Nettsteder og sosiale medier smelter sammen #Trender 2011

Jørgen D. og Kristian P.

Nettsteder og sosiale medier smelter sammen #Trender 2011

Digitale tjenester, Tjenestedesign 4 kommentarer

Mange tradisjonelle nettsteder tilbyr nå feeds fra sosiale medier og muligheter for å dele innhold. Det er fint å kunne kommentere, mens andre sosiale funksjoner virker litt formålsløst klattet oppå det som er der fra før. Vi tror 2011 blir et år der mange vil diskutere hvordan mediene best kan smelte sammen. Resultatet er at man blåser nytt liv i det gamle øket Nettstedet, og samtidig lager nye løsninger som henter det beste fra to verdener.

Hva kommer vi til å få se?

Grunnen til at mange har lagt til sosiale funksjoner på nettsteder er nok mye fordi brukerne nå forventer det, dels at det har vært teknisk enkelt og gjøre – og dels som et tiltak for å snu fallende besøkstall. Vi tror de sosiale funksjonene vil få en mer veldefinert og spisset rolle på tradisjonelle nettsteder. Her er noen av de tingene vi kanskje får se:

Tematiske samlesider

Vi tror det vil være et behov for redaksjonelt kuraterte temasider på nettsteder som henter frem gullkornene fra sosiale medier, slik at brukerne slipper å pløye gjennom alle mediene selv. På den måten utnytter man også styrken nettstedet har med sin struktur. Et godt eksempel er motenettstedet asosfollowsfashion, som nesten utelukkende henter innhold fra sosiale medier. For bedriftsnettsteder tror vi dette kan fungere bra for sider der man diskuterer videreutvikling av produkter og tjenester.

Communities fasilitert av virksomheten selv

Foreløpig har diskusjoner i sosiale medier hatt preg av «fluenes herre», mens tradisjonelle nettsteder har hatt for mye enveiskommunikasjon. Nå tror vi flere store virksomheter vil opprette og fasilitere communities der de bidrar mer aktivt i dialogen med sine viktigste målgrupper, og på den måten gir mer av seg selv – mens de samtidig har en viss kontroll over informasjonen som kommer ut.

Sosiale presserom

Journalister er som oss andre – kan de få informasjonen opp i fanget så setter de pris på det. De nye sosiale presserommene tilgjengeliggjør ikke bare et stort spekter av innhold fra ulike kilder (som selvfølgelig er kvalitetssikret), men kobler i større grad innhold i sosiale medier til hver enkelt ansatt, for eksempel hvilke kommentarer en fagansvarlig har kommet med. Sammensmeltingen her gjør jobben mer takknemlig for journalister – men krever også mer disiplin fra de ansatte selv.

Belønning av bidragsytere

Etterhvert som antall blogger og sosiale nettsteder øker i antall så blir også konkurransen om involverte brukere og kommentarer tøffere. Nettsteder vil derfor trenge funksjoner for å synliggjøre og belønne bidragsyterne (og helst med annet enn digitale knapper og glansbilder), som for eksempel lister over «kommentarhelter» på forsiden.

Hvorfor?: Brukere tar for gitt at alle funksjoner på nett er sosiale. Brukerne er fortsatt mest opptatt av å finne svaret på det de lurer på – ved å integrere mediene tettere blir det lettere for brukerne og gjøre oppgavene sine.

Hvorfor ikke?: Terskelen for å si sin mening er lavere i sosiale  medier enn på nettsteder – ved å integrere dem mister man mye av det særpreget som gjør sosiale medier populære.

Følg oss på Twitter:
@JorgenDalen
@halo_kris