Spesialiserte søk #Trender 2011

Jørgen D. og Kristian P.

Spesialiserte søk #Trender 2011

Tjenestedesign 8 kommentarer
(by Danard Vincente, under CC license)

Etter et tiår preget av Googles totale dominans tror vi søk nå står ved et veiskille. Små (og store) aktører har med vekslende hell prøvd å utfordre giganten. Vi tror 2011 blir året da Googles one size fits all-konsept får et alvorlig skudd for baugen. Den åpne web-en (en forutsetning for Googles fremgang) er ikke død, men utviklingen mot å lukke inn ulike typer informasjon gjør at kortene nå kan deles ut på nytt. Etter uttallige forsøk har tiden endelig kommet for nisjesøkene.

Ulikt innhold krever forskjellig tilnærming

Facesearch: Et av mange personsøk som har dukket opp i det siste
Facesearch: Et av mange personsøk som har dukket opp i det siste

Det startet kanskje for alvor med personsøk. Brukerne fikk øynene opp for hvor effektivt sosial distanse er for å finne mennesker, enten det gjelder søket i Facebook eller på et intranett i en stor organisasjon. Den sosiale grafen er en helt annen måte å rangere innhold på enn det vi kjenner fra Googles Page Rank. For andre typer innhold sliter kjempen med å feste bjella på kua. Et eksempel er sanntidsinformasjon (omtalt i fjorårets trender). Vi har sett twittermeldinger fly opp og ned på søkeresultatlistene uten at de helt har klart å finne sin plass. Vi har også blitt vitne til den uvanlig tafatte løsningen Google Products, som ikke akkurat får kredittkortene til å gløde.

Kampen står ikke lenger bare om et best mulig søk i informasjon alle kan finne åpent på internett. Mye av den virkelig nyttige informasjonen finnes nå i større grad i spesialiserte tjenester som ikke uten videre gir fra seg dataene til hvem som helst. Dette gjelder Facebook og Twitter, det gjelder Groupon (et 2 år gammelt selskap som nettopp avslo et bud fra Google på 32 milliarder norske kroner), og en rekke andre tjenester som vet å la være å gi vekk arvesølvet.

Nye typer innhold og behov skaper muligheter! Her er et knippe eksempler på spesialiserte søk vi tror kan ha livets rett i tiden som kommer:

Det kurerte søket

I større kunnskapsbedrifter har vi sett fagpersoner få jobben med å monitorere søk innenfor sitt fagfelt for å plukke opp og tilgjengeliggjøre verdifullt innhold. Resultatet er kurerte søkeresultatlister innenfor viktige domener, til glede for andre ansatte. Kanskje får vi se dette fenomenet i en større skala, der eksperter tar jobben med å monitorere og sile for eksempel twittermeldinger?

Produktsøket

Når du skal kjøpe en dings på nettet er det bare to ting du er interessert i: hviken nettbutikk er billigst (totalt sett) og hvor er de beste produkttestene? Potensialet for forbedringer er enormt. Vi foreslår: utelat nettbutikker som ikke selger til ditt land, gi høyere ranking til butikker som faktisk har varen på lager, utelat useriøse produktomtalesider med 0 reviews, gjør det mulig å kjøpe direkte fra søkeresultatet og så videre. Google har som nevnt lansert en av sine mest stusslige nysatsinger på en god stund i Google Products, og har dessuten ligget i konstant krig med ulike katalogtjenester, prissammenligningstjenester og produktomtaletjenester som har forsøplet resultatsidene og tidvis gjort Google til en babushka-figur der du aldri riktig kommer frem til den informasjonen du trenger. Her har de blitt et slags offer for sin egen forretningsmodell, noe som har gått ut over kvaliteten.

Faktasøket

Skal du finne et mest mulig korrekt svar på et spørsmål er det hverken vennene dine eller kjendiser du bør spørre. Foreløpig har Google løst det ved å gi Wikipedia enormt høy ranking nesten uansett kunnskapsdomene, og vi finner andre nisjesøk som har satset nettopp på behov for fakta, som det mye omtalte Wolfram Alpha. Her tror vi potensialet er stort – og kanskje er det denne som passer best inn i dagens Google-konsept.

Mobilsøket

Brukskonteksten og skjermstørrelsen gjør at det stilles andre krav til mobilsøk. Brukerne vil ha færre og ennå mer presise søkeresultater, gjerne med stedlig relevans. Når du er på farten er du mer interessert i å finne den beste restauranten innen et prissegment i Paris, enn å få listet ut 100 alternativer.

