Kampen om kredittkortet ditt  #Trender 2011

Jørgen D. og Kristian P.

Kampen om kredittkortet ditt #Trender 2011

Tjenestedesign 2 kommentarer

De siste par årene har kampen stått om å eie den digitale identiteten din. Nå er det kredittkortet ditt de vil ha.

Eierskap til nettverket viktigst

Den essensielle råvaren i sosiale tjenester er selvsagt selve nettverket. Meningsfulle nettverk tar mye tid å bygge opp, så om du sitter på dette gullkortet er ikke det noe du villig gir fra deg. Likevel er dette noe både Yahoo!, Microsoft og Google har klart å skusle bort. Gjennom e-post-tjenestene Yahoo! Mail, Hotmail og Gmail visste de hvem du hadde kontakt med og hvem du kommuniserte med. For noen år siden spådde vi at Sosiale Innbokser ville bli det neste store, at de ville se tegnet i tiden og stå i en unik posisjon til å bygge sosiale tjenester, ettersom de allerede hadde brukerne, nettverket og kommunikasjonen. Så feil kan man ta.

Bleke kopier

Rett nok har de forsøkt seg den siste tiden; både Yahoo! Mail og Hotmail gir deg en slags feed av statusmeldinger og hendelser, og Google prøvde seg på starten av året med en slags Facebook/Twitter-hybrid med Google Buzz. Det var bare så altfor lite, og så altfor, altfor sent – Facebook har allerede vunnet kampen om identiteten og nettverket ditt, og etter hvert som e-post taper kraftig terreng som foretrukken kommunikasjonsform i det daglige sosiale livet, skal det mer til enn bleke kopier av Facebook- og Twitter-funksjonalitet for å vinne deg tilbake.

Den nye slagmarken

I mellomtiden har krigen flyttet seg til nye slagmarker. Nå står kampen om kredittkortet ditt. Det er enkelt sagt to måter å tjene penger på i denne sammenhengen – indirekte gjennom reklame, og direkte fra brukernes egen lommebok (mye spennende kan sies om reklamesiden, men det får bli en annen gang).

Om Facebook vant forrige runde, så er det  Apple som har forspranget denne gangen. Riktignok ble ikke lanseringen av Apples nye sosiale del av iTunes, Ping, akkurat noen braksuksess ettersom Zuck trakk ut stikkontakten på Facebook-integrasjonen i siste liten, og Ping ikke hadde bedre å ta seg til enn å foreslå for brukerne at de skulle følge Mariah Carey og U2. Men om folk foreløpig ikke har mye sosial omgang i iTunes, sitter Apple med kredittkortinformasjonen til millioner av brukere.

Enkel betaling

Hvorfor er dette så vesentlig? Fordi det er så uendelig mye lettere å bruke penger når du kan gjøre det med ett klikk, fremfor å måtte taste inn navn, et 16-sifret kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode, ikke minst når man snakker om beløp som 8, 17 eller 29 kroner. Når du som Apple også har satt deg i posisjon til å kunne skumme 30% av alle slike kjøp (som du gjør gjennom App Store for iPod/iPhone/iPad, både for selve applikasjonene, men også innhold og annet du kjøper gjennom applikasjonene), blir det fort penger av det. Facebook har kanskje 500 millioner brukere, og har bygd en annonseplattform som har blitt milliardindustri, men vi kan garantere at de jobber knallhardt for å kunne få sin del av kaka også av kjøpene dine. Hvis de først får lurt deg til å kjøpe én gang, er du neste gang bare ett klikk unna.

Dersom Google klarer å skape noe av det samme rundt sin Android-platform for mobiler (som er på vei forbi iPhone i antall brukere), og knytter det hele mot en Google-brukerkonto står de ikke nødvendigvis så galt stilt heller. Google har lenge hatt Google Checkout, som mest av alt fungerer som å betale via Paypal, og den kan få ny aktualitet. Dette er en krig som kjempes på mange fronter.

Facebook Credits

Så hva gjør Facebook? De har lansert Facebook Credits, en egen valuta som er gangbar i Facebook-universet, med alle dets applikasjoner. Om konseptet med å veksle inn hard cash i Facebook-valuta ikke umiddelbart virker fristende, så har Facebook et potensielt spenn i bruksområder som er enormt, om de først klarer å få hjula til å rulle. Tanken på å kunne kjøpe flybilletter direkte gjennom et flyselskaps Facebook-side virker for eksempel mer enn forlokkende, selv om Facebook nok da må se langt etter prosentandeler som de 30% Apple tar. Og klarer de å spre Facebook Credits også utenfor det lukkede gjerdet, ut til andre webtjenester på samme måte som de har gjort med Facebook Connect og Like-knappene som nå finnes over hele nettet, kan mye spennende skje.

Hvorfor?: Det å handle på nettet dreier seg ikke lenger bare om flybilletter og sminke fra utlandet. Stadig flere salg dreier seg om småvarer, og en sterkt blødende mediebransje er desperate etter å kunne få betalt for digitalt innhold. Facebook står nå for over en fjerdedel av alle sidevisninger i USA. Når vi uansett bruker halve dagen på Facebook, og i stadig større grad også forholder oss også til andre merkevarer via plattformen, er det ikke mye som skal til før Facebook kan plante sugerøret i lommeboka di.

Hvorfor ikke?: Greit, så kjøper vi noen mp3-er på iTunes (men stadig færre), og vi liker en haug med brands på Facebook for å få gode tilbud, men en fanside er fortsatt milevis unna en skikkelig nettbutikk. For de store kjøpene er 30 sekunder med kredittkortutfylling et lite offer, og faktisk nærmest betryggende (det skal ikke være like fort gjort å kjøpe et nytt kjøleskap som å klikke «like»). Og alt småinnholdet? Vel, mediebransjen tror kanskje at bare man har en forseggjort, glossy iPad-app vil folk være villig til å betale for ting de finner gratis andre steder, men vettet forsvinner før håpet. Virtuell valuta funker kanskje til online-spill, men har brukerne lyst til å leke butikk?