iPad til jul?

Cecilie Smestad

iPad til jul?

Digitale tjenester 11 kommentarer

iPad appen Bonytt BadDet ligger nok mange padder under årets juletrær. Og som mange andre innholdsprodusenter er magasinene på saken med å tilby sine produkter på iPad. Spørsmålet er om befolkningen vil bli fornøyd med det de norske magasinene har å tilby. Jeg har testet et par av dem.

Flere norske magasiner har nylig lansert egne nettbrettversjoner i form av spesialutviklede iPad-applikasjoner med mer eller mindre hell. Først ute var Hjemmet Mortensen som lanserte Bonytt Bad før iPad var til salgs i Norge. Neste magasin ut var Costume som lanserte Costume+ 18. desember. Siste blad på stammen er iMann som kommer ut så snart Apple godkjenner applikasjonen og tilgjengeliggjør denne i App Store.

Det perfekte nettbrettmagasinet

Jeg testet ut Bonytt Bad og Costume+ og sammenlignet litt med andre magasiners nettbrettapper. I min søken etter det perfekte nettbrettmagasinet har jeg til dags dato ikke funnet det jeg leter etter.

Jeg syns både Bonytt og Costume har gjort et hederlig forsøk på å lage et magasin for nettbrett, men det er klart at begge ligger i startgropa og at det er rom for forbedringer. Som markedsfører må jeg si jeg likte spesielt godt integreringen av evalueringsundersøkelsen i Bonytt-appen. Dette er en fin måte å få brukerne med seg, og åpne opp for at dette er nytt og slett ikke ferdig utviklet – samtidig som man ber brukerne om hjelp til å bli bedre – så her kommer forbedringsforslag.

For sterke relasjoner til trykkmagasinet

Personlig syns jeg innholdet både i Bonytt Bad og spesielt i Costume er for likt et trykt magasin – og i litt for liten grad utnytter potensialet som ligger i nettbrettet. Jeg savner mer video, lydklipp, og bildeserier. Mer fyldig innhold rett og slett – jeg vil ha noe mer enn magasinet på trykk! Det er tydelig at begge magasinene er utviklet med sterke relasjoner til trykkmagasinet, og det påvirker i for stor grad både navigasjon, ”sideoppsett” og innholdselementer. Ikke minst påvirker det brukeropplevelsen som føles litt vingeklippet – potensialet er så stort, og så er forandringene fra det trykte magasinet veldig små. Her kan det med fordel våges mer!

Ikke løst problemene med navigasjon

Navigasjonen i Costume+ er noe ulogisk og brister litt her og der, mens i Bonytt er dette tydelig markert med sidenummerering (som i og for seg er litt merkelig). Personlig liker jeg apple-varanten til BBC News veldig godt – dette kan være noe å strekke seg mot.

I Costume+ syns jeg det var fint med en forklarende artikkel til hvordan navigere og bruke selve applikasjonen, ulempen var at jeg fikk veldig store forventinger til innholdet, og ble desto mer skuffet da jeg begynte å navigere rundt. Den lagvise publiseringen av innholdet fungerte ikke spesielt godt, og bildene kom slett ikke til sin rett – noe jeg ble lovet.

Hvor kan jeg kjøpe?

I tillegg syns jeg det er litt småirriterende at det står priser i Costume+, men ingen lenk til hvor jeg kan kjøpe. Å kunne kjøpe direkte fra magasinene hadde vært en stor mulighet både for en forbedret brukeropplevelse og for å utnytte mulighetene nettbrettet gir. Her kommer kanskje Katachi med en revolusjon på nyåret!

Mangel på zoom

En ting jeg savner – og som også gjelder for de mer etablerte utenlandske magasinene – er å kunne forstørre innholdet. Det føltes som et stort skritt tilbake å ikke kunne pinche eller zoome som på iPhonen, slik at innholdet skaleres. Her er det nok den tekniske løsning som legger føringene, men i det minste bør det legges opp til en tekstforstørringsfunksjon ala BBC News.

Reklame er bra

I sterk kontrast til de noe negative erfaringene med manglende innhold og lite brukervennlig navigasjon kom overraskende nok reklamen inn som et positivt element! Jeg referer her til Sigdals annonser i Bonytt Bad. Disse annonsene er godt tilpasset både innholdet i magasinet, det visuelle uttrykket og til nettbrettets format. Likte spesielt godt at annonsen endret seg i takt med hvilken retning jeg holdt padden i. Heder også til Hjemmet Mortensen for å begrense seg til en annonsør – selv om dette kanskje er et betasyndrom, så fungerer det veldig godt. Fortsett gjerne med det.

Julens favoritter

I mellomtiden kan du kose deg med Times Magazine som har mange flotte utgaver av sitt magasin tilpasset iPad. Her kan en og en utgave kjøpes separat, et magasin koster 29 kroner. Her er det rikt innhold i kombinasjon med velkjent innhold fra trykkmagasinet. Noen veldig fine og morsomme animasjoner liver opp Times’ noe seriøse preg – jeg anbefaler spesielt Odd Todds ”The history of Social Networking” som ligger i 27. desember utgaven i artikkelen om Mark Zuckerberg. Ellers vil jeg anbefale BBC News appen, samt å se på Sigmund Clementzs artikkel om magasiner på iPad – skrevet i forkant av Hjemmet Mortensens lansering av Bonytt og Mann for iPad.

For inspirasjon kan du se på listen over ”Årets beste apper” , eller få tips om andres favoritter i forumet til ipod1.no.

Riktig god jul og god nytt app-år!