Intelligente nettløsninger #Trender 2011

Jørgen D. og Kristian P.

Intelligente nettløsninger #Trender 2011

Digitale tjenester, Tjenestedesign 4 kommentarer
Nettløsninger forlater apestadiet
Nettløsninger forlater apestadiet

Hvorfor er nettsteder fulle av innhold du ikke er interessert i? Hvorfor tar de ikke mer hensyn til DINE behov? Store aktører som Amazon har lenge vært flinke til å gjette hva du liker. Nå kommer smarte løsninger som kombinerer personlige preferanser, crowdsourcing og harde fakta på nye og spennende måter. Tjenestene lærer deg å kjenne, skreddersyr innholdet og hjelper til med å velge riktig gadget eller hvilken skole du bør gå på. Det er lenge siden Jeff Bezos fortalte oss at data trumps intuition, nå har han mer rett enn på lenge.

Tilpasning av visning

Facebook og Amazon sin funksjonalitet for å tilpasse visning av annonser og anbefalinger lar seg ikke uten videre kopiere av andre. Nå kommer løsninger for «deg og meg» som  BTBuckets. Den kan integreres med verktøy ala Google Analytics, og gjør det mulig for nettløsninger å gi spesialtilbud til førstegangsbesøkende, tilpasse annonsering basert på brukerens tidligere navigering og så videre.

cxense - den sjette sans?
cxense - den sjette sans?

Andre og ennå mer avanserte løsninger er på vei, som vår hjemlige nykommer cxense, som markedsfører seg som en intelligent tjeneste som legger seg oppå nettløsningen og som skal være en slags sjette sans (vi venter spent på lansering!).

Etterhvert som webanayse modnes som fagområde blir det enklere å operasjonalisere og implementere mye av den kunnskapen  man har om brukeratferd. Vi forventer at det blir mainstream at nettsteder tar større hensyn til brukerens lokasjon, måte å navigere på og tidligere handlinger – uten at brukeren selv må opprette profiler og krysse av masse sjekkbokser.

Hjelp til redaktører

Vi tror også at brukerstatistikk vil bli bedre integrert i publiseringsløsningene, sånn at redaktørene ikke trenger å vente en måned for å se hvordan artikkelen ble mottatt og gjøre justeringer. Det hadde vært fint om besøkstallene kom opp direkte i publiseringsløsningen i sanntid! Enkelte virksomheter har dette på plass allerede – vi håper det også snart finner veien til hyllevareløsningene.

Støtte for å ta beslutninger

Let Simon Decide: crowdsourcing + logisk beslutningsstøtte
Let Simon Decide: crowdsourcing + logisk beslutningsstøtte

Det har også dukket opp løsninger som hjelper til med problemløsning basert på input brukeren gir om seg selv. Et eksempel er Hunch som gjennom 20 spørsmål lar deg bygge opp et smaksprofil, og anbefaler produkter basert på det. Et annet er nettbutikken Measy, som støtter deg med det mest viktige av alt: kjøp av riktig gadget.

Flere har prøvd seg med kunstig intelligens-teknologi for å lage smarte hjelpere, som IKEA’s Anna. De fleste er nå borte – ikke uten grunn. Folk stoler fortsatt mer på anbefalinger fra vennene sine enn en digital dukke. Vi har mest tro på løsninger som greier å kombinere faktadreven beslutningsstøtte med anbefalingsmekanismer fra sosiale medier, som Let Simon Decide.

Den ultimate datingtjenesten?

Diverse datingtjenester på nett bruker allerede psykologiske profiler og brukerpreferanser for å gjøre valgene enklere – kanskje de modigste tør å inkludere crowdsourcing og harde fakta fra virkelighetens verden (les: sannsynlighet for skilsmisse) for det optimale partnervalget?

Det er med andre ord ikke noe her som ikke har vært prøvd før. Som så ofte ellers handler det om å finne smarte kombinasjoner av allerede etablerte teknologier. Her finnes det uante muligheter.

Hvorfor?: Teknologi kun tilgjengelig for de aller største begynner nå å sildre nedover oss andre. Facebook vil etterhvert tilby varer som kan kjøpes direkte – med enorme fortrinn når det gjelder personlig tilpasning. Tradisjonelle nettbutikker må skjerpe seg kraftig for å kunne konkurrere. Webanalyse modnes som fag og det blir lettere å operasjonalisere de viktigste innsiktene om brukerne.

Hvorfor ikke?: Hvis den personlige tilpasningen krever mye egeninnsats fra brukeren er det en turnoff for mange. Mange kommer til å bruke dette til annonsevisning – det kan fort få stempel som en reklamemaskin. Hvis systemet trenger mye monitorering og fiksing for å fungere er mye av poenget borte.

Følg oss på Twitter:
@JorgenDalen
@halo_kris