Når Viking(er) setter digitale spor

Tore Tomasgaard

Når Viking(er) setter digitale spor

Digitale tjenester, Tjenestedesign 7 kommentarer

I dagens A-Magasinet kom jeg over en AR(augmented reality) annonse for Viking. Jeg er både glad i Vikings produkter og ny teknologi og det tok derfor ikke lang tid før kaffe, Ipad, Iphone og A-magasinet lå på stuebordet. Skuffelsen ble stor når meldingen om at godkjennelsesprosessen hos App-Store har tatt så lang tid at dagens tjeneste i annonsen kun fungerer for Android produkter.

Vel fremme på jobb tok det ikke lang tid før Android-tilhengerne kunne vise oss Applebrukere  hvordan kampanjen fungerte. Som kjent har Viking jobbet tungt med innovasjon og utvikling av nye produkter de siste årene, dagens løsning for Android brukere forsterker denne følelsen. Løsning er fin, god flyt i navigasjonen, men vi skulle gjerne også fått prøvd den på våre Apple produkter.

What`s new?

AR er for så vidt ikke noe nytt, men det er helt klart en løsning som nå er anvendbar med den raske utviklingen og bruk av smarttelefoner. Jo, det er litt knot å laste ned en app for å se en løsning, men samtidig så har slike kampanjer enormt potensial ved å kunne engasjere kunden over en lenger periode om det gjøres riktig.

VIking bruker ARAR to Longtail?

Første gang jeg fikk se et eksempel på AR tenkte jeg at dette er teknikk for teknikkens skyld, heldigvis utvikler verden seg og dagens løsning fra Viking har flotte bilder og god grafikk. AR gir store muligheter både for spennende brukeropplevelse og mulighetsrom for kommersiell bruk. Har du først klart å engasjere publikum til å laste ned app`en for kampanjen din og treffer målgruppen med budskap og løsning så har man som annonsør gode muligheter for å holde kontakten med målgruppen over en lengre periode.

Utfordringen…

En konstant utfordring for bruk av ny teknologi i kreative kommersielle konsepter er usikkerheten man har før lansering. Kombinerer man printannonser til dette er risken enda større da trykkpressen ikke lar seg stoppe sånn helt uten videre.  Nå er jo andelen som har Android telefoner økende og i kommersiell sammenheng er det ikke tvil om at en slik plattform er å foretrekke foran de mer rigide systemene som Apple har. Dagens låsning av konseptet for Viking i Appstore er et typisk eksempel på forhåndsregler man må ta hensyn til i slike prosjekter.

Man lærer av å feile!

Uansett om dagens løsning for Viking ikke fungerte på alle plattformer så er det ingen tvil om at slike konsepter til bruk i reklamesammenheng er et steg i riktig retning for mange annonsører. Mobilen er med oss hele døgnet og smarttelefonene har endret vårt bruksmønster i en retning som uten tvil er liv laga. Det koster å feile og prøve seg frem, men det gir også fortrinn som man kan kapitalisere på i fremtidige satsninger.

Er det flere enn meg som har testet denne kampanjen fra Viking i dag?