Postens årsrapport – en gullvinner blir til

Tone Terum

Postens årsrapport – en gullvinner blir til

Tjenestedesign Ingen kommentarer

Postens Års- og bærekraftrapportPostens årsrapport vant gull for beste årsrapport på nett i årets Farmandprisutdeling. Hvordan jobbet prosjektet for å nå dette målet?

Godt utgangspunkt

Posten kjenner godt målgruppene sine, og hadde tydelige målsetninger med både nettsatsningen sin, og hva som er viktig å rapportere i årsrapporten.

Årsrapporten har ikke et stort antall brukere, men vi snakker mange tusen besøkende i løpet av året, og de viktigste interessentene leser hele rapporten fra perm til perm (eller fra web-side til webside). Her snakker vi kvalitetsbrukere!

Brukerbehov

Målgruppene til årsrapporten på web kunne bidra med nyttig informasjon om hva de etterspør i en årsrapport på nett. Vi intervjuet viktige interessenter både innen finans, eiersiden i Samferdselsdepartmentet, og fra tilsynssiden. Analytikere følger ofte mange selskap, og vet hva som fungerer og hva som er god funksjonalitet.

God kjennskap til målgruppene gir god bakgrunn for kvalifiserte designvalg og ikke minst engasjement for løsningen i prosjektet.

Innholdskonsept

Posten selv skriver alt innholdet til årsrapporten, og kommunikasjonsdirektøren selv leser igjennom alt for å kvalitetssikre at alle delene henger sammen. Dette sikrer eierskap, høy kvalitet og en rød tråd gjennom hele rapporteringen. Med godt innhold er man på sikker vei til et godt resultat.

Kontinuerlig forbedring

Årets tema for rapporteringen var kontinuerlig forbedring og det fantes mange suksesshistorier om forbedringscase fra Posten og Brings virksomhet. Eksempel er suksessfulle tiltak som har ført til redusert sykefravær eller bedre resultat presentert av Posten-ansatte selv. Dette er gode og positive historier å videreformidle, både gjennom tekst, videoklipp og bilder.

Kontinuerlig forbedring på nett også

Også for årsrapporten var målet å forbedre fjorårets løsning. Rapporten for 2009 var første gang Posten presenterte resultatene sine digitalt. Den løsningen vant sølv i Farmand, og tilbakemeldingene fra juryen var motiverende input til årets løsning. Ideer og funksjonalitet som ikke ble gjennomført da, ble tatt frem igjen og videreutviklet.

Fokus – less is more

På forsiden ble det valgt å ha tydelig fokus på de viktigste elementene. Både hovedmeny og innhold er sterkt prioritert, basert på Postens målsetninger og hva brukerne etterspør. Designet støtter dette. Juryen sier at blant annet at den gjennomgående horisontale navigasjonen til å gi intuitiv tilgang på rapportens hovedemner.

Infographics – visualisering av tall og resultater

De som tror at design av årsrapporter er kjedelig må tro om igjen. Her er det et vel av tall og fakta som egner seg godt for å presentere visuelt. Posten valgte å bruke infographics for å visualisere nøkkeltall og relevant informasjon. Fremover kan dette gjøres mer dynamisk og interaktivt for en enda mer spenstig brukeropplevelse.

Visuelt design

I årsrapporten valgte Posten å ta ut profilen på en annen måte enn det som gjøres på de øvrige nettstedene. ”Rapporten oser av estetisk finesse, flott bildebruk og overbevisende historiefortelling. Dette er også et meget godt eksempel på hvordan en digital årsrapport kan benyttes til å integrere en virksomhets profil på en lekker og funksjonell måte. Bidraget viser på mange måter at «less is more».”

Vi gratulerer Posten!

Her er juryen om Postens årsrapport: ”Dette er en bunnsolid, elegant og brukervennlig rapport som fremstår som gjennomarbeidet ned til minste detalj. Den glimrende åpningssiden gjør det lett å få oversikt – og nøkkeltall og finansiell informasjon presenteres på en meget bra måte.”

Vi er glade og stolte, og gratulerer Posten! De har jobbet knallhardt, levert kvalitet og vunnet gull!

Ta en titt selv:

Postens årsrapport

Juryens begrunnelse