Omdømmebygging i det offentlige

Jørgen Dalen

Omdømmebygging i det offentlige

Digitale tjenester 10 kommentarer

Du får advokater på nakken hvis du tuller for mye med kjente merkevarer. Nå sprer omdømmebygging seg til det offentlige. Vil Staten heretter prøve å knuse Den Lille Mann som sier noe negativt om offentlige tjenester? 

Flere har pekt på det problematiske ved at det offentlige begynner å tenke på omdømme på samme måte som private virksomheter. Det kan skape mistanke om at virksomheten har noe å skjule. Det ville også blitt avsindig dyrt om all negativ omtale på for eksempel Twitter skulle følges opp.

Behovet for et godt omdømme

Samtidig vet vi at offentlige virksomheter trenger et godt omdømme i kampen om de gode hodene. Skal de ikke få lov til å fremstå som en attraktiv arbeidsplass? Og skal de ikke få lov til å imøtegå feilaktige opplysninger som blir fremsatt om dem på Twitter?

Sender de vaktbikkjene etter oss?

Jeg har selv tatt meg i å tvitre kritisk om offentlige tjenester. Hvem har vel ikke det?

Jeg håper jeg ikke får oppleve at en offentlig etat pusser vaktbikkjene i omdømmeavdelingen på meg av den grunn.

Følg meg på Twitter: @JorgenDalen