iStrategy-konferansen i Amsterdam

Cecilie Smestad

iStrategy-konferansen i Amsterdam

Digitale tjenester 3 kommentarer

Å skulle delta på en konferanse i Amsterdam er ikke hverdagskost, og forventningene var store før kollega Henriette Hedløv og jeg dro av gårde mot tulipanbyen. I forkant av konferansen ble jeg bedt om å følge på Twitter (@iStatBuzz på #iStrategy) og jeg ble anmodet om å laste ned konferansens egen app til mobilen (App2Match). Ivrig etter å komme i gang gjorde jeg begge dele, og ble straks entusiastisk og engasjert for det praktiske rundt konferansen.

Appen til konferansen fungerte OK

Appen imponerte meg ved første øyekast, og det var spesielt matchingen av andre deltakere til min profil og mulighet for å huke av for de presentasjonene jeg ville delta på som jeg var mest fornøyd med. Det var enkelt å få oversikt over deltakerne og foredragsholderne.

Tett twitring

Live fungerte appen litt dårligere, men som forberedelse var den flott. Savnet mulighet til å gi poeng til presentasjonene eller gi uttrykk for om jeg likte dem, og direkte følge foredragsholderne på Twitter. Når det gjelder Twitter var publikum ivrige og både spørsmål, kommentarer og sitater florerte i høyt tempo. Kanskje ikke annet å forvente på en konferanse som i hovedsak dreide seg om strategi og bruk av sosiale medier. Antallet iPads og andre tekniske duppeditter blant publikum og foredragsholdere var meget høy, og jakten på ledige stikkontakter intensivertes i takt med antallet foredrag.

Høye forventninger – lavt nivå

Så, hva sitter jeg igjen med etter konferansen? Det hele begynte fantastisk med en glimrende presentasjon fra Phillips med fokus på ”The Experience Flow” – en avart av brukeropplevelse som munner ut i servicedesign med tilsnitt av følelser. Jeg likte spesielt godt påstanden om at enkelhet er det som vil gjøre at du opplever opphøyethet ved produktet. Det klinger riktignok litt bedre på engelsk:
Simplicity is what will make you experiencing the sublimity of the product

Videre fortsatte Philips sin presentasjon ved å gå gjennom case tom Nigel og Victoria – en litt annen vri på standard produktveiledninger. Caset overbeviste publikum om at innhold fortsatt er konge, så lenge det er bemerkelsesverdig.
Dagen fortsatte med diskusjoner rundt superfans og hvordan du kan investere i disse for å skape inntjening gjennom sosiale medier – godt eksemplifisert ved gamingutta fra Angry Birds og Zynga.

Resten av dagen foregikk i parallelle løp og jeg valgte B2B-løpet med fokus på bruk av LinkedIn, social media architecture og business leadership og merkevarebygging.

Naveen SelvaduriDag 2 var spekket med Mashable og Foursquare som key speakers. Førstnevnte skuffet stort, mens Naveen Selvadurai (se bilde) co-gründer i Foursquare hadde publikum i sin hule hånd – som svarte med å utløse ”swarm-badget” i ren hyllest. Det andre store høydepunktet denne dagen var Paul Berneys innlegg om mobil strategi og hvordan implementere denne i resten av markedsmiksen.

Så hva fikk jeg ut av dette?

Jeg sitter igjen med et langt dokument med løselige notater, nye venner på LinkedIn og Twitter og en lett fornemmelse av skuffelse over manglende fokus på strategi på konferansen og et overfokus på sosiale medier på et ganske generelt nivå. Men, jeg har blitt en flittig bruker av Foursquare og benyttet helgen til å sjekke ut anbefalinger både til restauranter og severdigheter, og var veldig fornøyd med hvordan tjenesten fungerte som en sanntids reisehåndbok.