Søk med andre inputmekanismer

Vi har snakket tidligere om at grensesnittet mot TV er i endring. Siden streaming-tjenester antakelig blir mer vanlig trenger vi en alternativ til søk som er noe annet enn Google-TV sin variant. Vi tror ikke brukere vil se TV med et tastatur i hendene. Dette er både snakk om å finne en brukervennlig måte å finne input på, samt at relevansmodellen må ta hensyn til at TV er et helt annet medium. Her vil vi få nye spennende kombinasjoner av push og pull – mellom de sosiale medienes måte å dele innhold på, brukerens egne søk og innholdsleverandørenes streben etter synlighet.

På andre sider av denne fronten er Google derimot på hugget, og har lansert det langt mer spennende Google Goggles, som lar deg ta bilde med mobilen og gi deg treff basert på det. Ta bilde av tekst, og den lar deg oversette. Ta bilde av Ankor Wat, og den gir deg søkeresultat for det. Denne typen søk har vi stor tro på, og dersom de både klarer å holde presisjonen god nok, og samtidig utvide bruksområdene, kan dette virkelig bli en killer app.

Business intelligence (BI)

Flere platformer innen søk har sitt opphav fra Business Intelligence som vår hjemlige Intellisearch, mens andre etablerte aktører som Microsoft vender blikket mot feltet på grunn av økt buzz. BI har lenge hatt det samme problemet som Knowledge Management, og av de samme årsakene – at juicen ofte ligger i den ustrukturerte informasjonen, og her er det begrenset hvor langt teknologien kan hjelpe til. Økt bruk av samhandlingsverktøy i kunnskapsbedrifter gjør det lettere å monitorere hvordan informasjon blir distribuert og brukt, samt at det blir lettere å tilbakeføre og nyttiggjøre resultatene i virksomheten. Det er vanskelig å spå noe innenfor et felt der teknologiselskaper har hatt en tradisjon for å love for mye (les: speedometre på desktop-en) – men vi følger spent med fra sidelinjen.

Personsøket

Innen det før nevnte personsøket ser vi allerede fremveksten av spesialiserte personsøk, som Facesearch, det nylig Google-oppkjøpte Ångströ, pipl og en rekke andre løsninger. Frittstående søk deler problemet med at vi fortsatt mangler muligheten for unik identifikatorer for personer, så nytteverdien ser man først når man kobler personsøkene til applikasjoner der persondataene er mer komplette.

Hva skjer med Google?

Google har muskler til både å kjøpe opp og videreutvikle seg innenfor mange retninger. Scenariet kan både være at Google mister mye av dominansen eller at de greier å holde på brukerne gjennom oppkjøp og nye avtaler med innholdstjenester. Den siste tidens eksperimentering med sanntidsinformasjon og produktsøk til tross –  vi tror de kjenner en viss vegring mot å integrere alskens features i frykt for å ødelegge kjerneproduktet – det enkle og effektive brukergrensesnittet. Google vil forhåpentligvis ikke ende opp som en swiss army knife som er for stor for lommen din. De har sannsynligvis noen viktige veivalg foran seg, det skal bli spennende å følge utviklingen videre.

Hvorfor? Utbredelsen av mer lukkede applikasjoner på internett gir næring til utviklingen av flere spesialiserte søk. Den økte bruken av mobile løsninger og sosiale medier gjør at man trenger ulike søkegrensenitt for ulike oppgaver. Søk med andre typer input enn tekst kan være en glippe i Googles rustning, der nykommere kan kile inn et sverd.

Hvorfor ikke?: Et konsolidert søk (one search box to rule them all) er fortsatt den enkleste mentale modellen. Google har fortsatt en for sterk posisjon (og merkevare), og når selv alle milliardene Microsoft dytter inn i Bing foreløpig bare skaper bulker i Googles karosseri, er ikke dette noe for smågutter. Et søk er dessuten aldri bedre enn kvaliteten på innholdet det søkes i, og dette kommer til å bli et problem i mange av nisjene der aktører som Facesearch prøver å finne sin plass. Og uansett er det annonsene og ikke selve søket Google skuffer inn pengene sine på, så du må ha en plan for å tjene penger også.

Følg oss på Twitter:
@JorgenDalen
@halo_kris