fragmentert ettersom at antall nye kanaler for digitalt programinnhold vokser frem. Spotify og Wimp er gode eksempler fra musikkbransjen på hvordan forbrukerne tar i bruk nye tjenester og endrer sine vaner i form av søk og deling av musikk. Når Google TV nå ønsker å kunne tilby forbrukerne samme muligheter med programinnhold på TV er det fullt forståelig at de store selskapene sover dårlig om natten.

Spotify og Facebook

Vi har allerede sett at mange deler sin musikkpreferanse og spillelister på Facebook. Ved en digitalisering og økt tilgjengelighet av programinnhold for digital-TV i interaktive kanaler vil muligheten for at brukerne kan dele og rate programinnhold bli stor. Jeg tror at dette vil kunne bli en stor hit og at muligheten for nisjeprogram og mer segmentert innhold vil kunne øke betydelig som en konsekvens av dette. Akkurat her er det mulig at de store TV-selskapene har oversett en mulighet som Google TV vil kunne benytte.

Vi vet fra før at økt tilgang på nye TV-kanaler ofte gir et mer fragmentert seermønster. Akkurat dette har Google forstått og som markedsledende ekspert på digital relevans med ønske om å kunne levere et søkbart digitalt programinnhold vil Google kunne løfte frem produktet sitt og på sikt endre brukernes krav til tilgjengelighet og søkbarhet.

Aktiv vs. Passiv TV-adferd

Tradisjonelt har TV-opplevelsen vært en passiv opplevelse i motsetning til hvordan vi benytter interaktive medier og kanaler. Det gjenstår å se om Google, Apple og andre leverandører klarer å flytte denne dimensjonen over til en mer aktiv adferd hvor brukerne i større grad kan påvirke sine egne valg. En ting er i alle fall sikkert og det er at vi som forbrukere ønsker oss mer relevant innhold på TV og at vi i mye større grad ønsker å kunne påvirke hva vi vil se og når.

Hva tror du om de kommende TV-trendene?