Trenger man menyer?

Jørgen Dalen

Trenger man menyer?

Tjenestedesign 65 kommentarer

Statoil menyDet raser en debatt for tiden om navigasjon på nettsteder. Flere har gått så langt som til å hevde at man nesten ikke trenger menyer. «Brukere kommer ikke til et nettsted for å navigere”, er vel en oppsummering av blant annet Are Hallands ståsted her. Om enn noe retorisk sagt, så har han et poeng. Du drar ikke på Rema for å se på butikkhyllene heller. Men det betyr ikke at butikkhyller er unyttige.

For lite og for mye navigasjon er like ille

Det har faktisk blitt forsket mye på sammenhengen mellom navigasjon og prestasjon. Resultatene er ganske entydige: for lite eller for mye navigasjon går ut over prestasjonen (se figur i bunn av innlegget).

Har du for få muligheter til å navigere videre bruker du for mye oppmerksomhet på en for liten del av innholdet. Har du for mange muligheter bruker du for mye oppmerksomhet på selve navigasjonen (sekundæroppgaven).

Som å se på TV

Det blir litt som å se på TV: ser du kun på en kanal får du ikke med deg godbitene på andre kanaler. Zapper du som en gal så er det heller ikke bra. Det beste er en mellomting. Men en fjernkontroll trenger du definitivt.

Balansen mellom innhold og navigasjon

Det er riktig at navigasjon er en sekundæroppgave som ikke må ta fokus bort fra primæroppgaven (konsumere innholdet). Det er like riktig at mangel på navigasjonselementer går ut over oppgaveløsningen. Designerens oppgave er å finne den riktige balansen mellom innhold og navigasjon. Å hevde at man kan klare seg uten gode navigasjonselementer er rett og slett ikke riktig.

Sammenhengen mellom navigasjon og prestasjon
Sammenhengen mellom navigasjon og prestasjon