Blir Google+ en suksess?

Jørgen Dalen

Blir Google+ en suksess?

Digitale tjenester, Tjenestedesign 9 kommentarer

Google har lagt mye prestisje i sitt forsøk på å bli mer sosial. Skeptikerne tror krigen allerede er tapt; andre synes Google+ får Facebook til å se utdatert ut. Hvem får rett?

Google har vendt blikket bakover i tid for å finne passende metaforer for hvordan ditt sosiale liv kan organiseres.”Circles” skal være en mer intuitiv variant av Facebooks gruppefunksjonalitet. «Sparks» tilbyr en bedre gruppering av innhold i forhold til dine interesser. Google tar altså tak i både organisering av brukere og innhold i sin nye løsning for å gjøre søket mer personsentrisk.

Suksesskriterer

Hva skal til for at Google+ blir ”allemannseie”? Her er hva jeg tror blir mest utslagsgivende:

Man har lært av feilene med Wave

«Må man ha Gmail-konto for å bruke Wave? Hva skal man bruke det til? Hvordan får jeg egentlig skrevet inn noe tekst?» I all entusiasmen rundt lanseringen glemte man de grunnleggende tingene brukere ofte lurer på. Jeg aner noen av de samme tendensene i denne soft-launchen, der man forteller entusiastisk om de nye funksjonene, men glemmer litt hvordan brukere skal komme i gang.

Skillet mellom offentlig og privat er krystallklart

Vil du egentlig dele dine søkeord med svigermor? Og tenk om vennesirklene til Trond Giske ble offentliggjort ved en glipp? Sortering av mennesker er et sensitivt tema – det blir gøy å se diskusjonene hvis dette blir et fenomen i stor skala.

Tilgang til den sosiale grafen

Som man vet fra gruppefunksjonaliten i Facebook – det å dele inn venner i grupper er ingen garanti for relevans. «Circles» løser problemer med tilgangsstyring, men trenger mye mer data om brukerne for få ned støynivået. Her ligger også kanskje det største usikkerhetsmomentet: vet Google+ nok om deg og meg for å bli relevant nok?

Flere personer blir aktive bidragsytere

Google har mange brukere for å si det mildt – så blir dette en kjempedugnad som kommer til å løfte kvaliteten på innhold og søkeresultater? Til tross for at terskelen for å dele har blitt lav i mange verktøy gjelder fortsatt regelen om at det er mindretallet som bidrar. Blir terskelen for bruk for høy kan Google se langt etter kjempedugnaden sin.

En videreutvikling av dagens sosiale verktøy

Jeg blir litt bekymret når jeg ser metaforene Google bruker. «Sirkler»? Er ikke det litt salongaktig? Er det ikke et poeng at sosiale medier for alltid har forandret måten vi omgås hverandre på? Enn så mye jeg liker det intuitive grensesnittet til «Circles» er jeg ikke helt overbevist om at dette er en reell videreføring av dagens sosiale medier.

Kan Google virkelig være sosiale?

Vi har tidligere skrevet om hvordan Google har skuslet bort mulighetene. Med «halve kloden» som Gmailbrukere satt de i sin tid på en gullgruve, men benyttet ikke muligheten til å gjøre Gmail sosial. Istedet kom Facebook på banen og tok med seg alle brukerne. Mange har da også kommentert at det ikke ligger i Google sin natur å bli sosiale.

Kanskje er det TechCrunch som oppsummerer det best:

The reality is that Google is in a better position to organize all of the social signals we broadcast online rather than to organize all of the individuals making those signals.


Følg meg på Twitter:  @JorgenDalen